سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب با مقدمه‌ای کوتاه و معرفی ماخذ اصلی آغاز می‌شود.در فصل اول زیرعنوان چگونگی پیدایش ساز، خواننده با تاریخچه‌ای مختصر از پروسه پیدایش ساز در میان ملل مختلف آشنا می‌شود. سپس در فصل دوم سیستماتیک (گروه‌بندی) سازها با استناد به رساله‌ها و نسخ خطی فارسی معرفی می‌شود. اما در فصل سوم مباحث اصلی کتاب آغاز می شود. در این فصل 16 ساز و هم خانواده‌هایشان از گروه سازهای خود صدا یا ایدیوفون (Idiophones) مورد بررسی قرارمی‌گیرند.

فصل چهارم اما، سازهای ممبرانوفون (Membranophones)یا پوست صدا را که شامل چهار ساز اصلی و هم خانواده‌هایشان است تشریح می‌کند. فصل پنجم که طولانی ترین فصل کتاب نیز هست به سازهای آئروفون (Aerophones) یا بادی اختصاص دارد. چهار گروه اصلی این مجموعه یعنی بادی های چوبی، بادی‌های برنجی، بادی دارای کلاویه و گروه هارمونیکا شامل 53 ساز اصلی و زیرمجموعه‌هایشان است که به تفصیل مورد بررسی قرار می‌گیرند.

فصل آخر یا ششم به معرفی سازهای کوردفون (Chordophones) یا زهی، کلاویه‌ای، آرشه‌ای پرداخته و بیش از 50 ساز مختلف را معرفی می‌کند. از ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توان به تشریخ ساختمان ساز (مورفولوژی)، وسعت اجرایی و نوتاسیون ساز، توضیح کافی در زمینه امکانات و تکنیک های اجرا، روش نوازندگی، کیفیت صوتی و چگونگی تلفیق ساز با دیگر سازهای ارکستر سمفونیک اشاره کرد. فهرستی کاربردی از اولین و مهم ترین آثار برای ساز و نیز سیر تکاملی وتاریخچه سازها از دیگر اطلاعات مفیدی است که این کتاب در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

همچنین چهار فهرست شامل فهرست سازها، تصاویر سازها، سازندگان سازها و اسامی آهنگسازان در انتهای کتاب قرار دارد.

این کتاب در 259 صفحه و توسط انتشارات سروش منتشر شده است.

انتهای پیام/

مهران رحمانی فهیم