سرویس تجسمی هنرآنلاین، مهدی ساروخانی، هنرمند گرافیست و نقاش درباره برگزاری نمایشگاه "ضیافت قاجاری" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایشگاه حاصل یکی از دغدغه‌های من است زیرا من همواره به این می‌اندیشیدم که اگر انسان‌ها در شرایط زمانی و مکانی متفاوتی به دنیا می‌آمدند، چه شرایطی را دارا بودند.

او افزود: همواره یکی از دغدغه‌های ذهنی‌ام حضور افراد و شخصیت‌های مختلف، خارج از زمان و مکان خودشان بوده، این که دیگران با تفکر، پوشش، رفتار و گفتار خاص خویش چه اتفاقاتی برای‌شان حادث شده و چه کارهای روزمره‌ای را انجام می‌دهند، این دل مشغولی سبب پدید آوردن این مجموعه با نام "ضیافت قاجاری" شد.

این هنرمند اضافه کرد: اشخاص دوران قاجار دست‌مایه‌ای شدند برای خلق آثار حاضر، تلفیق تصویری این شخصیت‌ها در فضاهای امروزی، خارج از زمان و مکان خودشان و در دل دنیای پر زرق و برق و پرهیاهوی حاضر. شاید آنان نیز همچون ما اسیر دوران و مکانی شدند که خودشان هیچ دخالتی در انتخابش نداشتند. این در حالی است که دنیای امروز نیز می‌توانست انسان‌های دیگری را هم تجربه نماید. کسانی که در تاریخ گم شدند و نام‌شان می‌توانست به  واسطه تکنولوژی دنیای امروز مطرح شود.

نمایشگاه ضیافت قاجاری

ساروخانی درباره آثار اجرایی در این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه من سعی کردم که نشان دهم، انسان‌ها با موقعیت‌های متفاوت به چه تغییراتی دست می‌یابند. به عنوان مثال مردان علاقه‌مند به دوربین عصر قاجار در این دوران اسکار دریافت کرده‌اند.

او درباره روند پژوهش این نمایشگاه بیان کرد: جمع کردن آثار این مجموعه که عموماً مربوط به آرشیو کاخ گلستان هستند، چندین سال به طول انجامید اما روند اجرایی آن‌ها رسماً از سال 93 آغاز شد.

این هنرمند درباره نحوه اجرای آثار توضیح داد: در ابتدای امر عکس‌ها را با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری تلفیق کردم تا به نقطه‌ای که می‌خواستم دست یافتم، سپس به نقاشی بر روی آن‌ها پرداختم.

نمایشگاه ضیافت قاجاری

ساروخانی افزود: در این نمایشگاه 14 اثر به نمایش گذاشته شده که 12 اثر آن در ابعاد 110 در 140 است و دو اثر دیگر به ابعاد 100 در 120 هستند.

او از ادامه این سوژه در نمایشگاه آتی خود خبر داد و بیان کرد: در مجموعه بعدی که در دست اجرا دارم، روی همین موضوعات کار می‌کنم اما این بار قصد دارم که تکنیکی تازه‌تر را مد نظر قرار دهم اما در مجموعه بعدی نیز باز هم تلفیق آدم‌های مختلف و تمرکز بر انسان موضوع اصلی است.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه ضیافت قاجاری تا 3 خرداد ماه سال جاری ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 18 الی 21 به گالری ایده واقع در میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک۲۶ مراجعه کنند.