سرویس موسیقی هنرآنلاین: سیامک بنایی نوازنده و عضو هیئت‌داوران بخش تنبک دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تشریح اجراها گفت: اجراها در مجموع قابل تحسین است. مثلاً بچه‌های 10 یا 14،15 ساله واقعاً خوب بودند.

وی افزود: البته شهرستانی‌ها بهتر بودند. در مقایسه گروه‌های سنی هم گروه سنی الف (14-18 سال) بهتر هستند زیرا مسئولانه‌تر کار می‌کنند. مشکل من با جوانان این است که یک مقدار از موسیقی ایرانی دور شده‌اند. اکثر جوان‌ها قوی هستند، با انگشتانشان کارهای حیرت‌انگیز انجام می‌دهند و ذهن و دست را کاملاً به کار کشیده‌اند منتها با موسیقی خودمان خوب ارتباط نمی‌گیرند. البته این اتفاق تقصیر خود جوانان نیست چون آن‌ها از چیزی به نام رادیو محروم شده‌اند که به نسل ما به زور داده شده بود. این دیگر وظیفه پدر و معلم نیست و مشکل مدیریتی است. من در 14،15 سالگی‌ در انشاءهایم از اشعار زیادی استفاده می‌کردم اما آیا در آن سن دیوان اشعار می‌خواندم؟ خیر. منبع اشعار من برنامه گل‌ها بود.

او ادامه داد: من الآن یکی از بهترین شنوندگان این کشور هستم و می‌توانم بسیاری از قطعات اساتید قدیمی، حتی آن‌هایی که دوستشان ندارم را از حفظ بخوانم. به خاطر آن‌که برنامه گلچین هفته که 116 قسمت بود و از سال 52 راه افتاد روی نوار ضبط کرده و به مدت یک هفته گوشش می‌دادم. این برنامه را که پدرم یا معلمم به من نداده بودند. مدیریت موسیقی اشکال دارد که این نسل از چنین برنامه‌هایی محروم شده‌اند. با قطع کردن ماهواره که مشکل ما حل نمی‌شود، بلکه باید جایگزینی برای آن در نظر گرفت زیرا جوانان به موسیقی، هنر و ادبیات احتیاج دارند.

وی افزود: در صدر اسلام بچه‌ای را نزد حضرت علی (ع) بردند و گفتند که او آن‌قدر خرما خورده، جوش زده است. حضرت علی (ع) فرمودند که بروید و فردا بیایید. فردا آن بچه را یکبار دیگر نزد امام بردند و امام به او گفت که دیگر خرما نخور. مردم از حضرت علی (ع) پرسیدند که ‌ای امام چرا دیروز این مسئله را ذکر نکردید؟ امام گفت به خاطر آن‌که دیروز خودم خرما می‌خوردم. پس قضیه خیلی ساده است و با یک مدیرت قوی همه چیز حل خواهد شد. با پارازیت انداختن روی ماهواره، وضع بدتر می‌شود چون جوان‌های امروز ما بسیار باهوش و عجیب غریب هستند و برای ورود به هر چیزی، هر قفلی را می‌شکنند. مردم این نسل نسبت به نسل ما باهوش‌تر و تکامل‌یافته‌ترند. اگر جوانان امروز در عرصه موسیقی سنتی اطلاعات کمتری دارند، خودشان مقصر نیستند زیرا به آن‌ها خوراک لازم داده نشده است.

بنایی همچنین گفت: ما قبل از انقلاب از ساعت 1 تا 2 برنامه گل‌های رنگارنگ را داشتیم که موسیقی‌ها و اشعار زیادی همراه با ساز در آن خوانده می‌شد. از ساعت سه تا سه و ربع برنامه‌ساز تنها و از ساعت سه و نیم تا چهار هم، برنامه برگ سبز پخش می‌شد. شب‌ها نیز از ساعت 9 و نیم تا 10 و از 11 و نیم تا 12 برنامه‌های دیگری در حوزه موسیقی و ادبیات به روی آنتن می‌رفت و ما با این برنامه‌ها تغذیه می‌شدیم. دهه 40 خورشیدی، اوج تصنیف‌سازی بود. تصنیف‌های آقایان تجویدی و خرم که شاهکار‌های موسیقی هستند، در آن دهه ساخته‌ شدند. پخش آن تصنیف‌ها در رادیو، مردم را پای این رسانه می‌نشاند. اما آیا الآن چنین برنامه‌هایی داریم؟ ما آن‌قدر گفتیم که تازه یکی دو سال است رادیو آوا تأسیس شده و صدای خواننده به زور در آن در می‌آید. در این هجومی که از مرزها و ماهواره‌ها می‌آید و تبلیغ بی‌بندوباری می‌شود، جوانان می‌آیند و سازهای دلنواز موسیقی ایرانی را می‌نوازند، این واقعاً قابل تحسین است. یک دوره‌ای ما امتحان داده و کارت حمل ساز می‌گرفتیم، بعدها آن‌ سازها شکسته شدند ولی فساد بدتر شد. آن زمان تنها چند نفر در حوزه موسیقی کار می‌کردند ولی حالا که فقط حدود 200 جوان برای نوازندگی تنبک ثبت‌نام می‌کنند، باید شرایط و مدیریت موسیقی خیلی بهتر شود.

--------

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از 7 تا 24 شهریورماه به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود.