سرویس موسیقی هنرآنلاین: لابد اگر شما هم از "سازخانه طهران" دیدن کنید بسیار خوشحال خواهید شد که یک بخش خصوصى چنین فضاى زیبا و در عین حال حرفه اى را تقدیم جامعه موسیقى کرده است؛ عجیب نیست که از استادان درجه یک تا بسیارى از هنرمندان صاحب سبک، تمرین کنسرت‌ها، ضبط آثار موسیقى و برخی‌شان مانند سیاوش ظهیرالدینى و همایون رحیمیان کلاس‌های آموزشى خود را در اینجا ارائه می‌کنند؛ گزارش ما را از پشت صحنه سازخانه بخوانید:

خانه پلاک ٢

خیابان انقلاب را که به سمت خیابان ویلا می‌پیچید، اولین کوچه سمت چپ، کوچه مراغه، سازخانه طهران با دو تابلوى آبى و قرمز رنگ به شما سلام می‌کند؛ نگران نباشید اگر از ترافیک و بوق‌های ممتد و کر کننده اتومبیل‌ها سرسام گرفته‌اید پاى که به سازخانه می‌گذارید انگار سرزمین دیگرى ست؛ آکوستیک حرفه اى یعنى همین، شر صداهاى مزاحم کنده می‌شود و صدایى که دوست دارى به گوش می‌رسد؛ اتمسفر قهوه اى رنگ محیط خبر از جدیت موسیقى در سازخانه دارد؛ چیدمانى از سازها در ورودى به تماشاست با یک رادیوى قدیمى که ترجمانى خوب براى چرایى انتخاب اسم این مرکز است؛

اولین چیزی که درون کلاس‌ها به چشم می‌خورد وجود سازی است که به آن اتاق هویت می‌دهد. داخل یک اتاق ویولنسل قرار دارد و در اتاق دیگر کنترباسی قرار گرفته تا هنرجو را از زحمت حمل ساز خود برای نواختن در کلاس بی نیاز کند. تزیینات داخل اتاق‌ها هم در ارتباط با موسیقی است. تابلوهای روی دیوار عکس‌هایی از سازها هستند و مجسمه‌های کوچک و بزرگی از ساز و نوازندگان در گوشه و کنار دیده می‌شود. البته در این میان پوپیترهای چوبی را هم نمی‌توان نادیده گرفت که زیبایی خاصی در کلاس‌ها ایجاد می‌کنند.

سارا سبلانى مدیر سازخانه با لبخندى که تا پایان بر لب دارد، پذیراى ماست، کلاس‌ها و استودیوها و حیاط سرسبز را نشان‌مان می‌دهد.

سارا سبلانى: تلفیقى از مدرنیته و اصالت‌های موسیقى

سارا سبلانی، دانشجوى ترم پایانى کارشناسى ارشد رشته اتنوموزیکولوژى (موسیقى شناسى) است. او می‌گوید همیشه دوست داشته فضایى با طعم آرامش یک خانه و البته امکانات استاندارد براى اهالى موسیقى فراهم کند، این آرزویى ست که او از ١١ سالگى هنگامى که ویلن را پیش روى استاد همایون رحیمیان به دست گرفت در ذهن داشت؛ علاقه به موسیقى از پدر و پدربزرگش به او به ارث رسیده است؛ او بعدتر هشت سال نزد استاد سیاوش ظهیرالدینى آموزش موسیقى را پیگیرى کرد؛

سبلانى جوان اکنون امیدوار است سازخانه طهران که حتى در نام کوشیده تلفیقى از مدرنیته و اصالت‌های موسیقى باشد به چنین اتمسفرى زیبنده باشد.

او درباره کلاس‌های این مجموعه می‌گوید: کلاس‌های متنوعى داریم از آموزش سازها تا کلاس‌های پیشرفته اى مانند تجزیه و تحلیل موسیقی و آواز ایرانی، کنترباس، ویلون، آهنگسازی، سولفژ و تربیت شنوایی، پیانو و بسیارى دیگر از گوشه‌های موسیقى را با دقت نظر پى می‌گیریم؛ حضور اساتید برجسته حتى اساتیدى که هر از گاهى به ایران سفر می‌کنند را هم غنیمت شمرده‌ایم به طور مثال استاد پیانو خانم مریم ناصرنصب هستند که استاد دوره ای در ایران و ارمنستان‌اند.

