سرویس تجسمی هنرآنلاین: مجموعه عکس کیارش مسیبی با عنوان "‌سونات زخم" از امروز 14 مهر در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان ایران به نمایش در‌می‌آید. مسیبی در گفت و گو با هنرآنلاین در مورد این آثار گفت: نمایشگاه بر اساس عکس‌هایی که از سال 92 تا به به حال از تئاترهای مختلف گرفته‌ام برگزار خواهد شد. البته من و رامین سعیدیان که کیوریتور این نمایشگاه است تصمیم گرفتیم این عکس‌ها به شکلی نمایش داده شوند که از فضای تئاتر جدا شوند.

مسیبی افزود: بر همین اساس به جای اینکه زیر عکس‌ها نام نمایش ذکر شود، جمله‌ای از  نظریات رولان بارت، نشانه‌شناس و منتقد ادبی فرانسوی، قرار گرفته است تا جدا از اینکه هر تصویر متعلق به کدام نمایش است و کارگردان و بازیگر آن کیست، هویت مستقلی پیدا کند. این مجموعه خوانشی متفاوت از عکاسی تئاتر با استفاده از رویکرد رولان بارت دارد.

photo5877577593010629146

او ادامه داد: از نظر رولان بارت عکس را باید به مثابه یک زخم کاوش کرد. آن عنصر درون عکس از صحنه بیرون می‌آید و همچون تیری پرتاب می‌شود، در مخاطب فرو می‌رود و زخمی‌اش می‌کند. بارت عکس‌هایی که دوست دارد را در کل به سبک سونات کلاسیک می‌داند. سونات قطعه‌ای موسیقی است که برای دو ساز تصنیف می‌شود. در مجموعه حاضر تلاش شده سوناتی با نوازندگی دو ساز متفاوت عالم هنر یعنی تئاتر و عکاسی بر اساس نت‌های ادبیات ساخته شود.

photo5877577593010629155

‎کیارش مسیبی متولد ۱۳۶۹ عضو انجمن عکاسان ایران و انجمن عکاسان خانه تئاتر است. در اردیبهشت ۱۳۹۶ تندیس بهترین عکس بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی را دریافت کرد. در سال ۱۳۹۴ مقام دوم، سی و چهارمین جشنواره بین المللی عکس تئاتر فجر را کسب کرد. در مرداد ۱۳۹۴ کاندید دریافت جایزه از انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر در بخش عکس بود. او پس از شرکت در بیش از بیست نمایشگاه گروهی و تجربه عکاسی برای مطبوعات، اولین نمایشگاه انفرادی خود را برگزار کرده است.