سرویس مد و لباس هنرآنلاین : لباس زن قشقایی با نوع زندگی ایلات قشقایی تناسب کامل دارد؛ یعنی زندگی در شرایط سخت، گذر از معابر صعب‌العبور، مواجه با توفان دشت و بوران و برف کوهستان و موارد بسیاری که یک زن ایلاتی با آن مواجه است.

ضخامت پارچه لباس و چندلایه بودن آن شاید به دلیل همین اصل باشد که او را باید از هر گزند وارد در محیطی که احاطه‌اش کرده است حفظ نماید و البته با توجه و دقت به ساختار و فرم لباس به این نتیجه می‌رسیم که لباس قشقایی در کنار همه جذابیت‌های بصری در واقع برای کار و فعالیت روزمره زن ایلاتی هم مناسب‌سازی شده است.

ایل قشقایی ‌دارای تمدن و فرهنگ و لباس مخصوص بوده و متأسفانه استفاده از لباس‌های محلی دیگر تنها محدود به مراسم عروسی و مناسبت‌های خاص شده است. در سال 1997 میلادی هم در جشنواره لباس‌های محلی در تهران لباس قشقایی زیباترین لباس شناخته شد که این زیبایی بیشتر مربوط به ظاهر لباس و طرز پوشش آن بود.

جزئی از پارچه لباسی زن قشقایی به شکل پیشبند موجب می‌شود تا باوجود مشغله فراوان و ارتباط وی با انواع و اقسام اجسام و موادی که در زندگی روزمره با آن‌ها سر و کار دارد او از اینکه آسیبی به جزئیات دیگر لباس وارد نمی‌شود خاطرجمع باشد ضمن آنکه این‌گونه که از شکل ظاهری طراحی این لباس معلوم و مشخص است گویا این بخش از لباس قابل تعویض از کلیت لباس است.

در دوخت این لباس از پارچه‌های سبک استفاده شده که به صورت چین‌دار به هم دوخته شده‌اند و برای زیباتر شدن آن، نقوش بوته و جقه بر روی پیش‌بندش نقش بسته‌اند.

دوشیدن احشام، بافت سیاه چادر، پخت‌وپز نان و غذا به شکل مکرر، تر و خشک کردن فرزندان و بسیار موارد دیگر موجب شده است تا از لباس زن قشقایی با جزئیات آن مجموعه‌ای طراحی شود که برای انجام تمام این کارها مناسب باشد.

در مجموع، کنار هم قرار گرفتن پارچه حریر به رنگ‌های آبی روشن، سفید و زرد و ترکیب دوخت لباس سنتی قشقایی نشان می‌دهد آنان مردمانی سرخوش و دلشادند و بی‌جهت نیست که بانوان این تبار هرگز به سراغ آرایش صورت نمی‌روند مگر در مواردی استثنا همچون جشن عروسی.