سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: موریس مترلینگ، نویسنده، نمایش نامه نویس، شاعر و فیلسوف بلژیکی در 29 آگوست سال 1862 به دنیا آمد.

او زبان آلمانی و فرانسه را در خانواده فراگرفت و در مدرسه زبان لاتین آموخت. موریس مترلینگ تحصیلات مقدماتی را در مدرسه سن بارب به پایان برد و جهت فراگیری رشته حقوق، فلسفه و حشره شناسی وارد دانشگاه شد و مدارج آن را با موفقیت پشت سر نهاد و پس از فارغ التحصیلی به سال ۱۸۸۴ به عضویت کانون وکلای دادگستری شهر کان درآمد و بعد به ریاست این کانون رسید.

اما محیط آنجا نتوانست روح کاوشگر موریس مترلینگ را آرام سازد، لذا به سال ۱۸۸۷ به فرانسه رفت. ولی چند ماه پس از ورودش به فرانسه به علت مرگ پدر مجبور به ترک آنجا شد و دوباره به شهر کان مراجعت کرد. مرگ پدر، او را به اندیشیدن درباره هستی، حیات و مرگ واداشت و از آن پس شروع به نوشتن نمایشنامه کرد که اولین اثرش با موفقیت همراه نبود. موریس مترلینگ مجددا به سال ۱۸۹۶ به پاریس رفت و در آنجا تحت تاثیر آثار بزرگان مکتب سمبولیسم قرار گرفت. او به سال ۱۹۰۰ با زنی به نام ژرژت لبلان (Georgette Leblance) آشنا شد که حکایت مادی و معنوی این زن در او اثر فراوان داشت. او دو بار جایزه ادبیات نمایشی فرهنگستان زبان و ادبیات فرانسه را به خود اختصاص داد و به سال ۱۹۱۱ جایزه ادبی نوبل را دریافت نمود. اما به خاطر دلبستگی ملی، عضویت در فرهنگستان فرانسه را که به وی پیشنهاد شده بود نپذیرفت. مترلینگ دراوج محبوبیت و شهرت به سال ۱۹۲۰ به آمریکا رفت و تا پایان جنگ جهانی دوم و اشغال بلژیک توسط هیتلر به سال ۱۹۴۰ در آمریکا ماند.

موریس مترلینگ شاهکار نمایشنامه نویسی خود را به سال ۱۹۰۷ به نام "پرنده آبی" به قلم کشید که در کمترین مدت به چندین زبان ترجمه گشت. حال دیگر او در اوج شهرت بود و پادشاه بلژیک به وی لقب اشرافی کنت را داده بود و پادشاه انگلستان کاخی را برای وی در آنجا ساخت. او به شیوه سمبولیست‌ها اشعار خود را می‌سرود و ترجمه‌هایش جزو شاهکارهای جاویدان ادبیات فرانسه محسوب می‌گردد. مترلینگ آثار زیادی از خود به جای گذاشته‌است.

موریس مترلینگ در سال‌های پایان زندگی دچار اختلال حواس شد و در یکی از تیمارستان‌های ویژه در آمریکا به سر برد. او در تاریخ ۱۹۴۹ میلادی در سن ۸۷ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

برخی از مهمترین آثار موریس مترلینگ عبارتند از :

نمایشنامه‌های "مرگ تن تاژیک"، "معجزه"، "درام ماری ماکدولین"، "آریان و بارب بلو"، "پله آس" و "ملیزاند" و کتاب‌های "قانون بزرگ"، "جاده‌های کوهستانی"، " ساعت سنگی"، "دیوان اشعار"، "راز بزرگ"، "معبد مدفون"، "هوش گل‌ها"، " گنجینه ناچیز"، "بعد چهارم"، "میزبان ناشناس" و "سایه بال‌ها".

مترلینگ ناگهان نویسندگی تئاتر را رها کرد و شروع به نوشتن کتاب‌های فلسفی کردد. این کتاب‌ها که به راستی در جهان علم و ادب، غوغا به پا کردند، عبارتند از :

1- عقل و سرنوشت 2- زندگی زنبور عسل 3- معبد ویرا 4- دو باغ هوش گلها 5- مرگ 6- بقایای جنگ 7- صاحبخانه ناشناس 8- جاده های کوهستانی 9- راز بزرگ 10- زندگی موریانه 11- زندگی فضا 12- عرصه فرشتگان 13- زندگی مورچه 14- ساعت ریگی 15- سایه بالها 16- قانون بزرگ 17- قبل از سکوت بزرگ 18- گنجینه فقرا 19- دروازه بزرگ

برخی از کتاب‌های مترلینگ در زمان حیاتش، تنها در فرانسه بیش از یکصد و پنجاه بار تجدید چاپ شد.

برنده جایزه ادبی نوبل در سال 1911 در ۹ مه ۱۹۴۹ میلادی درگذشت.

انتهای پیام/