سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار محمد باباکوهی با عنوان "مزرعه حیوانات" این روزها در گالری آرته برپاست. باباکوهی پنج تابلو از این مجموعه را پیش از این با عنوان "چهارپای خوب؛ دو پای بد" در نهمین جشنواره تجسمی فجر به نمایش در آورده بود که موفق به کسب جایزه طوبای زرین شد و جزو ده اثر برگزیده این جشنواره قرار گرفت.

این هنرمند درباره روند شکل‌گیری نمایشگاه "مزرعه حیوانات" به هنرآنلاین گفت: حرفه اصلی من انیمیشن‌سازی است و بیشتر به آن زمینه علاقه‌مند هستم و این  باعث می‌شود که نقاشی‌هایم در این مجموعه به سمت انیمیشن برود.

او ادامه داد: این نمایشگاه کاملا الهام گرفته از مزرعه حیوانات نبود؛ پیش از این رمان را خوانده بودم و حال و هوای داستان را می‌دانستم و بیشتر ایده اصلی را از این رمان گرفتم و شخصیت‌های نمایشگاه، الهام مستقیم از رمان "مزرعه حیوانات" نیست. 

باباکوهی گفت: اوایل یک پروسه دیزاین داشتم از یک شخصیت و بعد آن را پیش بردم و در کاراکترهای مختلف از شخصیت‌های معروف استفاده کردم. این کاراکترها یک شخصیت مشخص نداشتند و مثلا یک پادشاه را با حیوان ترکیب می‌کردم و حتی در کاراکترهای مختلف از شخصیت‌های معروف استفاده می‌کردم، تا به اینجا رسیدم و بعد از آن وقتم را به جای صرف کردن روی دیزاین شخصیت‌ها، روی اجرا گذاشتم و اینگونه شد که شخصیت‌ها از قالب انیمیشن خارج شدند و به نقاشی درآمدند.

این هنرمند نقاش اظهار داشت: برداشت من از "مزرعه حیوانات" این بود که در یک بازه زمانی، حیوانات رفتارهای انسانی پیدا می‌کنند اما در مجموعه من قضیه برعکس است و انسان‌ها هستند که رفتار حیوانی پیدا می‌کنند. کاراکترها نه منفی هستند نه مثبت، چون فیگوراتیو خشونت در آن‌ها دیده نمی‌شود.

وی همچنین با اشاره به تعدادی از آثار خود که با عنوان "چهارپای خوب؛ دو پای بد" در جشنواره فجر ارائه شده بود گفت: در جشنواره فجر 5 عدد از این آثار را ارائه دادم و هنوز مجموعه‌ام کامل نشده بود برای همین نمایشگاه یک پرزنت کامل از این مجموعه است. فکر می‌کنم این مجموعه کامل شده‌ای است ولی نقص‌های خودش را دارد اما ایده و کانسپت‌ام را توانستم در این نمایشگاه ارائه دهم. احتمالا در آینده این کار را ادامه نمی‌دهم و به سراغ ایده‌های دیگر می روم.

لازم به یادآوری است که نمایشگاه نقاشی‌های محمد باباکوهی با عنوان "مزرعه حیوانات" تا یک مرداد میزبان علاقمندان به نقاشی است. گالری آرته در ونک، خیابان ملاصدرا، شیراز جنوبی، پایین‌تر از همت، بلوار علی خانی، ٢٠ متری گلستان، ١٢ متری دوم، پلاک ٣ واقع شده است.