به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، محمود تاجبخش نوازنده برجسته ویلن و سه تار، در بهار سال 1303خورشیدی متولد شد. تمرین سه تار از سن هشت سالگی نزد عموی خود " کریم تاج بخش " که از دست پروردگان مرحوم درویش خان بود شروع کرد و تا سن پانزده سالگی به تکمیل آموخته‌های خود ادامه داد.

تا زمانی که در دوره دبیرستان در جشن های مدرسه سه تار را به خوبی می نواخت با ساز ویلن آشنا شد و به فراگیری این ساز پرداخت و در این سن بود که وارد هنرستان موسیفی ملی شد. وی ضمن ادامه تحصیلات دوره متوسطه به آموختن ویلن نزد استاداسماعیل زرین فر که از استادان بنام آن زمان و معاون هنرستان موسیقی شبانه بود پرداخت.

متد ویلن استاد وزیری را نزد ایشان تعلیم گرفت و چنانچه خود او می‌نویسد بعضی روزها تا 12 ساعت به تمرین ویلن می‌پرداخت. به همین سبب در مدت کوتاهی توانست علاوه بر متد وزیری تعدادی از آهنگ‌هائی که خوداستاد زرین فر ساخته بود و همچنین ردیف شادروان علی رضا چنگی را که از کمانچه نوازن ماهر بود بنوازد.

در بهار سال 1323 استاد زرین فر، شاگرد محبوب و با استعداد خود را به شادروان روح الله خالقی معرفی کرد. ویلن زدن تاج بخش به قدری مورد توجه دانشمند و موسیقی دان نامدار قرار گرفت که از همان زمان هفته‌ای یک روز در رادیو نوازندگی می‌کرد.

در اوایل سال 1323 به محضرمرحوم استاد ابوالحسن صبا نیز راه یافت به همین سبب ویلن تاج بخش رنگ و بو سونوریته ویلن صبا را دارد. چند صباحی نیزاز محضراستاد دکتر مهدی بر کشلی و زمانی هم از تعلیمات جندتن ازموسیقی دان های خارجی بهره گرفت. هم چنین نزد شادروان استاد هنرمند موسی خان معروفی ردیف های تدوین شده ایشان را فراگرفت. مدتی هم نزد حسین تهرانی قطعات ضربی را تمرین کرد.

در نوروز سال 1333 که درسمت ریاست بانک کشاورزی ملایر انجام وظیفه می کرد، در آن شهرستان برای اولین بار با سه تار نواز نامدار این شهر استاداحمد عبادی آشنا می‌شود و خود او می نویسد : افتخار آشنایی و میهمانداری استاد عبادی سبب شد مجدداً به ساز سه تار روی آورم و به طور جدی به تمرین و نوازندگی به پردازم. این هم نشینی و در کنار آن شاگردی در محضر عبادی تاثیر بسیاری در شیوه نوازندگی سه تار او می‌گذارد. به طوری که اهل فن و صاحبنظران موسیقی شیوه نوازندگی تاج بخش را نزدیکترین شیوه به نوازندگی استاد عبادی و در نهایت سبک میرزا عبدالله می دانند. استاد علی تجویدی درباره نوازندگی او چنین می‌گوید: آقای تاج بخش خود صاحب سبکی ویژه در نوازندگی سه تار می‌باشد که عصاره آموخته‌های خویش از استادان به نام زمان و تلفیق آن باحال و هوای خود برداشت خود از موسیقی ایرانی می‌باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های سه تار محمود تاج بخش به علت اینکه ایشان ویلن هم می‌نواختند ویبراسیون‌های مخصوص ویلن است که در سه تار او منتقل شده و به نوازندگی او ویژگی تازه‌ای بخشیده است. تک ریزهای قوی او نیز از ویژگی‌های سه تارش است. تاج بخش علاوه بر تسلط استادانه‌اش بر ردیف‌های موسیقی ایران،در بداهه نوازی نیز استادی بی بدیل بود.

محمود تاج بخش هم چنین با استادان بزرگ آ‎واز ایران همچون بنان، وزیری ، قوامی و استاد احمد ابراهیمی در ارکسترهای مختلف همکاری داشته وآثاری از گنجینه این استادان را ویلن جانبخش محمود تاج بخش همراهمی می‌کند.

استاد تاج بخش قطع نظر از مقام هنری ، در کار دیوانی نیز مقامی شامخ داشت. وی کارمند عالی رتبه بانک کشاورزی بود و به دفعات ریاست بانک کشاورزی پاره‌ای از شهرستانهای کشورمان و سرپرستی و مدیریت شعب بانک کشاورزی درمنطقه گرگان، رشت، و استانهای گیلان و اصفهان را به عهده داشت.

تاج بخش به سال 1354 از خدمات بانکی بازنشسته می‌شود ومجال مشبع می یابد تا به نحو دلخواه به کار موسیقی بپردازد.

اکنون خدمات هنری و فرهنگی این شیدایی موسیقی را فهرست گونه بر می‌شماریم :

- ویلن نوازی در : ارکستر انجمن موسیقی ملی - ارکستر شماره 1 رادیو ،‌ ارکستر شماره 4 (هنرهای زیبایی سنتی )- ارکستر شماره یک هنری زیبا.

- تدریس سه تار در هنرستان موسیقی ملی ، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی

- تدریس ویلن در هنرستان موسیقی ملی ، و هنرستان آزاد موسیقی به مدیریت دانشمند و موسیقی دان ایران فقید امیر جاهد.

- معاونت سازمان برنامه‌های موسیقی ایرانی در تالار رودکی

- ساختن آثار موسیقی (پیش درآمد ، رنگ و تصنیف )

- نوشتن متدی برای تدریس سه تار در سه جلد

- تهیه یک ردیف کامل از موسیقی ایران به خط نت و به همراه شعر

- نواختن ردیف موسیقی ایران به صورت ردیف نوازی و بداهه نوازی در 16 کاست یکساعته که این اثر به ساال 1382 به کوشش یکی از شاگردان ایشان خانم عالم اسرافیلی و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

مهمترین خدمات استاد محمود تاج بخش را باید تربیت شاگردان دانست که هم اکنون برخی از انها از لحاظ نوازندگی به درجه کمال رسیده‌اند.

محمود تاج بخش عضو شورای موسیقی صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران بود. و در شورای ارزشیابی هنرمندان کشور به دریافت نشان درجه 1 هنری تامل گردید.

محمود تاج بخش پس از 75 سال زندگانی پر حاصل به تاریخ 27 خرداد ماه 1378 چشم از جهان فروبست.

روانش شاد و یادش همواره گرامی باد.

پایان پیام/46