به گزارش هنرآنلاین، امیر اشرف آیانپور کاشانی که قرار است در آیین پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر مورد تجلیل قرار گیرد در گفتگو با ستاد خبری جشنواره موسیقی فجر گفت: من خودم را لایق تقدیر شدن نمی دانم اما از اینکه دوستان و دست اندرکاران جشنواره موسیقی فجر به من لطف داشته اند سپاسگذارم.

این موسیقیدان و اتنوموزیکولوگ کشورمان در ادامه افزود: زمانی که در هنرستان موسیقی تحصیل

می کردم تصمیم گرفتم در دانشگاه و در رشته موسیقی نیز ادامه تحصیل بدهم؛ منتهی از آنجا که سن ام کم بود و شرکت در امتحان ورودی دانشگاه نیز شرایط سنی خاص داشت مجبور شدم شناسنامه ام را دستکاری کنم. از این رو دو روایت در مورد سن من رواج پیدا کرد که یکی 1307 و دیگری 1317 است.

این استاد پیشکسوت موسیقی همچنین تصریح کرد: از سنین نوجوانی به موسیقی و آواز علاقمند بودم و زمانی که کلاس دهم بودم به جای اینکه به دبیرستان بروم به هنرستان رفتم. البته این تصیم را در شرایطی گرفتم که به دلیل مشکلات بسیار و نگاه بد اجتماع به موسیقی راه سختی را انتخاب کرده بودم.

وی ادامه داد: در آن زمان موسیقی ایرانی راه خودش را می رفت اما خبری از موسیقی غربی نبود و من بعد از ورود به دانشگاه، کنسرت های مختلفی را در این زمینه برگزار کردم. به همین دلیل بود که بعدها از آموزش و پرورش که در آنجا معلم زبان بودم به وزارت فرهنگ و هنر منتقل شدم.

امیراشرف آریانپور گفت: در همان دوران«انجمن هنری جوانان» که ابتدا در منزل مشیرهمایون شهردار با حضور اهالی موسیقی برگزار می شد را تاسیس کردیم. همچنین در انجمن فیلارمونیک ایران نیز که توسط تحصلیکردگان ایرانی خارج از کشور تاسیس شده بود همکاری ام را آغاز کردم و به عنوان دبیر، سخنگو و مدیر هنری فعالیت کردم که زمینه ای شد تا بعدها کنسرت های بسیاری را برگزار کنیم.

این موسیقیدان و اتنوموزیکولوگ کشورمان در ادامه افزود: این فعالیت ها در حالی بود که از سال 1337 تا 1344 نیز هفته ای دو برنامه موسیقی را در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در رادیو ایران به روی آنتن می بردم. زمان هر یک از این برنامه ها 45 دقیقه بود و باعث می شد تا زمان زیادی را در طول هفته مشغول به ضبط موسیقی باشم.

وی همچنین تصریح کرد: بعدها از سوی کشور اتریش در رشته موسیقی بورسیه شدم و تحصیلاتم را در این کشور در رشته«موزیکولوژی» به مدت 7 سال ادامه دادم. پس از آن به آلمان رفتم و دکترای خود را در رشته«تاریخ هنر» گرفتم و در فرانکفورت کنسرت های بسیاری را برای اهالی موسیقی ایران ترتیب دادم.

این استاد دانشگاه گفت: بعدها نیز به عنوان رئیس هنرستان آواز فعالیت کردم و به اتفاق سایر دوستان شاگردان زیادی را در همین راستا پرورش دادیم. همچنین تدریس در دانشگاه، سخنرانی های مختلف در زمینه موسیقی و نوشتن بیش از 350 مقاله علمی از دیگر فعالیت های من تا به امروز بوده است.

پایان پیام/46