سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: علیرضا خلیفه‌زاده گفت: دفتر دوبیتی‌هایم با نام "قدم در ساحل پاییز" از تابستان 1376 که زنده‌یاد استاد منوچهر آتشی بر آن مقدمه نوشته هنوز فرصت چاپ نیافته است.

او گفت: گزیده اشعار سپیدم با نام "خورشید، ترانه دریاست" نیز سال‌هاست آماده چاپ است حتی یک بار نسخه آماده به چاپ آن‌ را دادم به شاعر و منتقد هم استانی علیرضا عمرانی و او با نگاهی تیزبینانه نقدی بر آن نوشت و در هفته‌نامه "آیینه جنوب" به چاپ رساند.

این نویسنده و شاعر جنوبی افزود: مجموعه غزل "از نای گرفته افتاده بر زمین" نیز به سرنوشتی همانند آن دو دفتر دچار شده است.

به گفته این پژوهشگر و شاعر 3 جلد کتاب در حوزه اندیشه سیاسی مشروطه و تاریخ معاصر بوشهر و بنادر خلیج فارس توسط او تالیف شده و آماده چاپ است. او امیدوار است "تاریخ شول حیات‌داود" نیز به زودی به چاپ برسد.

همچنین کتاب دیگر این پژوهشگر بوشهری با نام " هفت شهر لیراوی و بندر دیلم" در سال جاری برای دومین بار به چاپ رسید.

علیرضا خلیفه‌زاده پژوهشگر و نویسنده بوشهری گفت: کتاب "هفت شهر لیراوی و بندر دیلم" علاوه بر جغرافیای تاریخی و حکومت‌های محلی؛ روحانیت بلوک لیراوی و بندر دیلم به تاریخ و تمدن هفت شهر و بندر مهم واقع در حوزه شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر پرداخته است.

او ادامه داد: بوشهر به لحاظ اینکه 625 کیلومتر مرز آبی با خلیج‌فارس دارد، پژوهش‌های آن نیز ارتباطی مستقیم با هویت ملی و گسترش تحقیقات حوزه خلیج فارس دارد و به طور کلی پرداختن به استان‌های جنوبی کشور و اهمیت به میراث دریانوردی و فرهنگی و تاریخی این سامان، جایگاه والایی دارد.

به باور این پژوهشگر و بوشهر شناس سرتاسر خلیج فارس از دهانه اروند رود تا تنگه هرمز و دریای عمان شاهد حضور اقوام و طوایف مختلف ایرانی با تاریخ و فرهنگ غنی و پرماجرایی است که هر کدام مرزی مشخص، زبان یا لهجه‌ای زیبا، پیوندهای خونی و خانوادگی مستحکم و جغرافیایی پیوند خورده با نام بلند خلیج فارس دارند.

خلیفه‌زاده در اشاره به محتوای این کتاب خاطرنشان کرد: دو بندر تاریخی و پرآوازه سینیز و مهروبان، رستاق ریشهر که درباره آن تاکنون نظریات متعددی ارائه کرده‌اند ، همگی در این اثر مورد ارزیابی قرارگرفته‌اند . شهر اسلجان با توجه به داده‌های جغرافیایی برای نخستین بار در این کتاب مکان‌یابی شده است.

او ادامه داد: همچنین به دو بندر دیگر که دارای اهمیت کمتر اما مطرح شده در منابع تاریخی و جغرافیایی هستند یعنی سنجاهان و قوستان نیز به همراه مکان‌یابی و سیری در آثار مشهود آن دو شهر در دو فصل جداگانه پرداخته شده است. به شهر صفوی بندر حماد واقع در شمال بندر دیلم و بندر نفتی امام حسن که میراث‌دار فرهنگ و تاریخ والای سینیز است نیز در فصولی جداگانه توجه شده است .

به گزارش هنرآنلاین؛ این اثر مقام اول پژوهش‌های تاریخی استان بوشهر را کسب کرده است که در کنار جامع بودن؛ بسیاری از اسناد متقن تاریخی و خاندان محلی در بندر دیلم و لیراوی برای اولین بار ارائه شده است.

از این نویسنده در حوزه مطالعات استان بوشهر آثار دیگری هم به چاپ رسیده که زندگی شهیدان استان بوشهر آمیخته با تاریخ هشت ساله دفاع مقدس در سال‌های 84 ، 86 و 90 با نام‌های "مسافران پگاه" که به شهیدان بندر ریگ اختصاص یافته است، کتاب "پردیس‌نشینان" به شهیدان چهارروستایی (حیات‌داود) در شهرستان گناوه و کتاب "ایل ستاره" به شهیدان دهستان لیراوی و برخی از شهیدان روستای شاه عبدالله و بخش زیدون (خوزستان) که از طریق شهرستان دیلم به جبهه‌ها اعزام شده بودند پرداخته شده است .

محقق پر کار بوشهری در چند کنگره ملی و بین‌المللی نیز بیش از یازده مقاله با محوریت حکومت‌های محلی خلیج فارس ارائه کرده که بعضا در مجموعه مقالات آن کنگره‌ها به صورت کتاب یا لوح فشرده یا از طریق پژوهشنامه خلیج فارس در دفترهای سوم تا ششم به چاپ رسیده‌اند.

خلیفه‌زاده در مورد خاندان ابومهیر یا آل مذکور که از دوره صفویه تا اواسط قاجار در بوشهر حکومت می‌کرده‌اند سه مقاله چاپ کرده که حدود بیست سند تاریخی منتشر نشده به همراه حجم گسترده‌ای از رخدادهای مرتبط با فراز و فرود تاریخ آل مذکور در آنان ارائه شده است.

انتهای پیام/