سرویس مد و لباس هنرآنلاین: شریف رضوی، مدیر موسسه بهپوشی است که پس از سال‌ها به عنوان یکی از سه موسسه متولی اجرای نمایش زنده در ایران معرفی شده است. او که سال‌ها کار طراحی جواهرات انجام داده و در عرصه مدنویسی نیز دستی بر آتش دارد، پس از 7 سال فعالیت در این عرصه وارد بخش مدلینگ و نمایش زنده لباس شده است که به نظر برخی از افراد حوزه پرجنجال و سختی در کشور است. آنچه می‌خوانید گفت و‌گوی هنرآنلاین با این مدیر درباره جزئیات فعالیت این موسسه شامل چگونگی اجرای نمایش زنده و انتخاب بهپوشان (مانکن‌ها) و امکانات لازم در این حوزه است.

به دنبال فعالیت‌های بنیاد ملی مد و لباس موسسه بهپوشی به عنوان یکی از سه مرکز مشخص جهت برگزاری نمایش زنده لباس انتخاب شد، دقیقا در این مرکز قرار است چه فعالیت‌هایی انجام شود؟

کار این موسسه خدمات و آموزش‌های مرتبط با مد و لباس است که از جمله آن بحث بازاریابی مد است که تا امروز در ایران کمتر دیده شده است ضمن اینکه متخصصان این عرصه بسیار انگشت شمار هستند. به همین خاطر ما در بهپوشی واحد تحقیقات و بازاریابی لباس را تاسیس کرده‌ایم و مجموعه اطلاعات این مقوله را نیز جمع آوری کرده‌ایم تا بتوانیم یک خروجی مناسب داشته باشیم. این اطلاعات به بخش طراحی لباس بسیار کمک می‌کند زیرا ما به دنبال تخصص و استاندارد سازی هستیم. در بخش بازاریابی سلیقه و خواسته مشتریان و به نوعی مخاطب شناسی نیز انجام می‌شود. بازاریابی در عرصه تبلیغات نیز مهم است زیرا کمک می‌کند تولید کننده نیاز بازار را به درستی بشناسد. در علم بازاریابی این موضوع اثبات شده که هر چه حیطه فعالیت کوچکتر و تخصصی‌تر باشد، موفقیت بیشتر است زیرا شناخت مشتری راحت‌تر اتفاق می‌افتد. این مشکلی است که امروز در ایران حاد است و اغلب طراحان به این خاطر با شکست مواجه می‌شوند. انتخاب محل مناسب برای فروشگاه یک برند از جمله دیگر فعالیت‌هایی است که بهپوشی دنبال می‌کند ضمن اینکه واحد تولید محتوا نیز در دست راه اندازی است.

منظور از واحد تولید محتوا، راه اندازی خبرگزاری یا رسانه اختصاصی حوزه مد است؟

بله تقریبا. متاسفانه در ایران محتوایی که به درد عموم مردم بخورد در حوزه مد، تولید نمی‌شود زیرا هم متخصص نداریم و هم اینکه کار مدنویسی بسیار هزینه بر است. این هزینه نیز به خاطر امکانات و نیروی انسانی است که در این عرصه صرف می‌شود لذا ما در حال تامین نیروی انسانی و آموزش مد نویسی هستیم.

از بخش اجرای نمایش زنده و آموزش نیروی انسانی این عرصه چه خبر؟

خوشبختانه به لطف مسئولان و بنیاد ملی مد ولباس فعالیت بخش نمایش زنده شروع شده است و ما به عنوان مجری این بخش انتخاب شده‌ایم. دستورالعمل اجرای نمایش زنده نیز مدون شده است. دو تیم اجرای نمایش زنده در بخش خانم‌ها و آقایان تعیین شده که انشاالله طی ماه‌های آتی برنامه‌های متعددی در بخش دولتی و خصوصی اجرا خواهند کرد.

