سرویس استان های هنرآنلاین: در روزگار پیشرفت های چشم گیر بشر در عرصه های دانش و نوآوری و فرهنگ کتاب نه تنها اهمیت خود را از دست نداده، که گسترده تر و تازه تر شده و جلوه هایی پایدارتر یافته است.

بی گمان آنان که گام های بلندی در پیشرفت های گوناگون برداشته اند، هرگز با کتاب و کتاب خوانی بیگانه نبوده اند. آنها مطالعه را به عنوان عنصری اصلی و ضروری در زندگی خود دانسته و آن را برای بازتاب نور، جلوه و جمال فرهنگ بر دل های همه جهانیان برای تحولی اساسی مناسب دانسته اند.

بر همین اساس به همت موسسه مهر صبا و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ، حال کتاب و کتاب خوانی این روزها در شیراز خوب است و بیست و چهارمین دوره هفته کتاب در آغاز خود ، با شعار "ایران می خواند شیراز می خواند" میزبان مدیرکل دفتر آفرینش های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و معاونین وی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس، مدیرکل صدا و سیما و مدیرکل دفتر زنان استانداری فارس و تعدادی از مادران قصه گو بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با طرح این پرسش که چرا باشگاه مادران قصه گو مطرح است آغاز به سخن کرد.

وی تصریح کرد: درآفرنش مادر، صدا، ترنم، مهر، عاطفه و حتی این نوازش او بود که نقش مادری و همسری را بهاو سپرد.باید دید  چه کششی مادران ما را برای قصه گویی برای فرزندانشان به این جمع کشانده است.چه رازی میان واژه های مادرات قصه گو نهفته است.

افتخاری ادامه داد: این هفته ما دور هم جمع شده ایم تا قصه گویی را آموزش دهیم .مادری که قصه گو می شود مهارت کنترل  خشم و رویارویی با مشکلات را بهتر از دیگران به کودکش می آموزد. و واژگان این فرزندان که کتاب می خوانند و قصه می شنوند بهتراز دیگر کودکان است.

آینده این کودک پر از ایمنی،سلامت و انگیزش خواهد بود .امروز مادرانی که به این جمع می پیوندند آینده خوب فرزندانشان را رقم می زنند.

وی از افتتاح و راه اندازی کانال باشگاه مادران قصه گو خبرداد و افزود: این کانال فرصتی فراهم می کند برای انتقال تجربیات گذشتگان به نسل جدید و امید می رود که حضور این مادران در تمام مراکز فرهنگی بیشتر شود.

افتخاری عنوان کرد:کانون پرورش فکری در نمایشگاه پانزدهم کتاب استان فارس با ۸۵۰عنوان کتاب حضور خواهد داشت و با رویکرد تخصصی در حوزه اندیشه فعالیت می کند.

آئین افتتاح باشگاه مادران قصه گو در نخستین روز از هفته کتاب با عنوان کتاب و خانواده  با قصه گویی یکی از مادران قصه گو دنبال شد.

معجزه کلام تا ابد بر ذهن ساری و جاری است

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با قرار گرفتن در جایگاه قصه گویی با تشکر از کسانی که آغازگر هفته کتاب و کتابخوانی را قصه گویی مادران قرار داده اند ؛ با طرح یک پرسش که دقیقا کودکان از چه سنی لب به سخن  می گشایند و مادران چشم به سخن گفتن آنها دارند سخن را آغاز کرد.

