سرویس استان‌های هنرآنلاین: به بهانه نوروز 96  و به همت انجمن اهل قلم فارس، دید و بازدیدی با حضور مسئولان ارشاد فارس و اهالی رسانه در منزل ابوالقاسم فقیری نویسنده شیرازی برگزار شد.

در این دیدار که روز گذشته در خانه این نویسنده نام آشنا برگزار شد، ابوالقاسم فقیری گفت: دل مشغولی من نوشتن است و همسرم همیشه می‌پرسد که چه زمانی مشق نوشتن تو تمام می‌شود.

فقیری در همان ابتدای کلامش کمی از حال و احوال  برادر کوچکترِ ادیب‌اش هم گفت و عنوان کرد که او هم با روزگار پیری دست و پنجه نرم می‌کند و کمی بیمار است اما هنوز عاشق پژوهش و نویسندگی...

او کمی هم از گلایه‌های فرهنگی‌اش گفت و صادقانه و ماخوذ به حیا ، درد و دل کرد.

فقیری 23 کتاب را حاصل تلاش تمام سال‌های فعالیت فرهنگی‌اش برشمرد و عنوان کرد که تنها از دو کتابش در سال 1352 حق التالیف داشته و شاید کهولت سن و مناعت طبعش باعث شده از رقیبان جا بماند و تاکنون نشان درجه یک هنری دریافت نکرده باشد.

ابوالقاسم فقیری

"شانس که بر می‌گرده پالوده هم دندون می‌شکنه"

این نویسنده شیرازی از تازه‌ترین اثری که نگاشته، نام برد و گفت: تازه‌ترین کاری که در دست نوشتن دارم ضرب‌المثل‌های شیرازی است که در مراحل پایانی قرار دارد و با عنوان "شانس که بر می‌گرده پالوده هم دندون می‌شکنه" آماده انتشار است.

فقیری ضرب المثل‌های شیرازی مورد استفاده در این کتاب را مثال زد و گفت: در این اثر پژوهشی شکل عامیانه ضرب المثل‌ها در عین حالی که به صورت لاتین هم درج شده، قرار گرفته و با این حال برداشتی که از این ضرب‌المثل‌ها می‌شود هم قید شده است. این روزنامه‌نگار پرپیشینه استان شیوه گردآوری ضرب المثل‌های شیرازی را نام برد و با اشاره به اینکه در این کار موفق به نگارش ٤ دفتر حاوی این مثل‌ها شده افزود: کتاب "شانس که بر می‌گرده پالوده هم دندون می‌شکنه" به اهتمام داریوش نویدگویی و انتشارات نوید شیراز منتشر خواهد شد.

ابوالقاسم فقیری

ضرب المثل‌ها را به کار می‌برم تا کلامم دل نشین‌تر شود

این نام آشنای شیراز معتقد است؛  ضرب المثل‌ها کلماتی هستند که به ترتیب در کنار می‌نشینند و یک جمله را تشکیل می‌دهند که این جمله مورد اقبال و توجه مردم است و اکثر این مثل‌ها به کار گرفته می‌شوند تا بهتر جا بیفتند و من هم، ضرب المثل‌ها را به کار می‌برم تا کلامم دل نشین‌تر شود.

به باور فقیری، در تمامی نقاط ایران ضرب المثل‌ها کاربرد دارند البته در این زمینه دکتر ذوالفقاری ضرب المثل‌شناس ایرانی کارهای بسیاری کرده است.

این پژوهشگر فرهنگ فارس ریشه بیشتر ضرب المثل‌ها را تاریخی عنوان کرد و افزود: برخی از این مثل‌ها دارای داستان و تمثیل هستند؛ گردآورنده ضرب المثل ابتدا باید آن را با گویش محلی و ادبی آن را ثبت کند سپس کاربرد آن را ذکر نماید.

فقیری که در سال ۱۳۹۲ به پاس نیم قرن فعالیت در حوزه فارس‌شناسی در نخستین همایش چهره‌های ماندگار استان فارس مورد تجلیل قرار گرفت در ادامه به وضع انتشار کتاب هم در کشور گریزی زد و عنوان کرد: حال کتاب خوب نیست و به قول شیرازی‌ها "چویمون" به مفهوم سرماخوردگی دارد.

وی با اشاره به کتاب منتشر شده "شیراز و دل مشغولی‌های من" گفت: شمارگان این کتاب ١٠٠ نسخه است که ٥٠ جلد آن را ناشر در اختیار من گذاشته که هدیه به دوستان و همراهانم می‌کنم.

فقیری با عنوان کردن اینکه گاهی ناچار است برای پخش، کتاب‌های خود را نزد کتابفروشی‌ها امانت بگذارد و در مقابل فروش این آثار کتاب خریداری کند. این نویسنده پرکار شیرازی که در آستانه ٨٠ سالگی قرار دارد با گفتن اینکه "دلم خوش است که کبوتر حرم‌ام" ادامه داد: در دوران زندگی و کار ٢٢ عنوان کتاب نوشته‌ام که در زمینه خود آثار منحصری بوده‌اند.

ابوالقاسم فقیری

برگزاری نکوداشت و راه‌اندازی کتابخانه برادران فقیری

رئیس انجمن اهل قلم فارس هم در این دیدار صمیمیِ نوروزی با تشریح برنامه‌های سال جاری این انجمن از مغفول ماندن موضوع نشر کتاب‌های منتشر شده سخن به میان آورد.

حسن دهقان دغدغه این انجمن برای رفع مشکل در خصوص این مهم را نوید داد و عنوان کرد که به زودی کتاب‌های چاپ شده نویسندگان شیرازی را برای علاقمندان معرفی خواهیم کرد.

عبدالنبی سلامی؛ مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس هم پی‌گیری مواردی را در حق برادران فقیری از اهداف این اداره کل ابراز کرد و گفت: در زمینه اهدا کتابخانه شخصی استاد امین فقیری و ابوالقاسم فقیری و برگزاری نکوداشت این بزرگواران امسال این موضوعات به جدیت دنبال می‌شود.

در این دیدار ابوالقاسم فقیری گوشه‌هایی از کتاب "شیراز و دل مشغولی‌های من" را به خوانش پرداخت و دست آخر هم، دل مشغولی‌هایش را امضاء و به میهمانان هدیه کرد.

قصه‌های مردم فارس در ٣ مجلد، بازی‌های مردم فارس، آداب و رسوم نوروزی در فارس، سیری در ترانه‌های محلی، باورهای سرزمین مادری‌ام، عروسی در فارس و واسونک‌های شیرازی آثار او در حوزه فرهنگ فولکلور و کتاب‌های اجاق‌کور، خانه خانهٔ خودمان، با خودم در راه بارونی، ننه پیره زن و عمو نوروز، آهو بچهٔ خواب من، مردی که به حراج رفت و حکایاتی از کوچه ایام هفته داستان‌های منتشر شده ابوالقاسم فقیری هستند.

ابوالقاسم فقیری روزنامه‌نگار، نویسنده، فارس شناس و از چهره‌های ماندگار استان فارس است؛ او برادر امین فقیری دیگر نویسنده نام آشنای شیرازی است.

الهه بهرامی