سرویس تجسمی هنرآنلاین: بیست و سومین حراج کریستیز خاورمیانه در حالی عصر چهارشنبه 25 اکتبر (سوم آبان) در حراج خانه کریستیز لندن برگزار شد که پیش از این بیست و دو بار حراج خاورمیانه کریستیز در دفتر دوبی برگزار شده بود.  در این دور از حراج 57 اثر از 44 هنرمند معاصر ایران، عراق، فلسطین، لبنان، مصر، سوریه و امارات چکش خورد که از این میان 46 اثر به فروش رسید و 11 اثر نیز خریداری نداشتند.

سهم هنرمندان ایرانی در این رویداد 14 اثر از 12 هنرمند ایرانی بود که 10 اثر از 9 هنرمند به فروش رسید. این در حالی است که آثار هنرمندان ایرانی توانستند یک پنجم از فروش کل حراج را به خود اختصاص دهند و فروش کلی 1,011,250 داشته باشند. یک اثر ایرانی 200 هزار پوند و سه اثر نیز بالای 100 هزار پوند فروش رفتند که در میان 10 رکوردار حراج  بیست و سوم خاورمیانه کریستیز قرار گرفتند.

کریستیز+لندن.jpg1

رکورداران حراج بیست وسوم

اما رکورد نخست این دوره از حراج کریستیز به دو هنرمند فقید عراقی اختصاص داشت که این دو هنرمند مشترکا این عنوان را به دست آوردند. جواد سلیم با اثر "فروشنده هندوانه" و محمود صبری با اثر " اندوه" هر دو با فروش 668 هزار 750 پوند رکورددار حراج بیست و سوم شدند، اما این دو هنرمند نیز نتوانستند رکورد دست نیافتنی پرویز تناولی در بیست و سه دوره کریستیز خاورمیانه را بشکنند.

رکورد دوم حراج این دوره کریستیز به اثر شفیق عبود هنرمند فقید لبنانی رسید که تابلو "اتاق عمودی" او 368 هزار 750 پوند چکش خورد. محمود سعید هنرمند فقید مصری نیز با فروش 320 هزار و 750 پوند در جایگاه سوم و رامسیس یونان دیگر هنرمند فقید مصری نیز با فروش 248 هزار 750 پوند در جایگاه چهارم قرار گرفت.

اما رکورد پنج به اثر "عشاق ایستاده" پرویز تناولی با فروش 200 هزار پوند اختصاص داشت که در میان رکوردان این دوره حراج تنها هنرمند در قید حیات بود.

فرهاد مشیری با اثر " کاسه شناور" به همراه دو هنرمند مصری و سوری در جایگاه ششم، علی بنی صدر با اثر "بسوزانش" به همراه یک هنرمند سوری در جایگاه هفتم، منیر فرمانفرمایان با اثر "تپش قلب" در جایگاه هشتم و منوچهر یکتایی با اثر بدون عنوان خود در جایگاه دهم رکورداران این دوره از حراج کریستیز خاورمیانه قرار گرفتند.

فهرست فروش آثار ایرانی

در حراج 25 اکتبر کریستیز خاورمیانه دو اثر پرویز تناولی از مجموعه "هیچ"‌های این هنرمند به قیمت 200 هزار پوند و 35 هزار پوند به فروش رسید. اثر فرهاد مشیری نیز 175 هزار پوند چکش خورد و اثر علی بنی صدر نیز 150 هزار پوند فروش رفت.

اثر منیر فرمانفرمایان نیز 112500 پوند و اثر منوچهر یکتایی نیز 93750 پوند چکش خوردند. اثری از سهراب سپهری نیز به قیمت 87500 پوند به فروش رسید و آثار نصر الله افجه‌ای و رضا درخشانی نیز هر دو 62500 پوند چکش خوردند. اثر کوروش شیشه‌گران نیز 32500 پوند فروش رفت.

در بیست و سومین حراج کریستیز خاورمیانه 57 اثر برای حراج عرضه شدند که 11 اثر به فروش نرسید که سهم ایران نیز از این میان 4 اثر از بهمن محصص، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام  و فرهاد مشیری بود.

کریستیز لندن

اثر "عشاق ایستاده" پرویز تناولی 

 

کریستیز لندن

 اثر " کاسه شناور" فرهاد مشیری 

 

حراج کریستیزاثر "بسوزانش" علی بنی صدر 

 

حراج کریستیز

 اثر "تپش قلب" منیر فرمانفرمایان