به گزارش هنرآنلاین، بهمن بوستان موسیقی‌دان و پژوهشگر موسیقی ایرانی و عضو سابق هیئت مدیره‌ کانون پژوهشگران خانه موسیقی، صبح سه‌شنبه 27 آبان در بیمارستان نیکان تهران بر اثر ایست قلبی درگذشت. او 79 ساله بود.

بهمن بوستان متولد سال 1314 و کارشناس ادبیات فارسی بود. او فرزند مجدالعلی بوستان نویسنده و محقق ادبی و نوه شیخ‌حسن ‌‌بن عبدالحسین دررودی خراسانی بود. بوستان در جوانی افتخار همکاری با استاد محمد معین را در لغت‌نامه‌ دهخدا و فرهنگ معین پیدا کرد.

دوران کاری بوستان بیشتر به سیاحت علمی و دانش‌اندوزی سپری شد و آثار منتشر شده‌ او اند‌ک است. از جمله آثار او می‌توان به کتاب "هفت اورنگ، مروری بر موسیقی سنتی و محلی ایران" اشاره کرد که با همکاری محمدرضا درویشی نوشت و سال 1370 توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شد.

مجید کیانی نوازنده پیشکسوت سنتور در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن ابراز تاسف نسبت برای درگذشت بوستان گفت: بهمن بوستان در عرصه موسیقی زحمت‌های فراوانی کشید. درگذشت این موسیقی‌دان و پژوهشگر موسیقی را به جامعه هنری تسلیت می گویم.

کیانی افزود: مرحوم بوستان قبل از انقلاب اسلامی فعالیت‌های مستمری در زمینه موسیقی داشت و این فعالیت‌ها بعد از انقلاب نیز ادامه پیدا کرد. این پژوهشگر به جامعه موسیقی خدمت کرد و این عرصه به او مدیون است.


مرحوم بهمن بوستان (نفر دوم از راست) در کنار محمد موسوی، محمود کریمی و جلال ذوالفنون

مرحوم بوستان سال 1383 در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی، گفت: امروز دیگر کسی نگرانی و دغدغه آهنگسازان گذاشته را ندارد. قدیم‌ترها آهنگسازها هم به اندازه شاعران به آواز و آواهای حروف آشنا بودند و به آنها اهمیت می‌دادند. نوازنده و آهنگساز کاملا با شعر ارتباط برقرار و را درک می‌کرد. زبان ابزار موسیقی است و همان‌طور که از سازها برای بیان نت‌ها استفاده می‌شود، باید از زبان و کلام هم به عنوان ابزار موسیقی استفاده کرد. وقتی برنامه "گل‌ها" متولد شد، شاعران و آهنگسازان به طور کامل به کار هم اشراف داشتند و با تمام نیروی خود به خلق آثار بدیع و تازه می‌پرداختند. جوان‌های امروز موسیقی و ساختن آن را مثل هر کار دیگری آسان می‌گیرند و این آینده موسیقی ایرانی را به خطر می‌اندازد. به نظر من بیشتر از این جوانان، آنهایی که فضا به عرضه این موسیقی‌ها می‌دهند، مقصر هستند.

علی بوستان فرزند مرحوم بوستان از اعضای گروه موسیقی "هم‌آوایان" به سرپرستی حسین علیزاده است.

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد بوستان پنجشنبه 29 آبان ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت به سمت بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/