استقبال متقاضیان فعالیت در نمایش زنده لباس یا اصطلاحا مانکن‌ها از فعالیت موسسه شما، تا امروز چطور بوده است؟

چیزی که ما از فعالان این بخش تعریف کردیم به نام مانکن نیست.ما به این افراد بهپوش می‌گوییم ضمن اینکه علاوه بر تعریف نام متفاوت، آموزش آنها نیز بر مبنای تعالیم و فرهنگ ایرانی و اسلامی صورت می‌گیرد.

تا امروز چقدر متقاضی بهپوشی داشتید؟

تعداد بسیار زیاد بوده است اما به خاطر اینکه نخواستیم کیفیت کار را پایین بیاوریم اولویت با زمان ثبت نام قرار گرفت و تعداد اندکی پذیرش شدند.

هزینه کلاس‌های آموزش حدودا چقدر است؟

در حال حاضر حدود یک میلیون و صد هزار تومان برای پکیج کامل دوره‌ها از متقاضیان دریافت می‌شود.

انتخاب افراد بهپوش بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟

استراتژی ما استفاده از سایزهای مختلف است. همانطور که در اجرای زنده تالار وحدت نیز اینگونه رفتار کردیم تا بتوانیم به بومی سازی در حیطه مد بپردازیم و به تغییر یک سری از تعاریف برسیم. ملاک ما در انتخاب سلامت و تناسب است و تنها مواردی نظیر قد و غیره مد نظر نیست. مگر اینکه خود کارفرما برای نمایش زنده لباس خود، چنین چیزی را مد نظر داشته باشد. از نظر اندامی افراد چاق معیار سلامت را ندارند به همین خاطر انتخاب نمی‌شوند اما در گزینش قطعا استایل زن و مرد ایرانی را مد نظر قرار می‌دهیم. ممکن است کسی 150 سانتی متر قد داشته باشد اما به لحاظ تناسب ما او را مناسب بدانیم زیرا بحث ما ارائه ایرانی و اسلامی است البته تاکید می‌کنم چاقی مد نظر سلامتی ما نیست. به همین خاطر سایز تناسبی که پس از تحقیق به دست آورده‌ایم را برای نمایش زنده لباس ایرانی مد نظر قرار می‌دهیم.

اجرای نمایش زنده لباس در موسسه شما دقیقا از چه زمانی آغاز می‌شود؟

برای برگزاری یک اجرای زنده تعدادی دست اندر کار در زمینه مدیر اجرایی و غیره لازم است که برخی در ایران نیستند و برخی نیز در این زمین کار نمی‌کردند. به همین خاطر بر اساس جدولی که طراحی کردیم این افراد را جمع آوری کردیم و در قالب یک تیم در حال کار هستیم. انشالله در ماه آینده یک اجرای زنده چادر در موسسه برگزار می‌کنیم.این طرح‌ها متعلق به خانم راضیه ابراهیمیان است. ضمن اینکه یک برند مردانه به نام "قهرمان من" کار امید صیفی موردی نیز در ماه آینده اجرا خواهد داشت و ما در حال طی کردن مراحل مجوز هستیم. گفتنی است تکیه اصلی ما روی بحث لباس‌های حجاب و پوشیده است.

چرا این بخش اجرای زنده لباس را اسلامی می‌نامید؟ منظورم این است که دقیقا چه تغییراتی در این روند ایجاد شده که چنین نامی برای آن انتخاب کرده‌اید؟

