سرویس سینمایی هنرآنلاین: طبق معمول هر سال مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر با تاخیر (این بار ۴۵ دقیقه) آغاز شد.

در ابتدای مراسم که چهارشنبه شب در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، محمدرضا شهیدی‌فرد مجری برنامه بود، اما بعد از حدود ۱ ساعت از مهران مدیری دعوت شد تا ادامه اجرای مراسم به عهده بگیرد.

در ابتدای مراسم شهیدی‌فرد با لحن نه چندان مناسب از مهمانان دعوت می‌کرد به روی سن بیایند و به دلیل زمان کم خیلی‌ها را اینگونه خطاب می‌کرد که "لطفا بدوید و عجله کنید فرصتی نیست برای آهسته آمدن..."

در اولین بخش از اهدا هدایا - که تعداد آن زیاد بود و اکثر دریافت‌کنندگان جوایز، هدایای خود را با مشکل در دست نگه می‌داشتند - شهیدی‌فرد به تندیس تازه بخش هنر و تجربه و نیز نگاه نو اشاره کرد که شباهتی سیمرغ بلورین نداشت. در بخش مستند (سینماحقیقت)، اولین جایزه به محمدعلی شعبانی برای فیلم مستند "سمفونی استیضاح" تعلق گرفت. او که یک تیشرت مشکی مزین به نام حضرت محمد (ص) پوشیده بود، پس از دریافت جایزه بهترین پژوهش و متن فیلم مستند، این جایزه را به سردار قاسم سلیمانی تقدیم کرد. خسرو سینایی به عنوان یکی از داوران بخش سینما‌حقیقت جشنواره فجر، پس از اهدای جوایز به برگزیدگان این بخش، گفت: خواهش کردم چند دقیقه‌ای صحبت کنم. شاید در این سالن دو نفر حضور داشته باشند که احساس امروز من را درک کنند.

وی ادامه داد: نزدیک ۵۰ سال قبل نسلی وارد این سینما شدند که تمام امید و آرزویشان این بود تا سینمای ایران را به عنوان یک هنر و صنعت به مردم بشناسند؛ نه فقط سرگرمی و تفریح.

این کارگردان پیشکسوت خاطرنشان کرد: امروز اینجا هستم و می‌بینم که نسل جوان ما چگونه فیلم‌های عالی و قابل قبول می‌سازند. به آن‌ها افتخار می‌کنم و می‌خواستم تشکر کنم و بگویم که سینمای ما به شما نیازمند است.

مهرداد اسکویی مستندساز ایرانی در مراسم معرفی برگزیدگان بخش مستند جشنواره فجر با حضور روی سن ضمن تشکر و قدردانی از وزیر ارشاد و معاونت سینمایی و همه کسانی که برای این جشنواره زحمت کشیده‌اند گفت: امروز یکی از ما حال خوبی ندارد و او زاون قوکاسیان است.

وی ادامه داد: امیدوارم سینما و معاونت سینمایی توجه ویژه‌ای به قوکاسیان کند. همه برای سلامتی زاون دعا کنید.

این مستندساز اضافه کرد: سینمای ما به ویژه سینمای مستند و کوتاه‌مان مدیون این مرد بزرگ است و امیدوارم که با دعای شما او هم خوب شود و به جمع ما بپیوندد.

وحید جلیلوند هنگام دریافت جایزه بهترین کارگردانی بخش نگاه نو برای فیلم "چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت"، مورد تشویق فراوان حاضران قرار گرفت. صدای جلیلوند همه را به وجد آورد و او که ظاهرا از قیافه سیمرغ تازه چندان خوشحال نبود "شبه‌سیمرغش" را به پدر و مادرش اهدا کرد

امسال علاوه بر سیمرغ بلورین که هر ساله اهدا می‌شد تندیس بلورین دیگری هم به بخش‌های هنر و تجربه و نگاه نو تعلق می‌گرفت که هیچ شباهتی به سیمرغ بلورین نداشت. جلیلوند هم تندیس خود را چیزی شبیه به سیمرغ نامید.

