سرویس مد و لباس هنرآنلاین: گوهرها از جمله سنگ‌هایی هستند که بشر از دیرباز به خاطر زیبایی خاصی که دارند جذب آن‌ها شد. این در حالی است که در دوره‌های تاریخی بعد این نوع سنگ‌ها علاوه بر زیبایی خواص درمانی نیز پیدا کردند و در زمره اشیاء گران قیمت قرار گرفتند.

زمرد از جمله گوهرهایی است که رنگ سبز و خاص آن به طبیعت طعنه می‌زند این سنگ زیبا که بخش مهمی از آرامش و سرسبزی را با خود به همراه دارد، از نگاه بسیاری از گوهرشناسان بیانگر تجلی عشق به طبیعت است. احادیث مختلفی برای درمان افسردگی با استفاده از رنگ سبز در اسلام وجود دارد به نظر می‌رسد این نزدیکی زمرد به رنگ مورد علاقه اسلام باعث رسوخ آن در معماری و جواهرسازی دین اسلام و پیروانش شده است.

رنگ زیبای زمرد هر مسلمانی را به یاد گنبدهای مذهبی می‌اندازد به‌ همین‌ دلیل برخی از خانواده‌ها ترجیح‌ می‌دهند به‌ عروس‌ سرویس‌ زمرد هدیه‌ بدهند. در فرهنگ‌‌های‌ مختلف، اعتقادات‌ متفاوتی‌ درباره‌ زمرد وجود دارد و انسان‌ها خواص‌ جادویی‌ حیرت ‌آوری‌ برای‌ آن‌ متصور بوده‌اند؛ برای‌ مثال‌ مصریان باستان‌ در دهان‌ مرده‌ زمرد قرار می‌‌دادند تا در آن‌ دنیا بهتر تکلم‌ کند و نیز معتقد بودند این‌ سنگ‌ باعث‌ باروری‌ و درمان‌ چشم‌ می‌شود.

در بعضی‌ جوامع‌ سنگ زمرد به‌ عنوان‌ پادزهر و برای‌ درمان‌ بیماری‌ صرع‌ یا بیماری‌های‌ معده‌ استفاده‌ می‌‌شده‌ است‌. گفته می‌شود رنگ زمرد باعث شادی شده، هیچگاه چشمها را خسته نمی‌کند و همیشه بعنوان رنگ حیات و تازگی شناخته می‌شود.

واژه زمرد عربی‌شده اسماراگدوس یونانی است که از کلمه یونانی Smaragdos به معنی سبز گرفته شده است و این واژه یونانی نیز از واژه‌ای سانسکریت به معنی سبز گرفته شده است.

نام اصلی فارسی زمرد دوال یا دوبال است.آن‌ چه‌ مسلم‌ است‌ این‌ که‌ زمرد واژه‌ای‌ یونانی‌ نیست، چون‌ تا امروزمعدن این‌ سنگ‌ در یونان‌ مشاهده‌ نشده است بلکه‌ در قدیم‌ زمرد ترکمنستان‌ از راه‌ جاده‌ ابریشم‌ به‌ اروپا برده‌شده‌ و در چشم‌ بسیاری‌ مجسمه‌ های‌ خدایان‌ اساطیری‌ یونان به‌ کار رفته‌ است. باستانیان عقیده داشتند این گوهر برای صاحب خود پاکدامنی و نجابت به ارمغان آورده و او را از ارواح شیطانی مصون می‌دارد.

خصوصیات زمرد اصل

رنگ‌ سبز زمرد در مقابل‌ نور طبیعی‌ و نور مصنوعی‌ و یا حرارت‌ تغییر نمی‌کند و به نسبت پایدار است به طوری که تنها در گرمای ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد و حرارت‌های‌ بالاتر رنگ زمرد تغییر پذیر است.سیستم کریستالی زمرد هگزاگونال بوده و سختی آن بین ۸-۷٫۵ است. بنابراین از کوارتز سخت تر است. وزن مخصوص زمرد ۷۸/۲-۶۸/۲ بوده و خاصیت فلورسنس ندارد. کریستالهای‌ زمرد ناخالصی‌های‌ متعددی‌ از قبیل‌ گاز، مایعات‌ و حباب‌ دارند که‌ هر چه‌ این‌ ناخالصی‌ها بیشتر باشد، مات‌ و کدرتر خواهد بود.

البته‌ اکثر زمردها ناخالصی‌ دارند که‌ جواهر فروشان‌ اصطلاحاً به‌ آن‌ "یخ" می‌ گویند.یکی‌ از راه‌های‌ تشخیص‌ زمرد اصل‌ از زمرد بدلی‌ و ساختگی‌ ،همین‌ ناخالصی‌هاست. امروزه‌ مهم ‌ترین‌ معدن‌ زمرد جهان‌ در کشور کلمبیا قرار دارد که‌ پیش‌ از قرن‌ شانزدهم‌ به‌ وسیله‌ بومیان اینکا استخراج می ‌شده‌ است. یکی‌ از معادنی‌ که‌ زمرد مرغوب‌ با کیفیت‌ عالی‌ از آن‌ استخراج‌ می‌ شود معدن‌ موزو Muzo است‌ که‌ زمرد شفاف‌ با رنگ‌ سبز سیر دارد. دیگر معدن‌ معروف‌ زمرد در کلمبیا، چیور Chiver است‌ که‌ استخراج‌ از آن‌ چند قرن‌ است‌ ادامه‌ دارد.زمردهای مرغوب دیگری نیز در کشورهای زامبیا، برزیل، زیمباوه، ماداگاسکار، پاکستان، هندوستان، افغانستان و روسیه یافت می‌شوند که در میان این کشورها زامبیا، برزیل و زیمباوه از شهرت بالایی در تجارت بین‌المللی زمردهای مرغوب برخوردارند. رنگ زمرد این کشورهای اخیر تیره تر از انواع کلمبیایی بوده و ته رنگ آبی دارند.

امروزه‌ بهترین‌ زمرد با کیفیت‌ خوب‌ که‌ در ساخت‌ جواهرات‌ از آن‌ استفاده‌ می ‌شود زمرد کلمبیاست‌ که‌ طرفدار و خواهان بسیاری دارد. همین‌ ویژگی‌ باعث‌ شده‌ که‌ زمردهایی‌ مصنوعی‌ با کیفیت‌ مشابه‌ تولید شوند و به‌ جای‌ زمرد اصل‌ به‌ فروش‌ برسند.

زمرد صنعتی ژیلسون

بهترین‌ کلکسیون‌ زمرد دنیا از نظر تعداد، رنگ، اندازه‌ و تراش‌ در بانک‌ مرکزی‌ کشور کلمبیا قرار دارد. در موزه‌های‌ علوم‌ طبیعی‌ لندن‌ و نیویورک، در بانک‌ مرکزی‌ روسیه‌ و نیز در کشور اتریش‌ زمردهای‌ معروف‌ و مشهوری‌ وجود دارد. به‌ علاوه، یکی‌ از بزرگ‌ ترین‌ مجموعه‌‌های‌ زمرد تراش‌ داده ‌شدهِ دنیا در بانک‌ مرکزی‌ ایران‌ نگهداری‌ می‌شود که‌ جزو جواهرات‌ ملی‌ کشور ماست.

انتهای پیام/