به گزارش هنرآنلاین، سیاوش شیرانیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال 64 که شاگرد استاد عزیزالله قیطاسی شدم، موسیقی و نوازندگی را به شکل جدی‌تر ادامه دادم. در سال 70 دوران دانشجویی‌ام در شهر تهران آغاز شد و توانستم از محضر استاد طراوتی بهره‌مند شوم.

وی ادامه داد: در تهران هارمونی را نزد استاد فخرالدینی، سنتور معاصر را در محضر استاد اردلان کامکار، سه‌تار را نزد استاد داوود آزاد و سیستم‌های موسیقی کودک و آهنگسازی را نیز در محضر استاد طراوتی آموختم.

شیرانیان با بیان اینکه هم‌اکنون مدرس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر همدان هستم، به آغاز همکاری خود با واحد موسیقی صدا و سیمای مرکز همدان اشاره کرد و افزود: از سال 70 با همراهی تعدادی از دوستانم، واحد موسیقی صدا و سیمای استان همدان را راه‌اندازی کردیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در رابطه با تولیدات صدا و سیما، موسیقی متن، انیمیشن‌ها، صداگذاری‌ها و افکت‌ها، گفت: تمام کارهایی که مربوط به حوزه صدا و موسیقی بود، انجام می‌دادیم.

شیرانیان تصریح کرد: از سال 76 که در رشته مدیریت صنعتی فارغ‌التحصیلی شدم، به صورت جدی‌تر به فعالیت در زمینه موسیقی پرداختم و طی این سال‌ها، گروه کُر ارکستر را تشکیل دادم.

وی با بیان اینکه تا سال 89 سمت مدیریت واحد موسیقی صدا و سیمای مرکز همدان را بر عهده داشته، اظهار کرد: گروه کُر و ارکستر زهی چکاوک ماحصل این تلاش‌هاست و در حال حاضر نیز در آموزشگاه تخصصی موسیقی کودک و نوجوان چکاوک پذیرای علاقمندان به هنر موسیقی هستیم.

این مدرس موسیقی سازهای ایرانی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر همدان در ادامه به ژانرهای مختلف سازها اشاره کرد و گفت: سازهای زهی، زهی چکشی و زهی آرشه‌ای با بافت‌های صوتی متفاوت وجود دارد که افراد اگر بدون شناخت نوع ساز اقدام به انتخاب ساز کنند نتیجه‌ای نمی‌گیرند و استعدادشان گم می‌شود.

روند استعدادیابی موسیقی

شیرانیان با بیان روند استعدادیابی در آموزشگاه چکاوک گفت: مبانی موسیقی و مفاهیمی چون ریتم، ملودی، گوش، تشخیص‌های خاص، فیزیک بدن، حال و هوا و اقتصاد خانواده متقاضیان در مدت یک‌سال مورد بررسی و آموزش قرار می‌گیرد و چنانچه شرایط مناسبی داشتند، به ادامه فعالیت خود در زمینه موسیقی می‌پردازند.

وی به تشریح آموزش ظرف مدت یک‌سال به منظور استعدادیابی پرداخت و افزود: در حوزه کودک به برقراری ارتباط ویژه کودک با موسیقی و نت‌خوانی تأکید داریم.

شیرانیان با تأکید بر پیشبرد موسیقی به شکل علمی آن، ادامه داد: با توجه به ضعف‌هایی که ما در زمینه‌های علمی و پایه‌ای موسیقی داریم، لازم است با توجه و دید متفاوت به این مقوله بپردازیم.

وی بخشی از فعالیت‌های گروه کُر و موسیقی خود را متعلق به خیریه‌ها دانست و گفت: از این طریق می‌توانیم افراد مستعد را شناسایی و پرورش دهیم.

وی با اشاره به تئوری‌های موسیقی کی‌ایچی سوزوکی، اساس کار استعدادیابی خود را شرح داد و گفت: طبق عقیده سوزوکی، همه استعداد دارند و باید منتظر زمان بروز آن باشیم.

شیرانیان درباره نحوه آموزش موسیقی به کودکان چهار ساله اظهار کرد: موسیقی را می‌توان به صورت تلفیقی از تخیلات ذهنی کودکان به خورد آنها داد و همراه بازی مطالب علمی موسیقی را به آنان منتقل کرد.

وی به حضور کودکان در گروه کُر هم اشاره کرد و گفت: کودکان به آرامی و قدم به قدم با گروه کُر همراهی می‌کنند و می‌آموزند که بخوانند، سُلو بزنند و بخوانند.

وی درباره فراخوان‌های مربوط به استعدادیابی عنوان کرد: از طریق تراکت‌های تبلیغاتی و شبکه‌های مجازی زمان آن اطلاع‌رسانی شده و از مراجعه‌کنندگان دعوت به شرکت در دوره‌های یک‌ساله آموزشی می‌شود.

