سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: احمد گلشیری را با ترجمه کتاب‌هایی همچون "پدرو پارامو"، "سال‌های سگی"، گزیده داستان‌های چخوف و بسیاری آثار دیگر در حوزه ادبیات داستانی می‌شناسیم .

البته در گذشته نیز گلشیری یک مجموعه سه جلدی از نمونه‌های موفق داستان کوتاه جهان منتشر کرده بود که نام آن کتاب "داستان و نقد داستان و کارگاه نقد اثر" بود. آن کتاب به شدت برای کسانی که به جهان داستان و داستان نویسی علاقه داشتند هادی راه و مفید بود. فرمت کتاب طوری تنظیم شده بود که علاقه مندان و هنرجویان هم با داستان‌ها آشنا می‌شدند، هم با چگونگی نقد آن و هم عناصر و مصالح برکار رفته در ساختمان داستان‌ها.

اما این پنج مجلد تازه منتشر شده چند تفاوت عمده با آن مجموعه دارد. یکی از این وجوه تمایز فراگیری بیشتر و کمی نمونه داستان‌های این کتاب در مقایسه با کتاب قبلی است . این گستردگی هم به لحاظ بسامد جغرافیایی و نویسنده‌های آن قابل مشاهده است، هم به لحاظ زمانی و تاریخی که دوره های بیشتری از جریان‌های داستان نویسی را شامل می‌شود.

همچنین این نکته را نیز درباره پنج مجلد بهترین داستان‌های جهان می توان متذکر شد که بسیاری از داستان‌های این مجموعه مخاطب فارسی زبان را با نمونه داستان‌هایی آشنا خواهد کرد که نحله و ایده تئوریک آنها در بسیاری کتاب‌های ترجمه حوزه نظری و تئوری داستان شرح داده شده ولی متاسفانه تا پیش از این نبود نمونه‌های داستانی از آنها درک کامل و درست تئوری را ناممکن گذاشته بود. نمونه‌های از داستان های مدرن، پست مدرن و دیگر جریان های قرن بیسم که بهترین‌های‌شان در این کتاب احمد گلشیری قابل یافت و ملوحظ شده است.

کتاب "بهترین داستان‌های جهان" شامل چهار دوره زمانی در ادوار داستان نویسی می باشد که در مجموع دو قرن را شمال می‌شود. دوره سنت گرایان که اوایل قرن نوزده را محسوب می‌شود. دوره طلایی که خود دو بخش را تشکیل می دهد و دوره سنت گریزان که باز دو دوره زمانی را به خود اختصاص می‌دهد؛ سنت گریزان مدرن و سنت گریزان پست مدرن.

گلشیری در این کتاب علاوه بر معرفی بسیاری از نویسندگان نام آشنا و ناآشنا، بر عملیات داستان نویسی به عنوان یک وضعیت معرفتی و پدیداری در نوع انسان نیز تاکید دارد و بارها در جای جای کتاب به این رفتار ممتاز بشری تاکید می کند. بر این وجه تمایز آدمی بر دیگر گونه های موجود و زنده، و انحصار میل و نیاز انسان به داستان سرایی و داستان شنویی. میلی که از زمان های بسیار دور با آدمی بوده و به قسمی تنها همدم انسان است. چه در دوره غارنشینی انسان، چه در زمان شهرنشینی و به تمدن رسیدن اجتماع آدمی.

" بهترین داستان های جهان"، گردآوری و ترجمه احمد گلشیری را برای نوبت دوم انتشارات عصر داستان به بازار کتاب عرضه کرده است. شاید قیمت این پنج مجلد کمی گران و ناخوشایند باشد. اما می توانید خوشبین باشید و منتظربمانید تا دوست یا آشنایی آن را به عنوان هدیه خریداری کرده و بعد دو دستی تقدیم شما کند ...

انتهای پیام/

آرش رضایی