او ادامه می‌دهد: تنوع رویدادهاى مان بسیار است از جمله رویکرد آموزشى-اجرایى مان فراهم کردن اجراهای هنرجویان است نظیر آوازهای کلاسیک که با اقبال هم روبرو شد؛ یا خانم آرمینه مگردیچیان از اساتید آواز کلاسیک هستند که تمام پروژه‌های دانشجویان خود را به صورت یک کنسرت در سالن سازخانه اجرا کردند. این سالن از معدود سالن‌هایی است که مجوز اجرای صحنه ای را نیز داراست.

صحبت‌مان با سارا سبلانى گل انداخته و گریزى به رویداد بزرگى می‌زنیم که سازخانه در تالار وحدت تهران برگزار کرد: دوسالانه احمد پژمان و مسابقه آهنگ سازی در سطح ملى؛ رویداد فاخرى که با هدف اعتلاى موسیقى کلاسیک در ایران پدید آمد و با رویکرد تشویق آهنگسازان جوانى که از مصالح موسیقى ایرانى در موسیقى کلاسیک بهره می‌برند حسابى گل کرد و رسانه‌ها هم بسیار بدان پرداختند.

کارن کیهانى و توضیحات فنى

"سازخانه طهران در سه حوزه آموزش، ضبط موسیقى و اجرا آن هم در بالاترین سطح فعال است."

کارن کیهانى، آهنگساز و مدرس دانشگاه که در چندین فستیوال بین المللی موسیقی حائز جوایز شده است از یکى از کلاس‌های آموزشى بیرون می‌آید، او در این آموزشگاه تدریس آهنگسازی می‌کند.

کیهانى مثل سبلانى تعارف ندارد و رک و پوست کنده از خصوصیات سازخانه می‌گوید: داشتن دو استودیوى مجزا یکى براى ضبط نرمال و یکى براى ضبط آنسامبل (تا ١٢ نوازنده همزمان) سازخانه را ممتاز کرده است؛ سالن اجراى موسیقى که در آن امکان اجراى موسیقى کلاسیک یا سنتى به طور unplugged (بدون میکروفون) و یا با صدا بردارى صحنه فراهم است دیگر مؤلفه جذاب اینجاست، علاوه بر این همه کلاسهاى آموزشى سازخانه به پیانو آکوستیک، سیستم پخش صوتى، تصویرى و آکوستیک استاندارد آموزشى مجهز هستند و یک محیط با سطح کیفیت بالا را حتى براى مستر کلاس‌های بین المللى فراهم مى‌کنند.

اگر سابقه حضور در آموزشگاه‌های موسیقی را داشته باشید احتمالاً در کلاس‌ها با تجربه دیدن شانه‌های تخم مرغ، قطعات بزرگ یونولیت یا دیوارهای موکت شده مواجه شده‌اید. این تصاویر چشم آزار که با هدف آکوستیک کردن اتاق ایجاد شده‌اند معمولاً نتیجه خوبی به دست نمی‌آورند و در فایل ضبط شده هنرجو صدایی از ساز در حال تدریس در اتاق کناری هم شنیده می‌شود. اما در سازخانه چنین مشکلی وجود ندارد. در این ساختمان که با هدف تبدیل شدن به آموزشگاه موسیقی و استودیو بازسازی شده است، اصول آکوستیک کردن فضا در هنگام ساخت رعایت شده و بنابراین بدون اینکه شاهد لوازم اضافه ای در کلاس‌ها باشید می‌توانید بر صدای ساز خود تمرکز کنید.

کیهانى منتظر شاگرد بعدى است، او در این فاصله ما را در دیدار از استودیوها همراهى می‌کند و می‌گوید:" برای ضبط آقای پویان عبدلی صدابردار یونسکو که صدابردار ثابت سازخانه است، حساسیت خاصی درباره امکانات این سالن‌ها و استودیوهاى اینجا دارند، ایشان بسیاری از آثار را در همین جا ضبط می‌کنند.