شیرانیان فراگیری موسیقی را مربوط به هوش هیجانی افراد دانست و گفت: هوش استدلالی در مدارس پرورش داده می‌شود و نحوه برقراری ارتباط با دیگران، واکنش‌های اجتماعی، درک موضوعی و حس‌های متفاوت ریشه در هوش هیجانی دارد.

موسیقی، عامل موثر در پرورش هوش هیجانی

این مدرس موسیقی را بسیار موثر در پرورش هوش هیجانی دانست و اظهار کرد: در هر سنی می‌توان به فراگیری موسیقی پرداخت، همچنان که دو نفر از ویولون‌نوازان بزرگسال همین گروه را به سبب اینکه نیاز به ویولون‌نواز خوب داشتیم، آموزش داده‌ام و در حال حاضر به خوبی فعالیت می‌کنند.

شیرانیان درباره وضعیت رشته موسیقی دانشگاه علمی کاربردی همدان، تصریح کرد: اغلب دانشجویان این رشته که به صورت آکادمیک به فراگیری موسیقی می‌پردازند، علاقه و انرژی لازم برای فراگیری مباحث موسیقی، حضور و بهره‌مندی از کلاس را ندارند و شور و شوق فراگیری در هنرجویان کلاس‌های خصوصی بیشتر است.

اقتصاد، حلقه گم شده زیبایی هنر

وی با اشاره به حل نشدن مشکل اقتصاد در هنر، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت موسیقی در هر جامعه، می‌توان میزان پیشرفت و تمدن آن را دریافت به طوری که موسیقی هم مانند سایر هنرها، نیاز به اقتصاد و پشتوانه مالی دارد و فعالان این بخش باید بتوانند با ارائه هنر خود، درآمد کسب کنند و به حیات هنری خود ادامه دهند.

شیرانیان بر لزوم حضور هنر در سبد خانواده‌ها تأکید کرد و گفت: پس از تأمین نیازهای فیزولوژیکی و ایجاد تعلقات و پایگاه‌های اجتماعی، به تفکر در مورد هدف زندگی خود می‌پردازیم و در اینجاست که هنر نقش مهمی در زندگی پیدا می‌کند.

وی افزود: هزینه کردن برای دیدن تئاتر، کنسرت و سایر هنرها هنوز در میان همه افراد جامعه به صورت یک نیاز در نیامده است و این نیاز و لذت باید با ارائه هنر والا و با کیفیت برای مخاطبان، ایجاد شود و این مهم با تمرین و کار بیشتر محقق می‌شود.

گروه‌های فیلارمونیک و آکادمیک

شیرانیان با اشاره به نوع فعالیت در زمینه موسیقی گفت: گروهی از طریق آموزش آکادمیک و کنسرواتواری وارد فعالیت در زمینه موسیقی می‌شوند و به صورت تخصصی و حرفه‌ای به نوازندگی در ارکسترها می‌پردازند.

وی افزود: گروهی دیگر نیز به صورت فیلارمونیک فعالیت می‌کنند؛ فیلارمونیک‌ها کسانی هستند که شغل اصلی و منبع درآمدشان از طریق مشاغل دیگر و سایر فعالیت‌های اقتصادی موجود در جامعه است و به خاطر علاقه و مهارتشان در زمینه نوازندگی و موسیقی به صورت خودجوش به تمرین می‌پردازند، گروه تشکیل می‌دهند و به اجرای کنسرت می‌پردازند.

شیرانیان به وجود محل ارکستر فیلارمونیک در تک تک شهرهای دنیا اشاره کرد و ادامه داد: برخی از این گروه‌های فیلارمونیک در سطح بالایی از فعالیت حرفه‌ای و اجرای موسیقی قرار دارند که به علت همان پشتوانه علاقمندی و تأمین مالی است.

وی با اشاره به مردم‌نهاد بودن چنین گروه‌هایی که توسط شهرداری محلی برای فعالیت و تمرین در اختیار می‌گیرند، افزود: هنرمندان باید بتوانند برای خود درآمد ایجاد کرده و فقط برای صدور مجوزهای آموزشگاه، کنسرت و انتشار محصولات موسیقایی به ارگان‌های دولتی مراجعه کنند.

کنسرت پژوهشی موسیقی کودکان

شیرانیان در ادامه به برنامه آینده گروه چکاوک اشاره کرد و گفت: تا پایان امسال اجرای کنسرت پژوهشی موسیقی کودک و نوجوان را برای مهدکودک‌ها و اولیای آنان داریم که در آن به بررسی عوامل و اجزای موسیقی کودک خواهیم پرداخت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این کنسرت با حضور نوازندگان کودک و بزرگسال اجرا خواهد شد و به صورت تورینگ در سایر شهرستان‌های استان به اجرا درمی‌آید و پس از هر کنسرت عملکرد آن برای اجرای بعدی رتوش می‌شود و چنانچه به سطح مناسبی از کیفیت اجرا برسد در سایر استان‌ها نیز برگزار خواهیم کرد.