دکتر بهزاد مریدی معتقد است ۱۸ تا ۳۶ ماهگی دوران بحران کودکان است که از آنها توقع سخن گویی داریم، اما این مساله از کجا نشات گرفته است آیا تا بحال به این فکر کرده ایم که منشا زبانی از کجاست ؟

این استاد دانشگاه بر این باور است که بسیاری این مساله را منشا الهی می دانند عده ای دیگر می گویند خیر مگر می شود منشا الهی داشته باشد درحالی که عده ای می توانند حرف بزنند و عده ای نه، عده ای ریشه در تکامل انسان را مطرح می کنند و عده ای دیگر آن را میراثی عنوان می کنند؛ تمام این موارد فرضیه است و این فرضیه ها مطرح بود تا مادامی که موضوع اجتماع و ارتباطات مطرح شد.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس ، تا مادامی که ارتباطات شکل نگیرد، بیان نیز نخواهد بود. ‌دوران بحرانی بهترین دوران ارتباط برقرارکردن است. برای بچه ها حرف بزنیم و با آنها ارتباط داشته باشیم تا ناگزیر این شبکه را گسترش داده و حوزه اندیشه کودک را بسط دهیم.

قصه نجیب ترین قسمت گفتگوست

در ادامهدومین مادر قصه گو علیجانی مدیرکل دفتر آفرینش های فرهنگی و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه رفت.

علیجانی گفت: نام راویان و مدیران در طول تاریخ کمتر ذکر شده و همواره نام هنرمندان و ادیبان ثبت شده اما باید گفت در استان فارس مدیران فرهنگی با همدلی که میان آنها احساس می شود نامشان را در تاریخ کنار اصحاب فرهنگ و ادب ثبت خواهند کرد.

وی افزود: در باشگاه مادران قصه گو نه برای خواباندن و ساکت کردن  فرزندانشان قصه بگویند بلکه برای بیدارشدن و هوشیار کردن قصه بگویند. قصه هایی را برای کودکان انتخاب کنیم که کودکان ضمن کسب تحربه از گذشته به آینده بیاندیشند.

علیجانی ابراز داشت: در دنیای امروز قصه بهترین راه ارتباطی است و امیدوارم باشگاه مادران قصه گو در فارس آهنگی را سر دهند که به زودی باشگاه قصه گویی مادران ایران شکل گیرد.

در این آیین، کانال باشگاه مادران قصه گوی فارس هم راه اندازی شد تا مدیرکل صدا و سیمای فارس پشت تریبون قرار گیرد و پیشنهاد دهد؛ چه خوب خواهد بود پای مادران قصه گو به صدا و سیما باز شود و افتخار می کنیم که میزبان مادران قصه گو در رادیو و تلویزیون باشیم و قصه های مادرانه را که موجب رشد و برکت می شود به تمام ایران بفرستیم.

سهرابی افزود: ما در این دنیا قصه گویان زیادی داریم اما هیچکدام مادرانه نیست آنها به مخاطب فکر نمی کنند، بلکه به گیشه می اندیشند و چقدر خوب که مادرانی قصه گو داشته باشیم و آنها را تشویق کنیم تا دنیایی قشنگ تر بسازیم.

در این آیین معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز با بیان اینکه اهدای نشان "سفیرکتاب فارس" به سه نخبه استان در روز سه شنبه ٢٥ آبان ماه جاری برگزار می شود، اعلام داشت: این برنامه ساعت ١٦ و در تالار غزل است که در آن از سارهجوانمردی به عنوان ریو پاراالمپیک ٢١٦، دکتر نیکنام از دانشمندان برتر بین المللی و سعید صادقی کاریکاتوریست مطرح جهانی؛ تقدیر می شوند و نشان سفیر کتاب به آنها اهدا خواهد شد.

مهدی امید بخش دلیل انتخاب این نخبگان را به جهت بیشترین حضورشان نسبت به دیگران در سال گذشته بیان کرد و گفت: قرار بر این است تا این افراد به عنوان سفیران کتاب در تمام برنامه هایی که مدال آور می شوند، یکی از کتاب های نویسندگان شیرازی را به اهداء کنندگان تقدیم دارند.

پایان بخش این مراسم نیز تقدیر از خانمها ده بزرگی و بهار دار به عنوان مادران قصه گوی فارس بود که با لوح و هدایایی مورد سپاس ویژه مدیران حاضر قرار گرفتند.

گفتنی  است؛هفته کتاب مجموعه مراسمی است که از سال 1372 هر ساله به ابتکار و هدایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.