سرویس مد و لباس هنرآنلاین : ایریس آپفل سال 1921 در نیویورک متولد شد و در رشته تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک و مدرسه هنر در دانشگاه ویسکانسین تحصیل کرد. در دوره جوانی برای نشریه پوشاک زنان و به عنوان دستیار یک طراح داخلی به نام الینور جانسون کار کرد و همچنین دستیار یک تصویرگر به نام رابرت گودمن بود.

در سال 1948 ازدواج کرد و دو سال بعد با همسرش شرکت نساجی جهان بافندگان را راه اندازی کردند که تا سال 1992 و زمان بازنشستگی آنها کار خود را ادامه داد. از 1950تا 1992 ایریس در چندین پروژه بازسازی طراحی همکاری کرد که از جمله آنها کار در کاخ سفید در دوره 9 رئیس جمهور امریکا بود. سال 2012 و در 90 سالگی او استاد مدعو در دانشگاه تگزاس در آستین بود.

ایریس که به عنوان یک تاجر، طراح داخلی و شمایل مد شناخته می‌شود، مشاور و سخنران در مورد استایل و سایر موضوعات مد است. در سال 2013 او از سوی گاردین به عنوان یکی از 50 فرد خوش‌پوش از دهه 50 تا به حال انتخاب شده بود.

سال 2005 انستیتوی صحنه و لباس در موزه هنر متروپولیتن شهر نیویورک یک نمایشگاه در مورد سبک ایریس اپفل با عنوان کیمیا برگزار کرد. نمایشگاه موفقیت زیادی کسب کرد و پس از آن در مکان‌های دیگری مانند موزه هنر نورتون فلوریدا، موزه ناسائو در هاربر و بعد از آن در موزه پی بادی اسکس در ماساچوست به نمایش درآمد.

موزه شیوه زندگی و تاریخچه مد درساحل بوینتون فلوریدا، در فاز اول طراحی ساختمان مفهومی خود یک گالری اختصاصی را به لباس، لوازم جانبی و مبلمان اپفل اختصاص داده است.

حالا اپفل ستاره یک فیلم مستند ساخته آلبرت مایسلس است که اولین بار در جشنواره فیلم نیویورک در اکتبر 2014 به نمایش درآمد. این مستند با موضوع زندگی استاد نود ساله استایل، از هفته گذشته در سینماهای انگلستان به نمایش درآمده و نکات بسیاری در مورد داشتن یک زندگی افسانه‌ای ارائه می‌دهد. گاردین با ارائه نکات مهم این فیلم، ویژگی‌های شخصی اپفل و رمز موفقیت او را معرفی کرده است.

لوازم جانبی همه چیز هستند

یک لباس معمولی اپفل شامل لایه‌های متعدد رنگارنگ و دستبندهایی از مهره‌های رنگین است. البته نشان اصلی او یک عینک بزرگ خیلی ضخیم است که یکی از عجیب‌ترین انتخاب‌های مد است، اما استفاده عمدی از چنین عینکی توسط او بدون شک شیک است. استعداد شیک‌پوشی در خون آپفل وجود دارد. خودش در این مورد می‌گوید: مادر من علاقه زیادی به لوازم جانبی داشت. او می‌توانست کارهایی با یک روسری انجام دهد که من تا به حال ندیده‌ام شخص دیگری توان آن را داشته باشد.

جین می‌تواند قابل توجه باشد

با قضاوت بر اساس رنگ‌های جسورانه و الگوهای گیج کننده بسیاری از لباس‌های آپفل، ممکن است انتظار نداشته باشید او خود را به عنوان یک علاقه‌مند جین توصیف کند. اما فیلم نشان می‌دهد که برخی از جالبترین قطعات مجموعه او پیراهن‌های جین بزرگ سایز است که روی آنها طرح‌های مختلف مانند گاو کارتونی، میکی موس و... با سنگ‌های زینتی یا دوخت دیده می‌شود.

افسانه‌ای بودن در خانه آغاز می‌شود

خانه آپفل کاملا دیوانه است، پر از دکوراسیون کریسمس و اسباب بازی کودکان که به شکلی غیر معمول مانند تابلو مرتب شده‌اند.

زیبایی مبالغه است

آپفل تعرف می‌کند که یک مدیر فروشگاه به او گفت شما زیبا نیستید و هرگز هم زیبا نخواهید شد. و او تایید می‌کند که خودش هم به این موضوع باور دارد و اهمیتی به آن نمی‌دهد. "من یک فرد زیبا نیستم و زیبایی را هم دوست ندارم. بنابراین احساس بدی ندارم. جهان با من نیست، اما من اهمیتی نمی‌دهم."

مد نیاز به تلاش دارد

آپفل توصیف می‌کند که ساعت‌ها به دنبال قطعه‌ای جواهر می‌گشته یا با صاحبان فروشگاه‌های پارچه چانه می‌زده است. "این کار سخت است. شما واقعا باید تلاش زیادی برای آن انجام دهید. هر چیزی که من دارم، برای به دست آوردنش بیرون می‌روم و آن را پیدا می‌کنم." و اگر شما به همه این چیزها علاقه نداشته باشید؟ او می‌گوید: "هرگز لباس شخص دیگری را قضاوت نمی‌کنم، اگر آنها به آن شکل خوشحال هستند بهتر است خوشحال باشند تا اینکه خوش لباس باشند."

انتهای پیام/

مریم درویش