در بخش نگاه نو، امیرحسین عسگری برای فیلم "بدون مرز" برنده جایزه جایزه ویژه هیئت داوران شد. او که جایزه‌اش را مدیون همراهی "سلطان خراسان" می‌دانست، گفت: می‌خواستم اعتبار این جایزه را به گروه ساخت فیلم و افتخار این سیمرغ را به خانواده‌ام تقدیم کنم.

برزو ارجمند که برای اهدای جوایز بخش جلوه‌های ویژه بصری روی سن آمده بود از حاضران درخواست کرد تا برای دو نفر که دیگر نیستند یعنی هدیش بیگدلی شاملو و جواد شریفی‌راد دست بزنند.

رضا عطاران که برای اعلام بهترین موسیقی متن همراه علیرضا شجاع‌نوری روی سن آمده بود، با تشویق فراوان حاضران و با میله‌ای فلزی در دست پشت میکروفن قرار گرفت. عطاران توضیح داد که وسیله در دستش عصا نیست بلکه می‌خواهد به سفارش یکی از دوستانش با حاضران عکس سلفی بگیرد.

تولد مصطفی کیایی و مجید مظفری با مراسم اختتامیه همزمان شده بود که مجری برنامه و برخی از سینماگرانی که روی سن می‌رفتند به آن‌ها تبریک گفتند.

سحر دولتشاهی به هنگام دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن با بغض از همه اعضای خانواده و گروه فیلم "عصر یخبندان" تشکر کرد.

میلاد کی‌مرام ازدواج ساعد سهیلی را تبریک گفت و اعلام کرد معرفی برگزیدگان برایش دشوار است، چون تمامی کاندیداهای بازیگر نقش مکمل مرد از دوستانش هستند.

هومن سیدی برای "من دیه‌گو مارادونا هستم" ساخته بهرام توکلی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او که تمرکزش را از دست داده بود، گفت: خوشحالم این جایزه را به خاطر بازی در فیلم مصطفی کیایی می‌گیرم.

در ادامه، مهران مدیری از رخشان بنی‌اعتماد دعوت کرد که در میان تشویق حاضران روی سن بیاید.

در این بخش با احترام به مهتاب کرامتی و لیلا حاتمی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به باران کوثری برای ایفای نقش در فیلم "کوچه بی‌نام" رسید و او این جایزه را از دستان مادرش بنی‌اعتماد دریافت کرد. کوثری که با پای گچ گرفته شده روی سن آمد، بلافاصله پس از حضور روی سن، در آغوش مادرش قرار گرفت.

این بازیگر سینما با بیان اینکه خیلی ذوق زده شده است، اظهار کرد: باعث افتخار هر بازیگری است که از این ترکیب هیات انتخاب جایزه بگیرد. باعث افتخارم است که نامم در کنار نام‌های بزرگی در ترکیب نامزدهای بخش بازیگری قرار گرفت.

وی ادامه داد: خوشحالم برای فیلمی جایزه می‌گیرم که مقبول مردم است و جزو بهترین آرای مردمی است.

او در ادامه سخنانش از احد صادقی تشکر کرد و گفت: این جایزه را مدیون راهنمایی‌های عمو فرهادم (فرهاد اصلانی) هستم و مثل همیشه آن را به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم، چون تا ابد مدیونشان هستم.

مهران مدیری در بخش دوم حضورش روی سن اشاره‌ای به لباس‌هایش کرد و گفت: در برخی از این مراسم مجری در هر بخش لباس عوض می‌کند. من هم لباسم را تغییر دادم البته فرخ‌نژاد قبل از ورود به من می‌گفت لباس‌های تو چه فرقی کرد گفتم شاید مشخص نباشد اما راه‌های شلوارم بیشتر شده است!

