به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی برج آزادی، فیلیپ گایست، هنرمند اهل برلین، متولد 1976 پروژه ای به روش تابش نور بر روی سطح برج آزادی با عنوان "دروازه واژه‌ها" را اجرا می‌کند که در آن موضوعاتی از قبیل آزادی، صلح، فضا و زمان را به روش هنری به نمایش گذاشته می شود.

این هنرمند با به کارگیری تابش نور، به سبکی آزاد، هنری و شاعرانه به موضوعاتی می پردازد که در کشورهای آلمان و ایران مطرح هستند و طی آن با کمک نور، واژه های رنگی به زبان های مختلف و اشکال انتزاعی، ترکیبات تصویری نقاشی گونه ای پدید می آورد.

برج آزادی تهران نماد تهران امروزی و مدرن است. معماری این برج، ترکیب و ارتباطی میان معماری امروزی و اسلامی و سبک معماری ساسانی را به نمایش می گذارد. گایست در این پروژه و برای این مکان تابش نور تصاویر ویدئویی بر روی سطح سه بعدی را به صورتی هنرمندانه طراحی کرده است و نور را به طور مستقیم بر روی سطحی از برج می تاباند. بازدید کنندگان می توانند از دور و نزدیک این تصاویر را بر روی برج مشاهده کنند ومیدان آزادی، رهگذران را به ایستادن و تماشا دعوت می کند.

در طی انجام این پروژه و در همان مکان اجرا، واژه ها و نقل قول ها در زمینه موضوعاتی مانند آزادی، صلح و زمان؛ جمع آوری شده و در برنامه نمایش استفاده می شوند و بازدیدکنندگان می توانند پیشاپیش ایده ها و برداشت های خود را تحویل دهند. هنرمند از این طریق گفتگو و ارتباطی میان محیط، بازدیدکنندگان و اثر هنری خویش برقرار می کند.

در این برنامه، برج آزادی، به یک حجم نوری سه بعدی تبدیل می شود که حاضران می توانند از میان آن عبور کنند. این گذر از میان حجم نوری، پیامی بسیار قوی دربر دارد: دروازه ها، محل تلاقی هستند، جایی که نو و کهنه به یکدیگر می رسند، جایی که بازگشت و نگاه به گذشته و همچنین چشم انداز به پیشرفت و تحول، امکان پذیر می گردد. فیلیپ گایست، این موضوع ها را به شیوه ای هنری به اجرا در می آورد.

آنیکا هندرسون دیگر هنرمند آلمانی، موسیقی الکترونیک برای این برنامه آهنگسازی کرده و در طی اجرای نورپردازی به صورت همزمان اجرا می کند.

نخستین کنسرت نور ایران توسط "فیلیپ گایست" هنرمند برجسته آلمانی و با همکاری سفارت آلمان در تهران، بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مجموعه برج آزادی، 11 تا 13 مرداد از ساعت 19 در برج آزادی اجرا می‌شود.

انتهای پیام/