سرویس استان‌های هنرآنلاین: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به همراه بهروز مرامی، معاون هنری و سینمایی این اداره کل به دیدار استاد رضا صلاحی از پیشکسوتان هنر موسیقی فارس رفتند.

صابر سهرابی در این دیدار گفت: شما پیشکسوتان حوزه فرهنگ و هنر سرمایه‌های کشور هستید که امید داریم تا با پرورش جوانان و نوجوانان هر روز بیش از پیش بدرخشید و مایه سربلندی فارس باشید.

سهرابی ادامه داد: پیشکسوتان در مکتب اساتید بزرگ پرورش یافته‌اند که در کنار تکنیک‌های هنری، به حکمت و معارف متعالی الهی درونی هنر ویژه خود نیز می‌پرداختند، مبحثی که می‌توان آن را گمشده هنر امروز دانست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تأکید کرد: نخستین گام یک هنر برای ورود به هنر، آموختن حکمت، ادب و آداب شاگردی کردن است؛ تا آن‌جا که پیشینیان ما، پس از گذر از این گام، تازه اجازه می‌یافتند تا ابزار هنر خویش را در دست گیرند و با آن آشنا شوند؛ و این مهم جز با بهره گرفتن از بزرگان و پیشکسوتان رخ نخواهد داد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس افزود: پلکان هنری از آموختن حکمت، ادب و آداب آغاز می‌شود و سپس مبانی نظری مکاتب، آشنایی با تاریخ و در پایان آموزش عملی آن هنر خواهد بود.

وی آشنایی با بزرگان ادبی و هنری، و هنر و ادبیات فاخر ایرانی را از مهم‌ترین مباحثی دانست که باید هنرمندان جوان و نوجوان ما با آن آشنایی داشته باشند و خاطرنشان کرد: راه و مسیر زندگی هر فرد در دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد که متأسفانه امروزه این دوره حساس و ویژه، به آموزش‌های زیاد و دوری از پرورش انجامیده تا آن‌جا که نوجوان و جوان فرصتی برای اندیشیدن و پیدا کردن راه و حقیقت را پیدا نمی‌کند.

صابر سهرابی بیان کرد: آموزش بدون پرورش و آشنایی با حکمت هنری، از هنرجو، هنر پیشه می‌سازد نه هنرمند. آن چه ماندگار خواهد شد اثر هنرمند است و نه هنر پیشه. این آثار هنرمندان است که ما را ساعت‌ها محو خویش می‌نماید نه آثار هنر پیشگان.

استاد رضا صلاحی از پیشکسوتان موسیقی فارس نیز در این دیدار گفت: در تلاشم تا آثار خود را به صورت یک کتاب در اختیار جامعه قرار دهم.

صلاحی ادامه داد: تجربه نشان داده است که هنرآموز یا دانش‌آموز یک مقلد است و هر آن چه از استاد و معلم خویش ببیند را به کار خواهد بست؛ از این رو بر ما آموزگاران، معلمان، مدرسان و اساتید است که حتی در زندگی شخصی خویش نیز دقت لازم را داشته باشیم تا خدا ناکرده عملی از ما سرنزند که گمراهی هنری یا اندیشه‌ای کسی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم که برای کسانی که می‌خواهند در زمینه فرهنگی و هنری تدریس داشته باشند حتماً کارگاه‌های توانمندی و افزایش آگاهی در زمینه آشنایی با حکمت، ادب، آداب، تاریخ، روانشناسی هنری و فرهنگی برگزار شود.

بهروز مرامی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم گفت: هنرمندان و فرهنگوران می‌توانند پیشنهادهای خود را جهت پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری به این اداره بدهند تا مورد بررسی و پیگیری قرار دهیم.

مرامی ادامه داد: رویکرد فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال آینده، رویکرد آموزشی و پرورشی در فرهنگ و هنر خواهد بود.

غلامرضا صلاحی متولد سال ۱۳۴۲ در شیراز است که از دوازده سالگی موسیقی را آغاز کرد. وی که تا سال ۱۳۶۵ به صورت خودآموز این هنر را می‌آموخت در این سال توانست به کلاس درس بزرگانی چون فرزاد معین، دکتر مهربان، مسعود راستی، پشنگ و اردوان کامکار و مجید کیانی راه یابد و موسیقی ایرانی را بیاموزد. وی در دهه هفتاد به تدریس موسیقی روی آورد و همزمان با تدریس به آموختن موسیقی غرب نزد استادانی چون مهران روحانی، محمد اخوان و علیرضا بهرامی پرداخت.

وی با سازهایی همجون ملودیکا، پیانو، سنتور و تمبک آشنایی دارد. وی همچنین در سال ۱۳۶۶ گروه ارکستر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را راه‌اندازی کرد. در کارنامه فعالیت‌های وی علاوه بر تدریس و اجرای موسیقی، ساخت و تنظیم آهنگ و داوری برخی از جشنواره‌های موسیقی را برعهده داشته است.

قطعات "گل قالی" و "نغمه‌های ما" به ترتیب به عنوان بهترین موسیقی کلیپ و بهترین تنظیم سال ۱۳۸۳  و قطعه " بهار" به عنوان بهترین گروه‌نوازی سال ۱۳۸۵ در جشنواره سراسری تولیدات صداوسیمای مراکز کشور مقام نخست را کسب کرد.

الهه بهرامی