سرویس مد و لباس هنرآنلاین : برج میلاد تهران این روزها پذیرای جشنواره "شهر هنر" است که با شعار حمایت از صلح و محیط زیست از ۱۸ شهریور ماه کار خود را شروع کرده است. در برنامه‌های این جشنواه که تا ۲۷ شهریور ماه با حضور هنرمندان شاخص رشته‌های مختلف هنری برگزار می‌شود، اجرای پرفورمنس، جشنواره هنرهای مفهومی، خلق آثار هنری در رشته‌های خوشنویسی، خط-نقاشی، تصویرگری، صنایع دستی و... با حضور هنرمندان این رشته‌ها انجام می‌شود و هنرمندان به صورت زنده اقدام به خلق آثار هنری در رشته‌های تخصصی خود می‌کنند.

آرزو اسکندری، طراح لباس و مولف کتاب "هنر طراحی لباس" هم با یک اثر در این جشنواره حضور دارد. او در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: من در این جشنواره با یک اثر مفهومی به شکل لباس شرکت کردم و در واقع لباسی درست کردم که قابل پوشیدن نیست. با توجه به اینکه من سابقه کار در مطبوعات را هم دارم تصمیم گرفتم لباسی با روزنامه درست کنم تا ارتباط بین مطبوعات و لباس را بهتر نشان دهم.

اسکندری افزود: در هنر مفهومی هر کدام از مخاطبان برداشت شخصی خود را دارد و نظرات متفاوتی در مورد یک اثر بیان می‌شود. زمانی که مشغول ساخت این کار بودم بینندگان در مورد آن نظرات گوناگون می‌دادند و عده‌ای فکر می‌کردند این کار یک نوع لباس عروس جدید است. اما این اثر که با فرم زنانه و چین و شکن‌های زیاد روزنامه درست شده است "پوچ" نام دارد.

این طراح لباس ادامه داد: در طراحی لباس شاخه‌ای به نام newspaper dress وجود دارد که هر طراح با استفاده از روزنامه و بر اساس ذهنیت خود اثری را به وجود می‌آورد. آنچه من خواستم نشان دهم این بود که اطراف ما نشریات مختلف هستند که با ظاهر شیک و خوبی به مخاطب عرضه میشوند اما محتویات آنها زرد و بی مصرف است. منظور من از "پوچ" همین است و خواستم بگویم ممکن است یک نشریه مانند لباس شکل فاخری به خود بگیرد اما در واقع هیچ مفهومی ندارد.

اسکندری در مورد طراحی لباس مفهومی در ایران گفت: درایران گاهی اوقات از این کارها انجام می‌شود و نمایشگاه‌هایی هم از لباس‌های مفهومی برگزار شده است اما خیلی کم این اتفاق می‌افتد و فرصت و موقعیت برای انجام این کار کم است. در کشور ما توجه به لباس فقط از جنبه کاربردی است، در حالی که لباس هم می‌تواند ابزاری برای انتقال مفهوم به مخاطب باشد. خیلی از طراحان لباس علاقه دارند فضایی برای آنها فراهم شود تا لباس مفهومی طراحی کنند و به عنوان یک هنرمند به آنها نگاه شود. لباس به مثابه یک اثر هنری و در جایگاهی بالاتر از پوشش می‌تواند به عنوان ابزاری برای بیان عقیده یک هنرمند باشد و بدیهی است که طراح لباس در جایگاه یک هنرمند، لباس را مانند تابلوی نقاشی، مجسمه و یا هر شکل دیگری از هنر در نظر بگیرد. در این نگاه کاربردی بودن لباس مهم نیست و می‌توان از نگاه زیبایی‌شناسانه و هنر محض به اثر نگاه کرد.

او با بیان اینکه در دنیا طراحی لباس مفهومی اهمیت زیادی دارد افزود: من به عنوان طراح لباسی که دانش‌آموخته این رشته هستم و سالها در زمینه کاربردی آن تجربه کردم همیشه به دنبال فضایی برای بیان مفهومی هستم و فکر می‌کنم تاثیر لباس مفهومی به مراتب بالاتر است چون فکری درون روح این لباس تنیده شده که وزن آن‌ را بسیار سنگین‌تر کرده و در نتیجه ماندگاری ذهنی بیشتری خواهد داشت. اما در ایران کمتر نگارخانه‌ای وجود دارد که لباس مفهومی را نمایش دهد. جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی هم که برگزار می‌شوند فقط به لباس کاربردی توجه دارند، در صورتی که به لباس مفهومی هم می‌توان به عنوان اثر هنری یا یک مجسمه نگاه کرد.

انتهای پیام/