یکی از بهترین نمونه‌های ضبط شده در این استودیو اثر خواهران زربخش است که در حوزه سازهای زهی است و آخرین آلبوم آن‌هاست و واقعاً با کیفیت جهانی در اینجا انجام شده و آقاى رضا اسدپور دیگر صدابردار خوب این مجموعه زحمت آن را کشیده‌اند؛ همچنین کارهای خانم گلفام خیام با همکاری کمپانی ای سی‌ام در یکی از استدیوهای اینجا ضبط شد. اساساً تمرکز این موسسه بر روى موسیقی فاخر است و البته هر از گاهى آثار پاپ کلاسیک نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند نظیر آثار هومن جاوید و علی زند وکیلی که در این موسسه ضبط داشته‌اند."

ظهیرالدینى و رحیمیان چه گفتند؟

سیاوش ظهیرالدینى، موسیقی‌دان و نوازنده ویلن و ویولا که سال‌ها در ارکستر سمفونیک تهران فعالیت داشته پاى ثابت سازخانه است؛ او می‌گوید: سازخانه طهران" مکانی خوب با امکانات ویژه برای تدریس است. من به دعوت سارا سبلانى که از شاگردان خوب من است و از کودکى نزد من موسیقى را فراگرفته به اینجا آمدم و اکنون از انتخابم بسیار خشنودم.

ظهیرالدینی در حالى در سازخانه طهران تدریس می‌کند که خود یک آموزشگاه دارد؛ او می‌گوید: اتفاقاً سازخانه طهران در شکل گیرى آموزشگاهم کمک‌های معنوی زیادی به من کرد اما وقتی براى تدریس به اینجا دعوت شدم با کمال میل پذیرفتم. او افزود: من در سازخانه طهران ویلن و ویلا تدریس می‌کنم.

همایون رحیمیان، نوازنده و مدرس که در سازخانه ویلن تدریس می‌کند هم می‌گوید: من کمتر پیش می‌آید جایی تدریس داشته باشم چون خودم آموزشگاه شخصی‌ام دارم و ترجیح می‌دهم در همانجا به کارم برسم. اما اینجا برای من حال و هوای دیگری دارد. امکانات آن بسیار بالا و عالی است. شاگردان من همگی از هنرستان به اینجا آمده‌اند و از کار در اینجا بسیار لذت می‌برم.

این هنرمندان در سازخانه اثرشان را ضبط کردند

هنرمندان متعدد با سلیقه‌های هنرى متفاوت در سازخانه آثارشان را ضبط کرده‌اند که شماری‌شان در متن گزارش یاد شده است؛ علاوه بر آن، این فهرستگان بلند بالاتر از مجال این گزارش است: از جمله هومن جاوید (خواننده)، گلریز و ژابیز زربخش (دوئت های ویلن و ویلنسل)، گلفام خیام (دوئت گیتار و ابوا)، محمدرضا رئیسی (متد آموزشی ساز کاخن)، هوشیار خیام (موسیقی فیلم)،

پالیز شاهمحمدی (موسیقی فیلم)، ضبط باند صدای تئاتر وضعیت صفر به کارگردانی محمد چرمشیر و طراحی و بازیگری آتیلا پسیانی با صدای نگار عابدی و...

چه کسانى در سازخانه تمرین کردند؟

این فهرستگان هم طولانى تر از مجال این متن است اما از جمله:

تمرین ارکستر پاسارگاد، کوئینتت پژمان، ارکستر بادی تهران، روزبه نعمت الهی، گروه بحر نور، ارکسترهای دانشجویی و... از صدها جلسات تمرینى ست که هر روز گروه‌های در آستانه کنسرت و یا ضبط اثر در سازخانه انجام می‌دهند.

فضاى سازخانه طهران، دوستانه، گرم و صمیمى ست؛ چنانکه کیهانى می‌گوید

بسیار هواى هنرمندان را دارد و موزیسین‌ها آن را چون محیط خانواده دوست می‌دارند؛

سازخانه طهران با سرمایه‌گذارى درست و اصولی‌اش نشانه رشد جامعه موسیقى ست؛ یک آموزشگاه در استانداردهاى بین‌المللى یعنى مخالفان موسیقى آب در هاون می‌کوبند، موسیقى راه خود را یافته و بالنده تر از همیشه انرژی‌های بزرگ به خود جلب می‌کند؛ باید قدردان چنین نوآوری‌های یک بخش خصوصى بود و از آن حمایت کرد.

نشانى سازخانه طهران، خیابان انقلاب، خیابان استاد نجات اللهى (ویلا)، کوى مراغه پلاک 2 است.

انتهای پیام/

گزارش تصویری مرتبط