سرویس مد و لباس هنرآنلاین : پوشاک محلی و سنتی اقوام ایرانی با برند روژان از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را شروع کرد و با هدف احیاء و بازآفرینی نمونه‌های فراموش‌شده لباس‌های محلی یا در حال انقراض و تولید و معرفی لباس‌های اقوام مختلف در حال ادامه مسیر است.

فرنگیس شادکام، طراح لباس محلی، کارشناس موزه مردم‌شناسی و مدیر برند روژان درباره روند فعالیت‌های خود و مجموعه همکارانشان در گروه روژان به هنرآنلاین گفت: بازآفرینی لباس اقوام در ایران همواره از دغدغه‌های من بوده است و با توجه به فقدان حوزه آکادمیک در این عرصه، سال‌ها به تحقیق و پژوهش پرداختم و سعی کرده‌ام این اتفاق درباره لباس همه اقوام ایرانی محقق شود.

شادکام تصریح کرد: در سال 1384 از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات در زمینه بازآفرینی لباس اقوام برگزیده کشوری شدم و خوشبختانه تاکنون توانسته‌ام بسیاری از جوانان را مجاب کرده تا در مناسب‌های مختلف تقویمی از لباس‌های محلی خود استفاده کنند.

این هنرمند با اشاره به لزوم توجه به زبان و لباس محلی به عنوان شناسنامه و هویت هر کشور اظهار داشت: پیشبرد هدف اصلی من در حوزه طراحی و بازآفرینی لباس اقوام نیازمند یک عزم ملی و حمایت تمام ارگان‌های دولتی است که البته در این 20 سال فعالیت با ایجاد کارآفرینی برای ده‌ها نفر و آموزش به علاقه‌مندان و فرهنگ‌سازی و معرفی انواع لباس‌های محلی با دوخت‌های سنتی و پارچه‌های دستبافت مناطق توانسته‌ایم به این هدف نزدیک شویم.

شادکام با اعلام خبر افتتاح فروشگاه آنلاین لباس محلی روژان گفت: چند روزی است که توانسته‌ایم در قالب فروشگاه آنلاین به عرضه لباس‌های اقوام مختلف بپردازیم و با دریافت سفارش از سوی مردم به همراه گروهی از همکارانم به طراحی و دوخت لباس‌های مورد نظر و سفارشی می‌پردازیم.

او درباره نحوه قیمت‌گذاری لباس اقوام در برند روژان توضیح داد: این قیمت‌گذاری بر اساس نخ، پارچه، طراحی و نحوه دوخت لباس هر یکی از اقوام انجام می‌شود و از 150 هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان محدوده قیمت لباس‌ها است.

مدیر برند روژان افزود: کشور ما از جمله کشورهایی است که بالغ بر 140 نمونه لباس محلی را در خود جای داده و در ایران با گستردگی منحصربه‌فردی در زمینه رنگ و طرح و دوخت لباس اقوام مواجهیم.

شادکام ادامه داد: برند روژان طی سال‌ها حضور در ۵۰ نمایشگاه داخلی و خارجی و افتخار همکاری با موزه‌های مردم‌شناسی خراسان دریافته است که در کشورمان گنجینه‌ای ارزشمند در حوزه مد و لباس را در اختیار داریم و از شمال گرفته تا جنوب و از شرق تا غرب کشورمان مملو از میراث فرهنگی و هنری در این عرصه است.

شادکام در ادامه گفت: من و همکارانم با عشق و علاقه درونی نسبت به این هنر و با انگیزه پاسداشت از هویت و ارزش‌های ایرانی سال‌هاست که با سرمایه شخصی و با وجود مواجه با تمام سختی‌ها و ناملایمات به فعالیت در این عرصه ادامه داده‌ایم و از مهم‌ترین فعالیت‌های اینجانب در حوزه بازآفرینی لباس اقوام مربوط به حضور فعال در کارگروه کشوری "فرهنگ پیوند اقوام پارس" با هدف احیاء و بازآفرینی پوشاک محلی و بومی منطقه‌ای و دوخت‌های سنتی و پارچه‌بافی، نوا بافی و دستباف‌ها، سوزن‌دوزی و حفظ و ثبت آئین‌های بومی و محلی و عشایری بوده است.

مدیر برند روژان در خاتمه گفت: علاقه‌مندان برای سفارش لباس محلی روژان می‌توانند به لینک بازار اینترنتی مد و لباس سایت پوشانیک مراجعه کنند و به زودی کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام برند هم راه اندازی می‌شود.