سرویس مد و لباس هنرآنلاین: زهره ارشدی ابیانه که سالها است در زمینه طراحی لباس فعالیت می‌کند در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: کار اصلی من تحقیق روی پوشاک اقوام ایرانی و بعد ارائه ترکیبی مدرن از آنها است. در واقع طرح‌های سنتی را با لباس‌های امروزی ترکیب می‌کنم و تا به حال استقبال خوبی از این کارها شده است.

ارشدی با بیان اینکه معمولا افراد اهل هنر و فرهنگ از این لباس‌ها استقبال می‌کنند افزود: لباس‌های مختلفی برای مجالس و اجتماع طراحی می‌کنم اما کار اصلی من مانتو است، چون نیاز اصلی جامعه بانوان است و تمرکز خود را روی این بخش گذاشتم. همچنین برای آقایان به تعداد محدود طراحی جلیقه، شلوار و... انجام می‌دهم.

او با اشاره به زندگی مدرن امروز گفت: برای اینکه بتوانیم در زندگی دیجیتال از فرهنگ ایرانی و سبک‌های قدیمی استفاده کنیم، در تزیینات یا برش لباس نمادهایی را که دربرگیرنده آداب و سنت‌های ایرانی است به کار می‌برم. به این ترتیب لباس‌ها به روز هستند و برای جوانها قابل استفاده خواهند بود.

ارشدی ادامه داد: در کار خود از لباس همه اقوام جنوب و شمال ایران، کرد، بلوچ و... استفاده می‌کنم، اما چون روستای پدری من ابیانه است سعی می‌کنم بیشتر از آن المانها استفاده کنم. در لباس‌های مردانه خود از سوزن‌دوزی‌های سنگین استفاده کردم یا شلوارهایی برگرفته از شلوار کردی طراحی کردم. این لباس‌ها اگرچه هنوز به تولید نرسیده اما کاملا قابلیت استفاده دارد و کاربردی است.

او با اشاره به نمایش آثارش در جشنواره مد و لباس فجر گفت: سال 93 کت و شلواری که بر اساس لباس کردها طراحی کرده بودم درجشنواره حضور داشت و در نمایش زنده اختتامیه جشنواره هم به نمایش گذاشته شد. معمولا وقتی لباسی را بر اساس پوشاک یک قوم طراحی می‌کنم از مردم بومی هم کمک می‌گیرم تا در مورد ترکیبات رنگی، و ویژگی‌های لباس به من کمک کنند. برای طراحی این کت هم به کردستان رفتم و از نزدیک لباس‌های کردی را بررسی کردم تا بعد از درک صحیح آن، لباس را طراحی کنم. علاوه بر این مانتویی که برای دانشجویان طراحی کرده بودم در جشنواره دیپلم افتخار دریافت کرد. آن مانتو که سارافونی روی آن قرار داشت با استفاده از تکه‌دوزی نماد پنجره‌های ارسی قدیمی طراحی شده است.

این طراح لباس ادامه داد: متاسفانه از طراحان لباس حمایتی نمی‌شود که بتوانند کارهای خود را تولید کنند. کار یک طراح لباس زمانی ارزش دارد که تولید شود و مردم بتوانند از آن استفاده کنند، بنابراین باید نهادهایی باشند که از ما حمایت کنند.

ارشدی افزود: در لباس‌های ایرانی از برش‌های غربی استفاده می‌شود و به همین دلیل مورد علاقه من نیست. باید وزارت ارشاد و کارگروه ساماندهی مد و لباس برای بهبود این وضعیت تلاش کنند و از طراحان حمایت کنند تا طرح‌های ایرانی را تولید کنند.

انتهای پیام/