به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز 17 شهریور ماه سیدعباس صالحی و حسین کلانتری استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای میان این وزارتخانه و استانداری را امضا کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با تاکید بر نقش فرهنگ، هنر و رسانه افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های با سابقه و تمدنی و تاریخی کشور است که همواره محل توجه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بوده و خوشحالیم امروز با امضای تفاهم‌نامه همکاری با این استان گامی برای اتفاقات خوب در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه این استان در دو سال آینده برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه فرهنگ، هنر و رسانه به طور طبیعی نقش‌های متعددی داشته و دارد و از همین زاویه استان‌ها و همکاری‌های فرهنگی و هنری با آن‌ها را مورد نظر قرار دادیم.

صالحی افزود: توسعه منطقه‌ای نقش اول حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است. این حوزه جایگاه موثری برای توسعه منطقه‌ای است. با توجه به مرجعیت اجتماعی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و نقش‌هایی که در انتقال مفاهیم و پایداری آن دارند، برای رسیدن به توسعه پایدار نیاز به همراهی فرهنگ، هنر و رسانه است.

وی در عین حال تاکید کرد: نمی‌توان توسعه منطقه‌ای و استانی را منفک از حوزه فرهنگ، هنر و رسانه دانست و باید بر نقش و اهمیت آن توجه داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بخشی از اقتصاد خلاق است و تاثیری که فرهنگ بر اقتصاد دارد نباید نادیده گرفت.

وی دومین نقش حوزه فرهنگ، هنر و رسانه را در بحث‌های آسیب‌های اجتماعی برشمرد و افزود: همواره اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نقش و تاثیر داشته‌اند و در استان کهگیلویه و بویراحمد هم این گونه بوده است. ظرفیت حوزه فرهنگی و هنری و همچنین رسانه در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی بالا است و باید از این ظرفیت استفاده بیشتری نسبت به گذشته داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مواجهه با بحران‌های اجتماعی نقش سوم حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است. کشور ما در معرض برخی بحران‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی از جمله کرونا قرار گرفته و حوزه فرهنگ، هنر و رسانه نقش قابل توجهی در تاب آوری مردم در مواجهه با این بحران‌ها دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه همکاری با استان کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: این تفاهم‌نامه در 3 شاخه تنظیم شده که بر اساس آن مسیر روشن‌تری را برای اتفاقات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای این استان در دو سال آینده رقم می‌زند.

وی گفت: توجه به موضوعات زیرساختی بخش اول این تفاهم‌نامه است از جمله تکمیل کتابخانه‌ها، مجتمع‌ها، تاسیس سالن‌ها، سینما امید و ... که ترکیبی را به وجود می‌آورد تا شرایط زیرساختی استان تا پایان این دولت مسیر رو به جلویی داشته باشد.

صالحی در عین حال تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های حوزه فرهنگ و هنر با دیگر حوزه‌ها این است که هر ساختمانی که در این بخش ساخته می‌شود به باشگاه فرهنگی و هنری تبدیل می‌شود که منجر به هیجان و پویش اجتماعی می‌شود.

وی شاخه دوم این تفاهم‌نامه را توجه به رویدادها و برنامه‌های فرهنگی و هنری عنوان کرد و افزود: این حوزه تنوع بسیاری دارد و هم تاسیس و هم تکمیل رویدادها و برنامه‌های فرهنگی و هنری در سطح منطقه‌ای و استانی در این تفاهم‌نامه مورد توجه است.

صالحی ادامه داد: اشاره به کمک‌هایی که می‌توان به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان کرد، شاخه سوم این تفاهم‌نامه است.

در بخش دیگری از این آیین حسین کلانتری استاندر استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری این استان، گفت: مسئولان کشور دین عظیمی نسبت به مردم کهگیلویه و بویراحمد دارند. این استان گرچه استان مرزی نیست، ولی یکی از استان‌هایی است که بیشترین آمار شهدا در هشت سال دفاع مقدس را دارد. 

وی ادامه داد: همواره مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی مردم این استان به ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را در برنامه‌های مختلف داشته و داریم.

کلانتری با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه همکاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: این تفاهم‌نامه نقشه راهی است برای پیشرفت فعالیت‌های کمی و کیفی استان در حوزه‌های فرهنگ، هنری و رسانه‌ای که با تحقق آن گامی در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری کشور برداشته می‌شود.

در ابتدای این آیین علی غیاثی مدیرکل استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بندهای مختلف این تفاهم‌نامه، گفت: این تفاهم‌نامه در دو بخش برای مدت دو سال، تنظیم شده است.

وی افزود: مبلغ این تفاهم‌نامه 368 میلیارد ریال است که هم شامل اعتبارات جاری فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و هم شامل اعتبارات عمرانی استان می‌شود.

غیاثی گفت: در حوزه اقدامات عمرانی، پروژه‌های مختلفی مانند تکمیل، تعمیر و تجهیز بخش‌های مختلف از جمله کتابخانه‌های عمومی و سایر فضاهای فرهنگی و هنری را شامل می‌شود.

وی به تسهیلات غیر ریالی این تفاهم‌نامه هم اشاره کرد و افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان در رویدادهای خارج از کشور، معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان و بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در هفته‌های فرهنگی خارج از کشور، بهره‌مندی از ظرفیت اساتید و نخبگان استان در اجلاس‌های بین‌المللی، بهره‌گیری از ظرفیت بانوان نخبه استان در برنامه‌ها و نمایشگاه‌های خارج از کشور، حمایت از پژوهش‌های علمی استان و همچنین حمایت از پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکترای استان با موضوعات فرهنگی و هنری و... از جمله حمایت‌های مورد تاکید در تفاهم‌نامه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کهگیلویه و بویراحمد است.

در پایان، تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد رسید.