سرویس موسیقی هنرآنلاین : "هانسل و گرتل" نام اپرایی از "آنسامبل اپرای تهران" به سرپرستی و کارگردانی هادی قضات است که اجرای آن از 19 مهرماه برای بانوان و کودکان زیر 12 در تالار رودکی تهران آغاز شد.

هادی قضات سرپرست آنسامبل اپرای ایران در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین اعلام کرد: خوشبختانه مجوزهای لازم برای اجرای عمومی اپرای "هانسل و گرتل" اخذ شده و این اپرا از روز 23 مهرماه میزبان آقایان و خانم های علاقه‌مند خواهد بود.

قضات افزود: با توجه به اینکه ما قصد داشتیم همزمان با روز جهانی کودک اجرای هانسل و گرتل را در تالار رودکی آغاز کنیم، مشکلاتی در خصوص حضور آقایان به وجود آمد که خوشبختانه این مشکلات رفع شده و اپرا بدون هیچ تغییری از امشب برای عموم تماشاگران به صحنه می رود.

سرپرست آنسامبل اپرای تهران که در این اپرا در نقش پدر هانسل و گرتل می خواند در خصوص منشا اپرا و زبان اجرای آن اظهار داشت: داستان هانسل و گرتل منشاء آلمانی دارد و لیبرتوی اصلی به زبان آلمانی است. ما آن را به فارسی ترجمه کردیم و همه اشعار اپرا به فارسی اجرا می شوند.

او افزود: این اپرا به داستان یک خواهر و برادر می پردازد که در یک شب از خانه دور و درجنگل سرگردان می شوند و ناگهان در یک کلبه از جنس شکلات و شیرینی در چنگ جادوگر آدمخوار گرفتار می شوند. هادی قضات که با آنسامبل اپرای ایران اپرای |جانی اسکیکی" و موزیکال "اشک ها و لبخندها" را در تالار وحدت به صحنه برده است، در تازه ترین اثر خود علاوه بر خواننده سولیست و سرپرست آنسامبل، ترجمه متن و کارگردانی اثر را نیز بر عهده دارد.

اپرای هانسل و گرتل یکی از آثار موسیقایی مطرح دنیای موسیقی است که از داستان مشهور " هانسل و گرتل " اقتباس شده و اثر آهنگساز آلمانی انگلبرت هومپردینک است که آن را در سال 1893 ساخته است. انگلبرت دستیار واگنر آهنگساز بزرگ آلمانی بود. اولین بار این اپرا را ریچارد اشتراوس رهبری کرده است. ویژگی شاخص لیبرتوی آلمانی این اپرا، واژه‌آرایی دقیق و زیبا و التزام به قافیه و ردیف در آن است. برادران گریم این قصه را برای نخستین بار ثبت کرده‌اند.

ستاره شفیعی سرپرست گروه موسیقی، رضا مهدی‌زاده طراح صحنه، ادنا زینلیان طراح لباس، رضا حیدری طراح نور، افسانه قلی زاده طراح نور و علی زارعی مدیر تولید عوامل اجرایی این اپرا هستند.

مهتاب حقیقی در نقش هانسل، نسیم شجاعی در نقش گرتل، پرستو سلیمانی در نقش مادر، پریسا دلفانی در نقش فرشته و عذرا وزیری در نقش جادوگر و هادی قضات در نقش پدر، خواننده- بازیگرهای اپرای "هانسل و گرتل" هستند.

این اپرا تا روز 29 مهرماه هر روز ساعت 19 در تالار رودکی به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/