طبق فرمایشات رهبری باید با برخی از پدیده‌های فرهنگی برخورد کرد اما برخی را می‌توان اصلاح نمود. ما نیز بر همین مبنا پدیده‌ای به نام مدلینگ را که وارد ایران شده است اصلاح نمودیم. این پدیده به خاطر جوان بودن جمعیت کشور و تبلیغات رسانه‌ای علاقمندان زیادی دارد، منتها این پدیده از آن دست مواردی است که بخشی از آن با فرهنگ ما تفاوت دارد به همین خاطر ما به جای برخورد تصمیم گرفتیم آن را اصلاح کنیم و به عنوان یک ابزار در فرهنگ خود استفاده کنیم. بخش‌هایی نظیر آموزش آن در سطح بین‌المللی کاربردی و خوب است لذا ما سعی کردیم از آن در چارچوب فرهنگ اسلامی- ایرانی بهره ببریم. بر همین اساس با حضور کارشناسان مربوطه آموزش این بخش را تدوین کردیم. با این دیدگاه در دو بخش تئوری و عملی مانند تمام دنیا این دوره‌ها را برگزار می‌کنیم. در بخش تئوری مجموعه‌ای از آموزش‌ها را گنجانده‌ایم تا فرد با موارد قانونی و چارچوب‌های موجود در این بخش آشنا شود. ما از روحانیت نیز برای آموزش این بخش بهره برده‌ایم. رویکرد ما این نیست که افراد را اجبار به استفاده از نوعی پوشش کنیم اما در بطن ماجرا آن‌ها خود یاد می‌گیرند که در چارچوب قوانین فعالیت کنند.

برای انتخاب بهپوش‌ها تا چه اندازه زیبایی ظاهر مهم بود؟

زیبایی مساله‌ای است که در این موسسه متفاوت دیده می‌شود. تعریف زیبایی یک موضوع نسبی است که بر اساس زمان و موقعیت جغرافیایی متفاوت است. موضوع این است که به واسطه گسترش رسانه‌ها تعریف زیبایی در یک موقعیت جغرافیایی به سایرین تسری پیدا کرده است به همین خاطر بحث عمل‌های زیبایی که در ایران آمار آن بالاست، شدت گرفته است. زیرا تعریف زیبایی در ایران تحت تاثیر دیگر نقاط جغرافیایی قرارگرفته است در حالیکه ژنتیک مناطقی مانند آمریکا و اروپا شکل خاصی است که به خاطر تبلیغات روی جوانان ما تاثیر گذاشته است. ما اسم این پدیده را زیبایی فیس بوکی گذاشته‌ایم. آنچه ما به عنوان زیبایی روی آن تاکید داریم طبیعی بودن است که در تمام دنیا فاکتور نخست است یعنی از مدل‌هایی که عمل زیبایی انجام داده‌اند استفاده نمی‌کنیم. نیستند اولویت ما همان زیبایی طبیعی و ژنتیکی است. بر این اساس بهپوشی را داریم که بینی او شکسته اما طبیعت چهره او زیباست. استراتژی ما استفاده از چهره‌های طبیعی است و این موضوع برای بسیاری از افراد عجیب است. این طبیعی بودن هم در صورت و هم اندام مد نظر ما قرار دارد.

بسیاری افراد معتقدند امکان تعریف مد به صورت منطقه‌ای نیست و اعلام مد اسلامی امکانپذیر نیست، نظر شما چیست؟

وقتی درباره مد اسلامی ایرانی صحبت می‌کنیم عده‌ای هستند که انحصار گرا هستند و تنها شکل غربی مد را باور دارند از سوی دیگر معضلی در داخل کشور داریم که وقتی می گوییم مد اسلامی برخی افراد فکر می‌کنند این مساله کلاه شرعی است اینگونه نیست و بخشی به نام مد اسلامی وجود دارد که توجیه علمی و نظری دارد و تمام فعالیت‌های ما بر همان مبنا است. بحث طراحی لباس و عکاسی و ... نیز بر همان اساس تدوین می‌شود.

با توجه به این مقوله که ذکر کردید آیا مدل راه رفتن بهپوشان متفاوت خواهد بود؟

بله. آموزش مدل‌ها به گونه‌ای است که از ارائه پوزهای غیر اسلامی خودداری می‌کنند. مساله اینجاست که آیا اصلا پوز غیر اسلامی داریم یا نه؟ بحث مشکل ساز که روی آن تفاوت نظر است، نوع پوزها نیست بلکه بحث تنها القاء است. یعنی مدل ارائه به نوعی است که القاء گر تبرج و خودنمایس است اما ما برای پیشگیری از این مسائل آموزش زبان بدن را برای بهپوشان قرار دادیم تا افراد یاد بگیرند مفهوم حرکات آنها چیست و بیننده چه برداشتی از آن دارد. به نوعی افراد به سوی بازیگری سوق داده می‌شوند البته در تمام دنیا نیز اینگونه است یعنی این مبنا در تمام دنیا هست. این اشتباه است که برخی افراد در ایران فکر می‌کنند نمایش ز نده لباس تنها به فرم محدود می‌شود.

