میترا تمجیدی طراح لباس درباره نخستین جشنواره طراحی پوشاک آقایان و طراحی لباس مردانه با الهام گرفتن از لباس عصر صفویه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من حتماً در این جشنواره شرکت می‌کنم و آثار خود را هم برای حضور آماده کرده‌ام. درباره این سبک از طراحی باید بگویم قرار نیست ما همان لباسی را که در کتاب‌های نفیس خود از عصر صفویه می‌بینیم به همان شکل و بدون تغییرات به تن مردم کنیم.

وی ادامه داد: درست این است که پایه و اساس و شالوده طراحی کلی لباس بر اساس لباس‌های دوران صفویه باشد ولی به هر حال باید با دنیای امروز همخوان داشته باشد. در غیر این صورت هیچ کدام از طرح‌ها مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و این احتیاج به تحقیق، مطالعه بسیار زیاد و شناخت کافی از آن سال‌ها دارد. زیرا اگر این‌ها نباشد اساس کار غلط از آب در می‌آید و ما هم نمی‌توانیم آن را با دنیای امروز همسو کنیم و در نهایت کار زمین می‌خورد.

این طراح لباس در پاسخ به این سؤال که آیا اصلاً نیازی به بازگشت به عقب در فرهنگ پوششی ما هست و یا خیر افزود: من پاسخ سؤال شما را در 2 مورد می‌توانم بگویم. اول از همه به طور جزئی باید بگویم دوران صفویه دوران طلایی هنر ایران بوده و شاید دیگر هیچ‌وقت تکرار نشده باشد و همچنین ما در آن دوران به لحاظ مذهبی به فرهنگی بسیار غنی رسیدیم که یک اتفاق بسیار بزرگ در کشورمان بود.اگر عصر صفویه برای بخش ویژه جشنواره پوشاک آقایان انتخاب شده مثبت اندیشی مسئولین، داوران و طراحان این نظریه را می‌رساند و این جای خوشحالی دارد.

تمجیدی همچنین ابراز کرد: در دومین بخش پاسخ به این سؤال هم باید کلی‌تر صحبت کنم. ما چندین سال است که تاریخ لباس خود را از دست داده‌ایم و این برای کشوری با پیشینه ایران بسیار بد است. ما در واقع متضرر شده‌ایم. این‌طور نیست که بگوییم این چند سال به این منوال گذشته و حالا اشکالی ندارد. نه! همه این ماجرا اشکال است و ما ضررش را در همه جنبه‌ها دیده‌ایم. اینکه این اتفاق بیفتد اول از همه جنبه فرهنگ‌سازی دارد و جوانان را آگاه می‌کند و بعد هم شاید بتواند این چند سال را به نوعی جبران کند.

این هنرمند تصریح کرد: ما طراحان لباس خوبی در کشورمان داریم که بسیار بکر کار می‌کنند و کارهای متفاوتی از همدیگر طراحی می‌کنند. حالا شما تصور بکنید که قرار است از لباس یک عصر تاریخی کشور اقتباس شود. آن وقت می‌بینید که چقدر طرح‌های متفاوتی از راه می‌رسند و همین طرح‌های متفاوت وقتی امروزی می‌شوند می‌تواند طراحی شود تن‌پوش مردم خاص و عام شود. پس در واقع ما نمی‌توانیم بگوییم ما داریم به دوران صفویه برمی‌گردیم. زیرا ما داریم اقتباس می‌کنیم و به روز می‌کنیم. این یعنی یک سری لباس جدید در راه است و ما به دلیل مهم بودن دوران صفویه با رویکردی به آن دوران این کار را انجام می‌دهیم.

تمجیدی در پاسخ به بحث استقبال و یا عدم استقبال مردم از این لباس‌ها تصریح کرد: من فقط یک نکته را خیلی خوب می‌دانم که در تمام مباحث هنری از جمله موسیقی، تئاتر، سینما و در نهایت مد و لباس، اگر کار بکر و خوب باشد از آن استقبال می‌شود. حالا این خوب و بکر بودن آیتم‌هایی برای تعریف شدن دارد و آن را مخاطب مشخص می‌کند. اگر طراح لباسی با تحقیق و نظرسنجی جلو برود می‌تواند باعث این اتفاق شود. برای مثال من لباسی را طراحی کرده بودم که اصلاً بر اساس سبک پوشش در عصر صفویه طراحی شده بود در نمایشگاه آبان 91 شرکت داده شد. این لباس به قدری مورد استقبال عموم قرار گرفت که همه متعجب شدند و بنیاد ایم طرح را از من خریداری کرد. همچنین تولیدکننده‌ای به نام رقیه برزگر طارمی به همراه همسرش محمد قندی که با برند طهران‌ردا فعالیت می‌کردند این طرح را تولید کرده است و فروش خوبی داشته. این یعنی همان بکر بودن اثر و به تبع آن مورد استقبال قرار گرفتنش.

این هنرمند باتجربه در پایان گفت: از تمام مسئولینی که بنیان‌گذار این عرصه در فرهنگ و هنر کشور بودند تشکر می‌کنم زیرا از نزدیک با سختی‌های کارشان آشنایی دارم و تلاش بی وقفه‌شان را همیشه مورد تقدیر قرار داده‌ام.

انتهای پیام/31