سرویس مد و لباس هنرآنلاین : نمایشگاه مد چینی در انستیتوی پوشاک موزه هنر متروپولیتن نیویورک، رکورد قبلی را که متعلق به نمایش آثار الکساندر مک‌کویین بود شکست. این نمایشگاه که 670 هزار بازدید کننده داشت نشان دهنده نفوذ چین در مد غربی است. در سراسر 16 گالری موزه، آثار چینی به نمایش درآمده و استقبال بازدیدکنندگان باعث شده است مدت نماشگاه سه هفته افزایش یابد.

با رشد قدرت سیاسی و اقتصادی چین و افزایش نقش آن در صحنه جهانی، روشن است که مردم می‌خواهند در مورد فرهنگی که این موفقیت‌های اخیر را باعث شده است بیشتر بدانند. این نمایشگاه که در 7 می افتتاح شد به بررسی تاثیر زیبایی‌شناسی چینی در مد غربی و اینکه چگونه چین تخیلات مد را برای قرن‌ها دامن زده است اختصاص دارد.

در این نمایشگاه برخی از بهترین لباس‌های زنانه جهان، جواهرات و آثار هنری چینی، با تمرکز بر امپراتوری چین و جمهوری خلق چین به نمایش درآمده است.

یکی از دلایل موفقیت این نمایشگاه طراحی فضای آن با همکاری خلاقانه و منحصر به فرد بین مد و هنر آسیایی است. جنگل بامبو از پلکسی گلاس ساخته شده و باغ سنتی چینی و استخر مهتابی در آن شبیه سازی شده است.

علاوه بر آثار متعلق به چین، آثاری هم که سایر هنرمندان با الهام از هنر چین خلق کرده‌اند در نمایشگاه دیده می‌شود. ژاکت ایو سن لورن که شانه‌های آن از یک کشتی برنز قرن پنجم پیش از میلاد برداشت شده است، یا تزئینات یک لباس دهه 1950کریستین دیور که با الهام از خوشنویسی چینی انجام شده در نمایشگاه دیده می‌شود.

یکی از برگزارکنندگان نمایشگاه می‌گوید: "من فکر می‌کنم چین یکی از چیزهایی است که همه به آن علاقه‌مند هستند. چین به عنوان کشوری که در طول قرنها یک منبع الهام بخش بوده است برای ما جذابیت دارد. پس از فرانسوی و اسپانیایی، چینی رایج‌ترین زبان در مدارس متوسطه آمریکا است. همچنین سیل عظیمی از گردشگران چینی روانه موزه شدند تا ببینید چگونه چین در یک موزه غربی نمایش داده شده است. چینی‌ها به اینجا می‌آیند تا فرهنگ خود را در زمینه‌ای فراتر از آسیا ببینید و متوجه می‌شوند که چین تاثیری تاریخی بر غرب داشته است."

در این همکاری بین موسسه صحنه و لباس و دپارتمان هنر آسیایی، مد با لباس‌های چینی، نقاشی‌ها و هنرهای دیگر، از جمله فیلم برای نمایش بازتابی از تصاویر چینی استفاده شده است. در این نمایشگاه بیش از 140 نمونه از مد لباس زنانه و لباس آوانگارد آماده پوشیدن در کنار هنر چینی و بخش‌هایی از سینمای چین گنجانده شده است.

از اولین دوره تماس اروپا با چین در قرن شانزدهم، غرب مسحور اشیاء مرموز و تصاویر شرقی بود و تاثیر این الهامات در طراحان مد مانند پل پوریه و ایو سن لورن، که مد آنها بر خیلی چیزهای دیگر تاثیرگزار بوده دیده شده است.

انتهای پیام/