به گزارش هنرآنلاین، جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در نمایشگاه دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در موسسه صبا برگزار شد و اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی از نمایشگاه دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در موسسه صبا دیدن کردند.

محمدحسین ایمانی خوشخو؛ رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: جشنواره های هنری فجر شور و هیجان مردمی و اقبال مخاطبان را مانند گذشته ایجاد نمی کنند در حالی که مخاطبان وپشتوانه مردمی بخش مهمی از این جشنواره هاست.

ایمانی خوشخو افزود: امروز نیاز است که با نگاهی دقیق و جدی جشنواره های هنری فجر مطاله و بازنگری شود و کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پس از جشنواره های فجر گزاشی را درباره جشنواره ها برای ارائه به شورای عالی آماده می کند. امیدواریم با بررسی دقیق و جامع جشنواره های هنری فجر، مقدمات تدوین سند جشنواره های هنری فجر فراهم شود.

در این جلسه مجتبی آقایی؛ دبیر دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: جشنواره بین الملی هنرهای تجسمی فجر به دبیرخانه دائمی فعال نیاز دارد و نبود فضای مناسب برای نمایش آثار این جشنواره از مسایل جدی است، در واقع فضای کافی و حرفه ای برای نمایش آثار جشنواره تجسمی فجر در کشور وجود ندراد.

آقایی در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به هنرهای تجسمی و جشنواره تجسمی فجر، گزارش از جشنواره ارائه کرد و گفت: دهمین جشنواره تجسمی فجر نیز مانند دو دوره قبل با رویکر بینارشته ای برگزار شد و از بین نزدیک 11 هزار اثر که به دبیرخانه رسید، 88 اثر در بخش رقابتی به نمایش گذاشته شد. در افتتاحیه جشنواره از حامیان و فعالان تجسمی قدردانی شد و مفاخر هنرهایتجسمی که نمایشگاهی از آثارشان در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شده استف در اختتامیه تجلیل می شوند. نمایشگاه ستارگان هنرهای تجسمی که آثار و جوایز هنرمندانی که در دوسال گذشته در جشنواره ها و رویدادهای خارجی جوایزی کسب کرده اند، در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته شد. در بخش ملل جشنواره نیز آثار هنرمندان 15 کشور به نمایش گذاشته شد.

دبیر دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در ادامه افزود: در این دوره جشنواره 19 استان در جشنواره مشارکت کردند و نمایشگاههایی در استان ها برگزار و آثار هنرمندان استان ها در جشنواره در تهران نیز به نمایش گذاشته شد و در واقع جشنواره جنبه ملی پیدا کرد. همچنین برای نخستین بار 10 گالری در جشنواره مشارکت کردند و آثاری از هنرمندان را به نمایش  گذاشتند.

امیدواریم با توجه بیشتر به هنرهای تجسمی و جشنواره تجسمی فجر، بخش بین المللی جشنواره نیز تقویت شود.

در ادامه این جلسه اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات خود را درباره جشنواره تجسمی فجر بیان کردند.

photo_2018-02-17_10-37-09

همچنین دکتر محمدحسن ایمانی خوشخو، رییس کمیسیون هنر و معماری و ریاست دانشگاه علم و فرهنگ، موسسه صبا را یک پایگاه برای تمام هنرمندان ایران دانست و بر ضرورت جذب عموم اقشار مردم به این مرکز بزرگ هنری تاکید کرد.

معاونت سابق هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برپایی جشنواره تجسمی فجر و حضور تمامی گرایش‌ها، سلایق و رویکردهای هنری در آن، یادآور شد: در این دوره شاهدیم  فاصله‌های کیفی گذشته بین هنرمندان تهران و شهرستان و نیز هنرمندان پیشکسوت صاحب نام و هنرمندان جوان، به وضوح کمتر می‌شود و این نشان از رشد هنر در دوران انقلاب اسلامی است.

این مدیر هنری در ادامه با بیان نقش و جایگاه موسسه فرهنگی هنری صبا در ساماندهی رخدادهای هنری کشور گفت: صبا در سابقه تاریخی خود از اینگونه فعالیت‌ها زیاد داشته و به عنوان یک پایگاه هنری برای همه هنرمندان شناخته شده است.

دکتر خوشخو افزود: برپایی چنین جشنواره‌هایی با وسعت و فراگیر بودن خود می تواند دوباره تاکیدی بر اهمیت و جریان ساز بودن این مجموعه و پر توان‌تر شدن کارایی آن در فضای هنری کشور باشد.

او در ادامه گفت: جذب هرچه بیشتر مردم به این مکان بزرگ هنری می‌تواند آن گذشته خوب و درخشان موسسه را در ذهن‌ها تداعی کند.

دکتر خوشخو در پایان رونق بخشی بیشتر به صبا را موجب ایفای نقش مهمتری توسط این مجموعه در توسعه هنری کشور خواهد بود.