سرویس تجسمی هنرآنلاین: نیروان رضایی که نمایشگاه عکس‌هایش با عنوان "آبستره در جاده" در گالری آرته به نمایش در آمده است به هنرآنلاین گفت: واقعیت آنجاست که من به چگونگی ثبت این مجموعه فکر نکرده بودم  و همه این عکس‌ها به صورت کاملا اتفاقی رخ داد.

او ادامه داد: من در جریان سفری در سال 94 از کردستان به تهران می‌آمدم که باران شدید شروع به باریدن گرفت و من همانجا تصمیم گرفتم که عکاسی کنم. من به جلوی اتوبوس رفتم و چون شیشه جلوی اتوبوس به دلیل تخت بودن امکان آن را به من می‌داد که به شکل گسترده‌تری جزئیات را مشاهده و از آن عکس‌برداری کنم، شروع به ثبت تصاویر کردم.

این هنرمند عکاس گفت: اما از لحاظ تکنیکی این قضیه مد نظرم بود که بر روی هیچ کدام از عناصر زوم نکنم و به نوعی تصاویی که ثبت می‌شوند، واید باشند و به این واسطه بتوانم آن فضای آبستره، خواب آلود و روایی و کابوس‌وار را در میان شات‌هایم تداعی کنم.

رضایی گفت: من نه بر روی قطرات و نه بر روی جاده فوکوس نکردم و هردوی این سوژه‌ها در یک حالت محوشدگی ثبت شدند و با همین نگاه این مجموعه را بستم.

او افزود: من به هیچ‌کدام از مسائلی که بعدتر به خصوص در استیتمنت نمایشگاه درباره آن سخن گفتم در زمان عکاسی فکر نکرده بودم و زمانی که می‌خواستم عکس‌هایم را دسته‌بندی و بعد ادیت کنم به عنوان اولین مخاطب احساس کردم که حسی از ترس و لذت به صورت توامان در این تصاویر وجود دارد. در واقع هم از آن فضای رویایی لذت می‌بردم و هم چون حوادث بسیاری را در جاده و هنگام بارش باران دیده بودم هراس اتفاق یا حادثه‌ای مثل تصادف و یا چپ کردن اتوبوس را در دل داشتم.

این هنرمند عکاس گفت: حتی برای من فیلم "مسافران" بهرام بیضایی نیز تداعی شد چرا که آن فیلم نیز بر مبنای همین اتفاق است و آن جا نیز جاده آبستن یک حادثه است و در عین حال که همه خوشحال هستند بیضایی می‌گوید که کاراکترهایش به سوی مرگ می‌روند و من نیز این اعتقاد را درباره عکس‌های خودم دارم.

رضایی گفت: در حقیقت این عکس‌ها حامل یک وضعیت چند سویه است. من به دلایل مختلفی به نقطه‌ای رسیدم که عکس‌ها را این‌گونه نمایش بدهم و در نهایت ادیشن سیاه و سفید را انتخاب کردم. حتی ادیت قرمز و یا قهوه‌ای را هم امتحان کردم اما در نهایت تصمیم گرفتم برای یک‌دست شدن نمایشگاه همه آثار سیاه و سفید باشند.

او گفت: به دلیل تکان‌هایی که برای اتوبوس به وجود می‌آمد فوکوس کردن در آن وضعیت بسیار سخت بود  چرا که می‌خواستم جاده و قطرات را هم به تصویر نکشم و از سویی می‌خواستم که آثار فلو نباشند.

این هنرمند گفت: اگر می‌خواستم به روش آنالوگ عکاسی کنم باید نگاتیوهای بسیاری را می‌سوزاندم اما با توجه به امکانی که عکاسی دیجیتال در اختیار من قرار می‌داد توانستم 300 یا 400 فریم عکس ثبت کنم که در نهایت 30 یا 40 فریم از آن‌ها برای نمایشگاه نهایی شد.

نمایشگاه عکس‌های نیروان رضایی با عنوان "آبستره در جاده" تا 12 شهریور در گالری آرته واقع در ونک، خیابان ملاصدرا، بزرگراه کردستان جنوب، شیراز جنوبی، پایین‌تر از همت، بلوار علی خانی، 20 متری گلستان، 12 متری دوم، پلاک 3 به نمایش میزبان علاقمندان به هنر است.