سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار متس الکساندر گرنابو با عنوان "فرآیند" در گالری پاییز خانه هنرمندان برپاست. گرنابو عکاس و دیجیتال آرتیست نروژی است و به عنوان تکنیسین فنی تئاتر ملی نروژ فعالیت می‌کند. مونس محمودی که گردآوری آثار و برگزاری نمایشگاه این هنرمند در ایران را بر عهده داشته است در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: امروزه با افزایش ارتباطات در فضاهای مجازی هنرمندان سراسر دنیا این امکان را دارند تا آثار یکدیگر را ببینند و با هم در ارتباط باشند. گرنابو هم با توجه به فعالیت‌های من در زمینه هنر، برگزاری نمایشگاه و نقد آثار هنری، تعدادی از آثار خود را برای من ارسال کرد تا نظر مرا درباره آنها بداند.

محمودی افزود: گرنابو علاقه داشت که نمایشگاهی از آثارش را در ایران برگزار کند و پس از آنالیز آثار او و آشنا شدن با نحوه کارش همکاری ما شکل گرفت. این پروسه یک سال به طول انجامید و در تمام این مدت در جریان شکل‌گیری آثار بودم. در نمایشگاه نیز ویدئوهایی پخش می‌شود که فرآیند تولید آثار را برای مخاطب نمایش می‌دهد.

او درباره تکنیک آثار این هنرمند گفت: کارهای گرنابو نقاشی دیجیتالی نیست که فقط در کامپیوتر انجام شود. مراحل اولیه کار او به صورت دستی طی می‌شود و با توجه به اینکه فضای کار او تئاتر ملی نروژ است، با الهام از این فضا به طراحی صحنه پرداخته و با چیدن متریال مختلف روی صحنه و نورپردازی آنها، به عکاسی می‌پردازد.

محمودی ادامه داد: گرنابو اهمیت زیادی به ماده و بافت می‌دهد و با استفاده از مواد حاضر و آماده و چیدمان آنها به فضای مورد نظر خود نزدیک می‌شود. او عکاسی را با لنز ماکرو انجام می‌دهد که قابلیت بزرگ‌نمایی را ایجاد می‌کند و در مرحله آخر عکس‌ها در کامپیوتر ترکیب می‌شوند. او از نرم افزارهایی مانند فتوشاپ برای تغییر عکس‌ها استفاده نمی‌کند بلکه تعداد زیادی عکس به صورت لایه‌های متعدد روی هم قرار می‌گیرند تا تصویر نهایی را شکل دهند.

 نمایشگاه تصویرگران معاصر جمهوری چک در گالری میرمیران

محمودی افزود: عنصر اصلی در آثار او یخ است اما مواد دیگری را هم در کنار آن استفاده می‌کند. یخ عنصری میرا و نماد عدم قطعیت است و در تکنیک و مفهوم آثار گرنابو هم این عدم قطعیت وجود دارد. نمی‌توان گفت آثار او صرفا عکاسی یا صرفا هنر دیجیتال است، بلکه یک وضعیت بینابینی دارند. با توجه به اینکه تحصیلات و شغل گرنابو چیز دیگری است، خلق این آثار را با کشف و شهود انجام داده است.

او با اشاره به اینکه گرنابو شناخت قبلی از ایران نداشت افزود: تولید اثر هنری در نروژ بسیار گران است و زمانی که این آثار به ایران می‌آیند قیمت واقعی آنها برای مخاطب ایرانی خیلی زیاد است. بنابراین بهتر بود که  گرنابو بخشی از آثار را در ایران تولید کند، اما چون شرایط ایران را نمی‌شناخت فکر می‌کرد اینجا امکانات فنی کافی وجود ندارد.

محمودی ادامه داد: گرنابو سفرهای زیادی کرده و علاقه زیادی داشت که ایران را ببیند. او در زمان تولید این کارها به موسیقی ایرانی گوش می‌کرد و در بعضی از آثارش از خوشنویسی استفاده کرده است. حتی یکی از آثارش را به مناسبت زلزله کرمانشاه تولید کرد.

او با اشاره به استقبال مخاطبان از این آثار گفت: برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌هایی از هنرمندان خارجی اتفاق بسیار خوبی است. در این نمایشگاه احساس کردم محصولی در یک نقطه از دنیا تولید شده بود که به دنبال مخاطب خود می‌گشت و آن را در ایران پیدا کرد. پیدا کردن هنرمند، رشد دادن آثار و در نهایت نمایش آنها کار یک کیوریتور است و جذابیت زیادی دارد.

گفتنی است نمایشگاه عکس متس الکساندر گرنابو با عنوان "فرآیند" تا 19 تیرماه در گالری پاییز خانه هنرمندان دایر است.