سرویس موسیقی هنرآنلاین : متین رضوان‌پور، پژوهش‌گر موسیقی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موسیقی محرم گفت: به طور کلی مداحان قشری نیستند که خلاقیت داشته باشند و بتوانند آثار هنری ویژه در زمینه موسیقی مذهبی خلق کنند در نتیجه به سراغ موسیقی‌های متداول و رایج جامعه می‌روند به همین دلیل است که موسیقی محرم مانند گذشته کاربرد ندارد.

رضوان‌پور در ادامه بیان کرد: امروزه در جامعه بیشتر از موسیقی پاپ استفاده می‌کنند به همین دلیل مداحان فکر می‌کنند اگر از این نوع موسیقی استفاده کنند بهتر است در صورتی‌که این کار از پایه و اساس اشتباه است زیرا مداحان از الحانی الگوبرداری می‌کنند که مناسب موسیقی ایام محرم و صفر نیست.

این پژوهش‌گر با اشاره به اینکه اشعار و کلام مداحان بیشترین ضربه را به موسیقی محرم زده است، تاکید کرد: متاسفانه اشعار و کلام مداحان اصلا مناسب نیست و جوانان الگوبرداری می‌کنند که این موضوع سبب می‌شود در آینده موسیقی محرم از ذهن‌ها محو شود و جایش را به موسیقی‌های دم دستی دهد.

متین رضوان‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: در قدیم از موسیقی سنتی و موسیقی‌های با اصالت استفاده می‌کردند ولی امروزه به همه چیز به غیر از اصالت‌ها توجه می‌کنیم. همچنین موسیقی محرم و اشعاری که در این ایام استفاده می‌شود کاملا تحریف شده است.

این پژوهش‌گر موسیقی با اشاره به اینکه نباید از کلمات محاوره‌ای استفاده کنیم، افزود: در قدیم از کلماتی مانند سیدالشهدا، پادشاه کربلا و... استفاده می‌شد اما امروزه به جای استفاده از کلمات با معنی از کلماتی مانند داداش حسین استفاده می‌کنند که این موضوع سبب شده است کارشناسان هر سال به موسیقی محرم که چند سال است از مسیر خود دور شده است، اعتراض کنند.

رضوان‌پور در پاسخ به این پرسش که موسیقی محرم در چه دستگاه‌هایی اجرا می‌شود، بیان کرد: موسیقی محرم باید لحن حماسی و مذهبی داشته باشد در نتیجه بهتر است از دستگاه‌های ابوعطا، دشتی، چهارگاه و همایون استفاده کنیم.

متین رضوان‌پور در پایان گفت: مهم‌ترین کاری که می‌تواند موسیقی محرم را نجات دهد این است که به آموزش کودکان و نوجوانان بپردازیم تا نسل آینده این نوع موسیقی را دوباره زنده کنند، همچنین باید کارگاه‌های موسیقی مذهبی برگزار شود و استعدادیابی کنیم تا به این افراد موسیقی مذهبی آموخته شود.