به گزارش هنرآنلاین : جلد اول این کتاب آموزشی که با اختصاص به ریتم های آمریکای لاتین و آفریقا از سوی انتشارات «نای و نی» در بازار موسیقی منتشر شده، مواردی را در 5 فصل با عناوینی چون پیشینه ساز کاخن، ساختار کاخن و نحوه نگهداری از آن ، انواع کاخن، چگونگی نشستن نوازنده بر روی ساز، محل قرار گیری دستها در سبک پرویی، کوبایی و اسپانیایی، استفاده کردن از پا و ناخن، تمرین‌های فِلَم و دراگ، الگوهای ریتمیک، انواع ریز، ریتم‌های شافل، شیکر، ریتم‌های آمریکای لاتین و آفریقا، ریتم های 8/6 ، ریتم‌های لنگ و ...در خود جای داده است.

محمدرضا رئیسی مولف این اثر در بخش پیشگفتار به مواردی در خصوص انتشار این کتاب اشاره کرده و آورده است: بی تردید در فرهنگ و موسیقی آمریکای لاتین و اسپانیا ،ساز کاخن یکی از مهمترین سازهای کوبه ای به شمار می رود و با گسترش این گونه های موسیقایی در پهنه فرهنگی جهان، بدیهی است که گرایش به سمت این سازِ بسیار ساده ولی پرتوان ،‌رو به فزونی است .

کمابیش در یک دهه گذشته ، ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و روز به روز علاقمندان ساز کاخن افزایش یافته است ولی با توجه به فقدان شاخه تخصصی سازهای کوبه ای در مراکز عالی آموزش موسیقی ،‌از یک سو، و کمبود چشمگیر اساتید فن از سویی دیگر اسلوب مدون آموزشی برای این ساز تدوین نشده و در نتیجه در تربیت نوازنده ساز کاخن پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است.

وی در ادامه آورده است: این کتاب به عنوان نخستین شیوه آموزشی ساز کاخن در ایران،تلاشی است در راستای آموزش روشمند این ساز بر مبنای اسلوب نوازندگان پیشروی آمریکای لاتین و آفریقا. این کتاب به نحوی تنظیم شده است تا هم برای نوازندگان سازهای کوبه ای که کاخن را به عنوان ساز دوم می نوازند کاربردی باشد و هم نیازهای مبتدیان را به کلی مرتفع سازد.

کتاب "شیوه نوازندگی کاخن" هم اکنون درمراکز فروش کتب موسیقی قابل دسترس است.

انتهای پیام/