سرویس معماری هنرآنلاین : "تالار وحدت" که به هنگام تأسیس "تالار رودکی" نام داشت در هفتمین نشست "یکصد معمار، یکصد انتخاب" از سوی حبیب الله شیبانی به عنوان یکی از آثار فهرست یکصد اثر شاخص معماری معاصر انتخاب شد. شیبانی در معرفی این بنا با ذکر مقدمه‌ای از حال‌و هوای سال‌های 30 و 40 و تشکیل گرو‌های باله و اپرا، به اثری از "اوژن آفتاندلیان" پرداخت که امروز با نام "تالار وحدت" برای همه آشنا است.

تالار وحدت که در نزدیکی پنجاهمین سال فعالیت‌اش به سر می‌برد، در سال‌های ابتدای تاسیس‌اش با نام تالار رودکی و در خارج از ایران به نام Tehran Roudaki Hall Opera House شناخته می‌شد. مجموعه تالار رودکی آن سال‌ها در اصل شامل دو تالار می‌شد که بعد از انقلاب تالار بزرگ‌تر به تالار وحدت و تالار کوچک‌تر به تالار رودکی تغییر نام دادند. تالار در سال ۱۳۴۶ توسط "اوژن آفتاندلیان" که با نام " یوگینا آفتاندلیانس" هم شناخته می‌شود، بر اساس مدل نمونه اپراهال وین ساخته شده است.

اوژن آفتاندلیانس در سال ۱۲۹۲خ / ۱۹۱۳م. در شهر تبریز به دنیا آمد. وی دارای تحصیلات عالی در رشته معماری از مدرسه هنرهای زیبای پاریس (Ecole Des Beaux Arts) بود. وی در سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم به ایران بازگشت. آفتاندلیانس به مدت سی سال در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس پرداخت.

وی به مناسبت طرح کلیسای سرکیس مقدس به دریافت "نشان عالی" از سوی "جاثلیق ارمنیان حوزه کیلیکه" نائل گردید. او در سال ۱۳۷۶شمسی ( ۱۹۹۷م) در ایالات متحده آمریکا درگذشت.

همچنین در هفتمین نشست "یکصد معمار، یکصد انتخاب"، علی اعطا به معماری "سفارت ایران در توکیو"، اثر حسین شیخ زین‌الدین، اشاره کرد که مصداق رابطه فرهنگی میهمان و میزبان است. فرشاد فرهی، با تاکید بر بازتاب بین‌المللی "خانه شریفی‌ها" اثر علی‌رضا تغابنی، آن را به‌عنوان نمونه‌ای از معماری برتر معاصر با نما و شخصیتی یگانه ارائه کرد.

در این نشست "خانه‌موزه پرویز تناولی" اثر کامران دیبا توسط مهرداد زواره محمدی معرفی شد. او به این نکته تاکید کرد که این کار شاید، تنها اثر معماری کامران دیبا در حوزه غیر بناهای عمومی باشد. سیروس مهراندیش "خانه افشار" اثر علی‌اکبر صارمی،‌به عنوان نمونه صادق معماری مدرن بی‌پیرایه، ساده، محکم و زیبای ایران معرفی کرد.

سیروس اردشیر ساختمان "دائره‌المعارف بزرگ اسلامی" اثر مهندسان مشاور هرم‌پی، توسط سیروس اردشیر را به عنوان یکی‌ از شاخص‌ترین نمونه‌های معماری اصیل با پشتوانه مبانی فلسفی انتخاب کرد. محسن میردامادی، "خانه مادر بزرگ" (رشت)‌ از سپیده لامعی را نمونه‌ای از معماری اصیل و زیبا معرفی کرد که "انگار از زمین روییده است". نشید نبیان "خانه پدری"‌ (خوانسار) اثر محمدرضا قدوسی و پارسا اِردم را انتخاب کرد که توسعه همگن عمارت هفتاد‌ساله‌ آجری در خوانسار است. در این نشست، فیلمی کوتاه از دیدار با سیدمحسن میرحیدر -مدیر پروژه کتاب‌خانه ملی ایران و طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س)- نمایش داده شد، در این فیلم او به گوشه‌هایی از معماری و اجرای این دو اثر اشاره کرد. انجمن مفاخر معماری ایران با اجرای پروژه "یک‌صد معمار، یک‌صد انتخاب" قصد دارد 100 اثر را از میان آثار ساخته‌شده در 60 سال اخیر توسط 100 معمار شناخته‌شده ایرانی معرفی کند. این پروژه با برگزاری نشست‌هایی اجرا می‌شود که در هر نشست، معماران نام‌آشنای ایرانی هر کدام بنای انتخابی خود را با بیان توضیحات و با استناد به مبانی نظری معرفی می‌کنند و در نهایت، 100 بنای منتخب معماران، در کتابی مستند و علمی منتشر می‌شود تا در فضای علمی و دانشگاهی نیز مورد استفاده قرار گیرد. تاکنون و در هفت نشست برگزار شده، 62 اثر برتر معماری معاصر ایران در این برنامه معرفی شده‌ است و نشست هشتم نیز هفته سوم خردادماه، در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار و از چهره‌های شاخص موسیقی ایران میهمان ویژه نشست خواهدبود.