در ادامه مدیری با محمد زندوکیلی قطعه‌ای را همخوانی کرد که با تشویق حاضران همراه شد. در این اجرا سامان احتشامی نوازنده پیانو و بامداد ملکی نوازنده ضرب مدیری و زندوکیلی را همراهی می‌کردند.

مهران مدیری به هنگام معرفی سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد گفت: این بازیگر عشق من هم هست سعید آقاخانی که کچل و پیر شده و قدیم‌ها این شکلی نبود.

سعید آقاخانی پیش از صحبت مهران مدیری را در آغوش گرفت و از اینکه نامش به واسطه مدیری خوانده شده ابراز خرسندی کرد. او گفت: با سیمرغ‌ها یک نقشه کشیدیم. عطاران سال گذشته دو سیمرغ گرفت و قرار گذاشتیم جفت بندازیم. امیدوارم این سیمرغ نر نباشد تا بتوانیم سیمرغ‌داری راه بیاندازیم!

مهران مدیری پسرش را به حاضران معرفی کرد و حاضران برای او دست زدند.

ابوالحسن داودی هم که برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم روی سن آمده بود با تشکر از مدیری گفت: این جایزه حاصل 6 سال صبر و انتظار است. همسرم با مردانگی کامل پای این فیلم ایستاد. خیلی‌ها آمدند و رفتند و تنها او ماند.

مهران مدیری با اشاره‌ای به سیمرغ‌های جشنواره گفت: آقای شهیدی‌فرد می‌گویند سیمرغ‌ها طلایی است

در میان این اجرا‌ها بار‌ها پچ پچ‌های مدیری و شهیدی فر ادامه داشت که شهیدی‌فرد از مدیری خواهش کرد تا دو جایزه آخر را هم به هنرمندان اهدا کند، اما مدیری بدون اهمیت به این درخواست و با خداحافظی سن را ترک کرد. شهیدی‌فرد هم که از این موضوع ناراحت بود پشت میکروفن این ناراحتی را پنهان نکرد و از مدیری گله کرد.

نیکی کریمی که برای دریافت جایزه ویژه هیات داوران روی سن آمده بود با بغض از نداشتن هیچ گونه رابطه و باند در سینما گفت و به خانواده‌اش که 30 سال است از او حتی حمایت عاطفی هم نمی‌کنند اشاره کرد. او حرف‌هایش را با اشاره‌ای به فیلم پوران درخشنده تمام کرد و گفت: به قول خانم درخشنده "هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند!".

جواد نوروزبیگی جواد نوروزبیگی برای تهیه‌کنندگی سه فیلم "بهمن"، "اعترافات ذهن خطرناک من" و "من دیه‌گو مارادونا هستم" جایزه ویژه هیأت داوران را گرفت. او پس از دریافت جایزه خطاب به حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، گفت: مراقب کسانی که دائم به ما گل می‌زنند باشید. او با مجید مجیدی رئیس داوران بخش سودای سیمرغ و کارگردان فیلم "محمد (ص)" روبوسی کرد و گفت سه‌ بار این فیلم را دیده است و سه بار دیگر هم آن را خواهد دید. کارگردانی نه چندان خوب پخش تلویزیونی مراسم اختتامیه باعث شد دوربین‌های فیلمبرداری نتوانند چهره بازیگرانی را که از آنها نام برده می‌شد یا افرادی که در سالن بودند روی تلویزیون‌های ال سی دی بیاورند.

ساخت کلیپ‌های این مراسم را مهدی عزیزی بر عهده داشت.

فریاد پسر جوانی که بار‌ها با صدای بلند در سالن نام باران کوثری را فریاد می‌زد موجب خنده تماشاگران شده بود. مراسم راس ساعت23:30 به پایان رسید.

گزارش تصویری مرتبط1

گزارش تصویری مرتبط2

انتهای پیام/