سرویس استان‌های هنرآنلاین: صابر سهرابی، گفت: کارگاه‌هایی در زمینه‌های بیمه، مالیات، بازاریابی و شیوه‌های کسب و کار برگزار شده و در پی آن هستیم در نیم سال دوم، طی تفاهم‌نامه‌هایی با نهادهایی چون جهاد دانشگاهی دوره‌های کارآفرینی فرهنگی هنری و سایر دوره‌های مرتبط را به صورت رسمی‌تر و علمی‌تر با گواهی‌های معتبر به صورت عمومی و خصوصی برای صاحبان مجوز فعالیت از این اداره کل برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این دوره‌ها آن است تا صاحبان مجوز نه تنها با کمترین مشکل مواجه شوند بلکه بتوانند فعالیت خود را رونق ببخشند و درآمدزایی مناسبی داشته باشند؛ ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا مشکلات متداول مؤسسات، آموزشگاه‌های آزاد و مهارتی هنری، رسانه‌ها، نگارخانه‌ها، مشاغل خانگی و... در رشته‌های مختلف که از این اداره کل مجوز دارند، را با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مربوطه بتوانیم به حداقل برسانیم. ضمن آن‌که از صاحبان مجوز این اداره کل درخواست داریم تا مشکلات خود در راستای اشتغال و رونق کسب و کار خود را به واحد اشتغال اداره کل در میان بگذارند تا با بررسی آن موارد بتوانیم برای حل آن‌ها پس از بررسی کارشناسانه اقدامات لازم را صورت دهیم.

وی افزود: در راستای حمایت از کسب و کارهای فرهنگی این اداره کل همراه و هم قدم با اداره تعاون، کار و امور اجتماعی تسهیلات قانونی لازم را به صاحبان مجوز از این اداره کل خواهد داد که می‌توان به طرح کاج، طرح تکاپو، طرح کارورزی و ... اشاره کرد.

این مسئول فرهنگی هنری استان خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ٢٠ مجوز آموزشگاه مهارتی صادر شده که به طور متوسط ٦٨ نفر به صورت مستقیم و ٦٨ نفر نیز به صورت غیرمستقیم در این آموزشگاه‌های مشغول به کار شده‌اند. همچنین مجوز ٧٠ آموزشگاه مهارتی و آزاد هنری نیز تمدید شده که به صورت میانگین حدود ٢٨٠ نفر نیز در آن آموزشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته حدود ٢٠ مؤسسه فرهنگی هنری چند منظوره مجوز گرفته‌اند که صورت میانگین ١٠٠ نفر در این مؤسسات مشغول کار شده‌اند و ٢٠ موسسه تک منظوره نیز با حدود ١٠٠ نفر نیرو مجوز فعالیت گرفته‌اند.

صابر سهرابی اظهار داشت: صاحبان مجوزی که برای ایجاد یا توسعه اشتغال خود نیاز به تسهیلات دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه کارا (kara.mcls.gov.ir ) پس از ثبت نام و ارائه طرح خود، فرم خلاصه طرح را از واحد اشتغال ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سطح استان تهیه و تکمیل کنند تا پس از بررسی برای دریافت تسهیلات به اداره کار معرفی شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به طرح کارورزی نیز گفت: صاحبان مجوز می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه  http://karvarzi.mcls.gov.ir از نیروی کارورز نیز استفاده نمایند. واحدهایی که می‌خواهند از کارورز استفاده نمایند، باید دقت داشته باشند که به ازای یک تا سه نفر بیمه شده تنها از یک کارورز و بالاتر از سه نفر به ازای هر سه نفر بیمه شده می‌توانند یک کارورز داشته باشند.

وی اضافه کرد: بیمه و حقوق افراد کارورز، در طی دوران کارورزی که از سه تا ٩ ماه می‌تواند باشد، را دولت پرداخت خواهد کرد و در صورتی که واحد پذیرنده پس از اتمام دوران کارورزی با کارورز قرارداد ببندد، می‌تواند از مزایای دیگری همچون تخفیف بیمه‌ای استفاده کند.

افزایش دو برابری مجوزهای فعالیت مشاغل خانگی در عرصه فرهنگ و هنر

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس خاطر نشان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز می‌توانند با ثبت نام در سامانه کارورزی، به عنوان کارورز توسط واحدهای پذیرنده مشغول به کار شوند. همچنین اصحاب فرهنگ، ادب و هنر می‌توانند با مراجعه به سامانه مشاغل خانگی به آدرس mashaghelkhanegi.ir  ثبت نام کرده و برای گرفتن مجوز فعالیت به واحد اشتغال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر استان مراجعه نمایند.

سهرابی ادامه داد: هم اکنون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در حدود ١٥٠ رشته شغلی در رسته‌های پژوهش، طراحی، مد و لباس، نشریات مکتوب، نرم افزار و رسانه برخط، بازی‌های رایانه‌ای، هنرهای حجمی، هنرهای شنیداری، سینمایی و هنرهای نمایشی می‌تواند به هنرمندان و فرهنگ‌وران مجوز فعالیت بدهد.

وی افزود: متقاضیان مشاغل خانگی می‌توانند به سه صورت مستقل، تحت پوشش و پشتیبان اقدام به ثبت نام کنند. متقاضی مستقل به کسی اطلاق می‌شود که مجوز تنها برای یک نفر و برای خودش ایجاد اشتغال کند. متقاضی تحت پوشش نیز به کسی گفته می‌شود که در سامانه اعلام بیکاری کرده که تقاضا دارد که توسط فرد پشتیبانی به کارگیری شود. متقاضی پشتیبان نیز به کسی گفته می‌شود که حداقل پنج سال سابقه کار مرتبط با شغل مورد تقاضا داشته باشد و بر اساس تعداد نفراتی که در مجوز صادره قید شده است متعهد به کارگیری افرادی که به عنوان تحت پوشش اقدام به ثبت نام کرده‌اند، شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: همچنین شیوه دیگری نیز وجود دارد که افراد می‌توانند با داشتن شرایط قانونی اقدام به راه اندازی شرکت‌های تعاونی مشاغل خانگی کنند. در این حالت شرکت می‌باید حداقل بیست نفر را به کارگیری کند. همچنین این شیوه به متقاضی امکان استفاده از برند را نیز پیدا خواهد کرد. علاوه بر تسهیلاتی که در آیین‌نامه اجرایی مشاغل خانگی آمده است، به دنبال آن هستیم که بتوانیم ما نیز در شیوه عرضه محصولات یا با انعقاد تفاهم‌نامه با برخی دستگاه‌ها فضای لازم را برای اشتغال پایدار این عزیزان فراهم کنیم.

سهرابی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون تعداد مجوزهای صادر شده مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته دو برابر شده و بر اساس راستی‌آزمایی انجام شده است؛ بیش از ٨٥ درصد مجوزهای صادره، منجر به اشتغال شده که درحال حاضر مشغول به فعالیت هستند و در رسته مد و لباس، بصورت صد درصدی به اشتغال و درآمدزایی قابل توجهی دست یافته‌اند و از جمله می‌توان به "فاطمه فرهادی" از داراب اشاره کرد که توانسته کارآفرین برتر در زمینه مشاغل خانگی شود.

گفتنی است؛ دارندگان مجوز مشاغل خانگی می‌توانند از تسهیلاتی همچون وام چهاردرصد، بیمه و ... استفاده کنند.

الهه بهرامی