در جوامع گوناگون اتفاقات فرهنگی اجتماعی و سیاسی تاثیر زیادی بر آفرینش‌های هنری دارد. از آنجا که هنرمندان بخشی تاثیرگذار در جوامع هستند آثار هنری آنان در سطوح مختلف، توانایی تاثیرگذاری بر بینش مردم و حتی شکل‌دهی حرکات اجتماعی را دارد. سینما و موسیقی تاثیرگذارترین اشکال هنری هستند که تاثیرات آنها بارها توسط جامعه‌شناسان بررسی شده است، اما این موضوع در رشته‌های هنری دیگر نیز وجود دارد. در جوامع اروپایی بارها شاهد تاثیر جریانات اجتماعی گوناگون در شاخه‌های مختلف هنری بوده‌ایم. در ایران نیز در دوره‌های زمانی مختلف تاثیرات مسائل اجتماعی در آثار هنری مانند سینما، شعر، هنرهای تجسمی و موسیقی دیده شده‌ است.

اگر لباس را به عنوان یک مدیوم هنری در نظر بگیریم شاهد تاثیرات جنبش‌های اجتماعی در طراحی لباس نیز هستیم. اما در ایران کمتر شاهد چنین تاثیراتی بوده‌ایم، زیرا طراحی لباس در ایران پدیده‌ای نوظهور است و به عنوان یک اثر هنری شناخته نمی‌شود. با وجود این در سال‌های اخیر هنرمندانی از رشته‌های نقاشی و گرافیک وارد طراحی لباس شده‌ و تلاش کرده‌اند از لباس به عنوان ابزاری برای انتقال پیام استفاده کنند.

استفاده از نقوش سنتی، خوشنویسی، چهره شهدا و... از جمله تلاش‌هایی است که در این زمینه انجام شده است. اما از جمله مسائل اجتماعی که در یکی دو سال اخیر بسیار در جامعه ایرانی مطرح شده است، تلاش‌های صورت گرفته توسط بیگانگان برای تغییر نام خلیج فارس است. این موضوع که به شکل‌های مختلف در آثار هنری گوناگون مطرح شده، به لباس‌های ایرانی هم کشیده شد و تی شرت‌هایی با نقش خلیج فارس شکل گرفت.

اردیبهشت ماه سال 92 نمایشگاهی با عنوان "جشنواره بین‌المللی طراحی لباس خلیج فارس" در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. در این نمایشگاه تعداد 25 تیشرت به نمایش درآمد که طرح‌های تایپوگرافی با موضوع خلیج فارس بر روی آنها چاپ شده بود. هرچند این طرح‌ها به طور خاص برای لباس طراحی نشده و از طرح پوسترهایی که قبلا با این موضوع طراحی شده‌اند استفاده شده بود.

آثار این مجموعه شامل طرح‌هایی از رسول احمدی، محمد اردلانی، محراب اسدخانی، بهمن اصغری، اصلان اصلانی، صالح الهی، امیر انامی، لین چنگ تا (چین)، ناصر خادم، ریچارد دابل دی (آمریکا)، سید اسماعیل دلیرصفت، اسماعیل رضایی، سینا رعیت دوست تلوکی، جیه ژانگ (تایوان)، عباس شریف، عباس طوافی، رضا عباسی، حسین عبدی، نغمه فلور ذبیحی، عقیل کامل نارستان، عرفان کمالی، میلاد مافی، مهدی محمدی، علیرضا مصطفی زاده ابراهیمی و سیاوش نورین بود.

اما نکته مهم آن است که این آثار در حد نمایشگاه باقی مانده و اثری از آنها در جامعه دیده نشد. پیش از این بسیار دیده شده که تی شرت‌هایی با تصاویری از فوتبالیست‌ها، هنرپیشه‌های خارجی و... به تولید انبوه رسیده و توسط افراد مختلف استفاده شده‌اند. اما چنین طرح‌هایی که به نوعی بیانگر اندیشه مصرف کننده آنها است تا به حال به تولید انبوه نرسیده‌اند و فقط گاهی تعدادی محدود از چنین آثاری به شیوه چاپ دستی تولید شده و بر تن عده‌ای اندک دیده می‌شود. در صورتی‌که اگر چنین لباس‌هایی توسط تولیدی‌ها به تولید انبوه رسیده و برای استفاده مردم جامعه عرضه شوند، به عنوان لباس‌هایی متفاوت و بیانگر نوع تفکر صاحب آن لباس مورد استقبال عده زیادی از مردم قرار خواهند گرفت. این موضوع نشان دهنده نقش مهم طراحان لباس و تولیدی‌ها در فرهنگ‌سازی و شکل‌دهی سلیقه مردم است که نقش مهمی در روند مد جامعه دارد.

انتهای پیام/