سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار طلا رنجبران در گالری هور برپاست. در این مجموعه 19 تابلو به نمایش درآمده است که با تکنیک کلاژ روی مقوا به وجود آمده‌اند. رنجبران در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: این آثار با ترکیب عکس‌هایی شکل گرفته است که از جاهای مختلف گردآوری کرده‌ام. پیش از این هم دو مجموعه کلاژ کار کرده بودم که آنها خیلی متفاوت با آثار جدید هستند.

رنجبران افزود: در کلاژهای جدید خود به ارتباط بین اشیا توجه کردم و در آثارم جزییات خیلی زیادی وجود دارد. اشیاء گوناگون را با توجه به فرم آنها با هم ترکیب کردم و ترکیب‌بندی جدیدی به وجود آوردم. به عنوان مثال وقتی یک کفش با یک فیگور ترکیب شده تبدیل به فرم جدیدی شده است و دیگر به شکل یک کفش دیده نمی‌شود. در بسیاری از موارد فرم اشیاء را شکستم و به یک چیز جدید تبدیل کردم که گاه انقدر انتزاعی شده‌اند که شباهتی به فرم اصلی خود ندارند.

او درباره دلیل استفاده از تکنیک کلاژ در آثار خود گفت: من نقاش هستم و بیشتر در این زمینه فعالیت دارم، اما گاهی ایده‌هایی ناگهانی به ذهنم می‌رسد که ممکن است نقاشی کردن آنها زمان زیادی لازم داشته باشد. بنابراین از کلاژ استفاده می‌کنم که بسیار سریع‌تر از نقاشی است. اگرچه گاهی ایجاد ترکیب‌بندی مناسب در یک اثر کلاژ هم زمان زیادی می‌برد اما در مجموع سرعت کار از نقاشی بیشتر است.

رنجبران ادامه داد: کلاژ انواع متعددی دارد و می‌توان از متریال‌های مختلف در آن استفاده کرد. آثار من در این نمایشگاه از ساده‌ترین نوع کلاژ هستند و در بعضی از آنها موادی مثل نخ و رنگ را هم به کار برده‌ام. من همیشه به جمع‌آوری عکس مشغول هستم و هر زمان احساس کنم یکی از آنها مناسب ترکیب‌بندی مور نظر من است از آن استفاده می‌کنم. ممکن است بعضی از این عکس‌ها خارجی باشند اما من هیچ اشاره فرهنگی به کشورهای مختلف ندارم و تنها فرم و ترکیب‌بندی برایم اهمیت دارد.

طلا رنجبران

او درباره جایگاه کلاژ در هنر گفت: این تکنیک را اولین بار در هنرستان یاد گرفتم و از همان زمان به آن علاقه‌مند شدم و به بررسی آثار هنرمندانی مانند پروانه اعتمادی و ثمیلا امیر ابراهیمی پرداختم که در این زمینه کار می‌کردند. اما در مجموع عده کمی از هنرمندان کار کلاژ انجام می‌دهند. در تاریخ هنر هم می‌بینیم که همیشه کار اصلی هنرمندان نقاشی کردن بوده است و در کنار آن گاهی کلاژ هم انجام می‌دادند، بنابراین به نظر می‌رسد هنوز نقاشی کشیدن اهمیت بیشتری دارد.

رنجبران افزود: به نظر من کلاژ دارای یک بیان تصویری مستقل است که می‌توان از آن بهره برد، به ویژه در زندگی امروز که سرعت همه کارها بالا رفته است ما هم باید خود را با شرایطی که در آن زندگی می‌کنیم هماهنگ کنیم. اگر برای یک نقاشی چند ماه وقت صرف می‌شود، یک اثر کلاژ در یک روز به پایان می‌رسد و به هنرمند امکان می‌دهد که بیان تصویری خود را با سرعت زندگی امروز هماهنگ کند.

گفتنی است نمایشگاه آثار طلا رنجبران تا 29 تیرماه در گالری هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 برپاست.