سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار علیرضا ظریف با عنوان "کهنگی" در خانه نگار چهارده برپاست. ظریف متولد سال 1335 در آبادان است و سالهاست در شیراز به تدریس هنر می‌پردازد. او در گفت و گو با هنرآنلاین درباره نمایشگاه اخیر خود گفت: این مجموعه شامل کارهای نقش برجسته‌ای است که با ترکیب فلز و مواد مختلف در طول 4 سال گذشته به وجود آمده‌اند.

ظریف ادامه داد: من متولد آبادان هستم و تصویری که از کودکی با دیدن بشکه‌های نفت و لوله‌های نفتی در خاطرم مانده است در این آثار متبلور شد. متریال اصلی در این کارها مواد زاید است و هرچه را مناسب دیدم استفاده کردم. تاکید من بیشتر روی ایجاد حس کهنگی و فرسودگی بود و قصد داشتم حس‌های دوران کودکی خود را که از دیدن پالایشگاه، کوچه‌ها و اسم‌های خارجی سر در فروشگاه‌ها و خیابان‌ها پیدا می‌کردم نشان دهم.

او با اشاره به استفاده کم از رنگ در این آثار گفت: استفاده از رنگ فقط برای ایجاد توازن بوده است و بدون اینکه برخورد سمبلیک با رنگ داشته باشم آنها را برای ایجاد ترکیب‌بندی مناسب به کار بردم. برای ساخت این آثار اتودهای ساده‌ای داشتم اما ترکیب‌بندی نهایی در طول ساخت کارها شکل گرفت.

ظریف درباره سابقه فعالیت هنری خود گفت: از دوران دبستان فعالیت هنری داشتم و بعد در دوره دبیرستان اولین نمایشگاه خود را در تالار نقش تهران برگزار کردم. همان زمان مجلاتی مانند فردوسی و خوشه کارهای من را چاپ می‌کردند. اما در مجموع فعالیت نمایشگاهی زیادی نداشتم و ترجیح می‌دادم در خلوت کار کنم.

او درباره وضعیت هنر در شهرستان‌ها گفت: مشخص است که در شهرستان‌ها همیشه هنر در انزوا است و پایتخت حضور پر رنگ‌تری در هنر دارد. بنابراین هنرمندان دوست دارند به تهران بروند تا بتوانند خود را مطرح کنند. به نظر من تهران باید از هنرمندان شهرستانی حمایت کند، همانطور که وقتی من محصل بودم و آثارم در مجلات چاپ شد از گالری‌های تهران به سراغ من آمدند و حمایت کردند. الان هم گالری‌های تهران باید از هنرمندان شهرستانی حمایت کنند، در حالی که به نظر می‌رسد آنها بیشتر به جنبه اقتصادی توجه دارند. اگرچه بخش اقتصادی در پیشبرد کار هنرمند و گالری خیلی اهمیت دارد اما نباید فقط این بخش را در نظر گرفت چون انگیزه هنرمندان برای فعالیت از بین می‌رود.

گفتنی است نمایشگاه آثار علیرضا ظریف تا 31 تیرماه در خانه نگار 14 به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، پلاک 14 برپاست.