سرویس سینمایی هنرآنلاین : بهناز توکلی از بازیگران قدیمی سینما وتلویزیون است. بازی‌های درخشان او را در فیلم‌های "آژانس شیشه‌ای"،" به رنگ ارغوان"، "مختارنامه"، "معصومیت از دست رفته" و... دیده‌ایم.

توکلی درباره مراسم نوروزی و آیین و رسومی که درگذشته انجام می‌شد وامروز کمتر به آن‌ها توجه می‌شود گفت: اصولاً آدم سنتی هستم و به خیلی از سنت‌های ایرانی علاقه دارم. نوروز با خانه‌تکانی شروع می‌شود و این خیلی خوب است. خانه‌ها تمیز می‌شوند، لباس‌ها مرتب می‌شوند. خانه‌تکانی در کنار خودش بوی نو بودن می‌دهد به نوعی بوی خدا را با خود به همراه می‌آورد و در بهترین فصل است فصل زایش و نو شدن، سر سفره هفت‌سین همه با لباس نو می‌نشینند. قدیمی‌ها همیشه یک کوزه پر آب داشتند که شب چهار‌شنبه‌سوری از پشت بام به پایین پرت می‌کردند تا یک کوزه نوی دیگر بخرید.

وی ادامه داد: این نواندیشی و تفکر نوبودن را به همراه داشت. خرید عید در حد وسع خانواده‌ها بود. خرید میوه و شیرینی برای شیرین شدن کام. الان معنی چهارشنبه‌سوری عوض شده است ولی آن زمان معنی بسیار زیبایی داشت جشن و با هم بودن به همراه داشت، از روی آتش پریدن بود، همه چیز در جهت بهتربودن بود، هم مادی و هم معنوی. پالایش روح و تفکر به همراه داشت. دیدوبازدید بود و به دیدن بزرگان رفتن کسانی که در زمان جوانی جایگاه ویژه‌ای داشتند و حالا با این دیدوبازدید‌ها اعتماد به نفس از دست رفته بر اثر کهولت سن به آن‌ها بازمی‌گشت. پخت آش‌رشته یا رشته‌پلو که در شهرهای ایران متفاوت است در شب عید همراهش بودکه معنایش در دست گرفتن رشته اموربود. سبزه که از تمام بنشن‌ها تهیه می‌شد برای اینکه آذوقه سال را داشته باشند همه مراسم نوروز زیباست و معنی خاص خود را دارد. بعد از تحویل سال و تعطیلات سیزده‌به‌در در پیش است که مراسم نوروز با یک روز در طبیعت بودن به پایان می‌رسید و تمام مراسمی که دراین ایام داریم البته الان ناقص‌تر شده همه زیباست ودر جهت معنویت است.

بازیگر فیلم سینمایی "ارغوان" درباره پایبندی خود به این آیین و رسوم بیان کرد: من خودم تا جایی که بتوانم همه را انجام می‌دهم حتی اگر به مسافرت هم بروم سعی می‌کنم قبل از رفتن همه چیز را در سفره هفت سینم بچینم و بعد به مسافرت بروم.

توکلی همچنین در ادامه با بیان این که در قراردادهایش قید می‌کند که درزمان تحویل سال سر کار نباشد اظهار کرد: یک‌بار کارمان به نوروز خورد. سر کار خانم برومند "ورثه آقای نیکبخت" که خانم برومند به دلیل اینکه به این آئین‌ها پایبند هستند و خیلی رعایت می‌کنند کل گروه را چند روز تعطیل کردند و رفتیم در کنار خانواده سال نو را تحویل کردیم و بعد از چند روز به سراغ کار آمدیم. اصولاً طوری کار می‌کنم و در هنگام قرارداد هم حتماً قید می‌کنم که اگر زمان فیلمبرداری به عید بخورد در این زمان چند روز تعطیلات به من بدهند.