سرویس مد و لباس هنرآنلاین : امسال در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر بخش جدیدی به جشنواره اضافه شده که "ویترین ملی" نام دارد. برای ارائه این بخش، فضای خارجی تالار وحدت به شکلی طراحی شده که بیننده تصور می‌کند وارد یک مرکز تجاری شده است. بیست تولیدکننده پوشاک و مزون‌دار با چیدن ویترین‌های خاص خود تلاش کرده‌اند فضایی مناسب برای نمایش تولیداتشان به وجود آورند.

هر تولیدکننده در فضای محدود خود چند نمونه از تولیداتش را قرار داده است. بعضی از برندها اصول ویترین‌زدن را کاملا رعایت کرده و برخوردی جدی با این موضوع داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد بعضی دیگر توجه چندانی به این موضوع نداشتند. بازدیدکنندگان نمایشگاه با بسیاری از این نام‌ها برای اولین بار مواجه می‌شوند و در مورد طرح‌های متنوع آنها با یکدیگر گفت و گو می‌کنند.

برند تولیکا که چند سالی است به عنوان تولیدکننده مانتو شناخته شده است با قراردادن 3 مانتو روی مانکن‌ها ویترین خود را چیده است. ال سی من تولیدکننده پوشاک مردانه 2 دست کت و شلوار رسمی را به همراه چند پیراهن، کمربند و دکمه سردست در ویترین قرار داده است. تن ریس هم تولیدکننده پوشاک مردانه است، اما برخلاف ال سی من به تولید پوشاک کژوال می‌پردازد. مانکنی که تیشرت و شلوار جین پوشیده در کنار کت‌های اسپرت، شلوار کتان و کفش‌های جیر قرار دارد.

بی بی جانا مزونی است که مانتوهای زنانه را با نگاهی به هنر ایران تولید می‌کند. در این غرفه که چیدمان خاصی دارد مانتوها در میان آینه و تزیینات دست‌ساز در کنار دوک‌های رنگارنگ نخ قرار گرفته است. سیاوود برند لباس کژوال زنانه و مردانه است و تیشرت‌های رنگارنگ را کنار هم قرار داده است. سله بن هم تی‌شرتهای زنانه و مردانه را با طرح‌های متنوع و زیبا در کنار مانتوی تریکو و سوئیشرت به نمایش گذاشته است.

در ویترین سارک فقط لباس زنانه وجود دارد. تی‌شرت، بلوز و پیراهن‌های تریکو که دختران جوان را برای رفتن به یک مهمانی دوستانه آماده می‌کند به زیبایی کنار هم قرار گرفته‌اند. هانا مانتوهایی را نمایش داده که طرح‌های ایرانی مانند طرح کاشی و نقش فرش روی آنها چاپ دیجیتال شده است. مزون کشاورز هم دو مانتو کار دست را در میان پارچه‌های قدیمی و تزیینات مختلف نمایش داده است.

برند دیگری که فقط لباس مردانه تولید می‌کند کانی راش است. طراح این ویترین روی زمین را با الگوهای آشنای مجله بوردا پوشانده و داخل ویترین پالتو، سوئی شرت، تیشرت و شلوار مردانه دیده می‌شود. توتو تولیدکننده روسری است و در ویترین خود روسری‌های رنگارنگ و متنوع را به نمایش گذاشته است. مزون ایران زمین هم که به تولید مانتوهای مجلسی می‌پردازد 4 مانتوی رسمی را با طراحی‌های خاص به نمایش گذاشته است.

در ویترین بعدی هم مانتوهای رسمی با طراحی کاملا متفاوت از ویترین قبلی دیده می‌شوند. این کارها که متعلق به برند عصرجدید هستند همگی مشکی و با حاشیه‌دوزی بسیار زیاد هستند. پارمین جامه هم که پوشاک مردانه تولید می‌کند شلوارهای کتان رنگارنگ را در کنار بلوز کتان و جین به نمایش گذاشته است.

اما به جز لباس در این ویترین بیننده محصولات چرمی نیز هستیم. چرم یوشیج ویترین رنگارنگ و جذابی دارد که از کیف و کفش‌های زنانه شکل گرفته است. در این مجموعه طرح‌های متنوعی با رنگ بندی‌های بسیار زیاد دیده می‌شود که توجه بیننده را بسیار جلب می‌کند. چرم پارس هم با چند پالتو زنانه رنگارنگ در کنار کت مردانه، کیف، کفش و دستکش ویترین خود را شکل داده است، در حالی که تعدادی از لوازم سنتی کار با چرم هم در ویترین دیده می‌شود.

آخرین ویترین این نمایشگاه به لباس کودک اختصاص دارد. برند غنچه لباس‌های نوزادی را با رنگ‌های ملایم و طرح‌های فانتزی به نمایش گذاشته است. در حالی که بعضی از لباس‌ها بر تن مانکن‌های بسیار کوچک پوشانده شده‌اند. سیب سبز هم به تولید لباس کودک می‌پردازد. در قسمتی از ویترین مانکن‌های کوچک لباس‌های مهمانی دخترانه را بر تن دارند و کت و بلوز پسرانه هم در قسمتی دیگر نمایش داده شده است.

بسیاری از بازدیدکنندگان که ابتدا فکر می‌کنند امکان خرید محصولات را هم دارند با نگاهی خریدارانه به لباسها نگاه می‌کنند، اما بعدا متوجه می‌شوند که این ویترین فقط جنبه نمایشی دارد و کار آن تنها آشنا کردن مردم با برندهای با کیفیت ایرانی است. با توجه به اینکه بیشتر مردم شناختی از برندهای پوشاک ایرانی ندارند، انجام چنین کاری در جشنواره مد و لباس فجر نقش مهمی در آشنا کردن مصرف کننده با تولیدات ایرانی دارد.