آیا امکانات مربوط به اجرا نظیر: سالن نمایش و صحنه مربوط به اجرای نمایش زنده توسط موسسه تهیه شده است؟

این مساله نیز به سلیقه مشتری مربوط است. ما بر اساس دستورالعملی که تدوین شده یک سری وظایف داریم که در آن تامین سن اجرای نمایش نیست اما ما به خاطر هماهنگی در این عرصه کسانی را که توانمندی ارائه چنین کارهایی را دارند گردآوری کردیم زیرا جدای از مقوله طراحی صحنه، آموزش‌های تخصصی نیز میطلبد.

درباره اجرای نمایش زنده تالار وحدت بسیاری از منتقدان اعلام کردند که شکل اجرای آن حرفه‌ای نبود، نظر شما چیست؟

باید دید منظور از اجرای حرفه‌ای آیا نوع غربی آن است؟ این شکل غربی کاملا با خواسته ما متفاوت است. دلیل این که عده‌ای آن شکل اجرا را حرفه‌ای می‌داننداین است که ما همیشه چنین اجراهایی را دیده‌ایم به همین خاطر فکر می‌کنیم نوع درست آنگونه است.

با توجه به حساسیت‌های موجود در حوزه مد فکر می‌کنید چقدر برای شکوفایی این عرصه زمان لازم است و چه نوع حمایت‌هایی نیاز است؟

مقام معظم رهبری نوروز امسال در مشهد گفتند که عده‌ای از جوانان به صورت خودجوش در بحث فرهنگ فعالیت می‌کنند لذا باید از آنها حمایت شود. امثال این موسسات را نیروهای جوان هدایت می‌کنند لذا مسلم است که نیازمند راهنمایی در مواردی هستیم اما ما علاوه بر نقد به حمایت نیز نیاز داریم. البته منظور حمایت مالی نیست زیرا در هیچ کجای دنیا دولت از طراح حمایت نمی‌کند اما ما نیازمند حمایت معنوی هستیم. ما روی لبه تیغ حرکت می‌کنیم زیرا در خارج از ایران بارها کارهای طراحان و نمایش زنده مورد تمسخر قرار گرفته است زیرا ما ابزاری را که تا امروز در دست آنها بوده امروز در خدمت داخل قرار داده‌ایم و جالب اینجاست که آنها درک کرده‌اند که ما برای کار آنها خطرناک هستیم و جلوی تهاجم فرهنگی را می‌گیریم. جالب اینجاست که در داخل کشور نیز برخی بدون توجه به فلسفه و نگاه به این مقوله روی ما قضاوت می‌کنند و معتقدند این کار یک کلاه شرعی است. این در حالی است که ما برای درست بودن کارهایمان از مراجعین مختلف استفتاء کردیم که درستی و غلطی کار را بدانیم زیرا قصد ما فعالیت در چارچوب‌هاست وگرنه ما نیز به صورت زیرزمینی کار می‌کردیم لذا باید از ما حمایت شود اما ما در داخل و خارج مشکل داریم و عده ای حتی در داخل نیز به کار ما ایراد می‌گیرند. سوال من این است که کسانی که مخالف هستند یک پیشنهاد بدهند.

و سخن آخر؟

به کسانی که در این عرصه فعالیت دارند پیشنهاد می‌کنم از عجله و شتاب خودداری کنند زیرا باید همگام و همسو با فرهنگ جامعه باشیم لذا نباید عجله کنیم. برخی معتقدند که اکثریت جامعه ما متمایل به فرهنگ غربی هستند اما این دقیقا بالعکس است و درصد کسانی که به حجاب معتقد نیستند اندک است لذا همکاران نباید فکر کنند ارائه باید به شکل غربی شبیه باشد.

انتهای پیام/

سمیه باقری