سرویس تجسمی هنرآنلاین: این روزها با فرارسیدن فصل پاییز کافه گالری‌های تهران با برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی در مدیاهای مختلف هنرهای تجسمی رونق دوباره‌ای گرفته‌اند. این فضای‌های غیر رسمی هنر در تلاش هستند تا در جهت پیوند بیشتر اثر هنری با جامعه گام بردارند. در ادامه نگاهی می‌کنیم به چند نمایشگاه در کافه‌های تهران که این روزها مخاطبان خوبی هم دارند.

نمایشگاه "بی‌تاب" ویکافه

نمایشگاه "بی‌تاب" یکی از نمایشگاه‌های گروهی است که در کافه گالری زیرزمین ویکافه با همکاری گالری زیرزمین دستان (پروژه‌های بیرون از دستان) و آیدین خانکشی‌پور برگزار شده است. در این پروژه سعی شده تا طیفی از هنرمندان که آثارشان تاکنون در فضای هنری "رسمی" تهران نمایش داده نشده، معرفی شوند.

این پروژه در ادامه برنامه‌های گالری زیرزمین دستان است که از سال ۱۳۹۳ فعالیت‌هایی خارج از فضای گالری‌ها را آغاز کرد تا بتواند با قشر وسیع‌تری از مخاطبین ارتباط برقرار کند و هم‌چنین از فضاهای تثبیت شده برای نمایش آثار هنری خارج شود. این فعالیت‌ها با عنوان پروژه‌های "بیرون از دستان" شناخته می‌شوند. "بی‌تاب" به‌عنوان یکی از این پروژه‌ها، به‌منظور حمایت از هنرمندانی که آثار آن‌ها کم‌تر در فضای متعارف هنر ایران نمایش داده شده، با انتخاب آیدین خانکشی‌پور، در زیرزمین "ویکافه" برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

صدف توانا از افراد حاضر در این نمایشگاه به هنرآنلاین گفت: در چند سال اخیر، با وجود رشد کمی و کیفی فضاهای نمایش آثار هنرهای تجسمی، بازهم بسیاری از هنرمندان، سلیقه‌ها و استعدادها از جریان ارائه‌ نمایشگاهی جا مانده‌اند.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر گالری‌ها نتوانسته‌اند به اندازه‌ کافی شبکه‌ ارتباطی خود را برای دربرگرفتن جریان‌های آلترناتیو و هنرمندان جوان بسط دهند. "بی‌تاب" در چنین بستری، طی همکاری یک گالری با هنرمندی با دغدغه‌های آموزشی و کیوریتوری شکل گرفته است و به نظر یک اتفاق مناسب در بستر ارائه هنر است.

در این نمایشگاه آثاری از امیر محمودیان، آتنا فریدونی، عطیه میرغضنفر، ابراهیم رهنما‌منش، فاطمه افشاری، حامد نورایی، هانیه فرهادی‌نیک، کلثوم صالحی، مرجان ترابی، مریم رضوی، مهرداد کریمی، مژگان حبیبی، پگاه رجامند، سارا توانا، ابوالفضل معصومی، علی بهشتی، فرزاد شکاری، باران احمدی‌راد، گیتا داوری، هدیه خانعلی، کژال فخری، لیلا سیدزاده، میرمحمد فتاحی، نفیسه صدیقی، خاطره خرم‌خواه و زری محتشم به نماشگاه‌گردانی آیدین خانکشی پور به نمایش در آمده است.

نمایشگاه بی تاب تا تاریخ ۷ آبان در فلسطین شمالی، روبه‌روی دانشگاه آزاد، کوچه قلم‌چی، زیرزمین ویکافه برپاست.

کوسن‌های قاجاری در کافه گالری قهوه قجری

احسان کیابخش هنرمند نقاش که تا به حال نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی بسیاری را در کشور کانادا برگزار کرده است، این روزها کوسن‌های نقاشی شده خود را که با تصاویری از مظفرالدین شاه، خلق شده در کافه گالری قهوه قجری به نمایش گذاشته است.

او که فارغ‌التحصیل رشته هنر از دانشگاه ونکوور کاناداست دلیل این کار خود را عرضه هنر در قالبی تجاری به عنوان یک پیشنهاد فرهنگی در سبد مصرفی خانواده‌ها می‌داند.

کیابخش گفت: یکی از مکان‌هایی که هنرمند بدون واسطه و با کمترین هزینه‌ها می‌تواند با مردم به عنوان مخاطبان هنر ارتباط برقرار کند و آثار خود را با قیمتی کاملا مناسب به آن‌ها عرضه کند کافه گالری‌ها هستند.

او ادامه داد: کافه گالری‌ها به عنوان یکی از مکان‌های شناخته شده در بیشتر کشورهای صاحب هنر اتفاقی روتین و عادی هستند و مردم با حضور در کافه گالری‌ها در کنار خوردن یک فنجان قهوه می‌توانند آثار هنری را ببینند و خریداری کنند.

این هنرمند عرصه تجسمی گفت: آثاری که من در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌ام بیش از این که تزیینی باشند مصرفی هستند هر چند در آن ظرافت‌های تکنیکی و زیبایی‌شناسی نقاشی به عنوان یک اثر هنری رعایت شده است. در این آثار که با تکنیک چاپ سیلک روی نخ صورت گرفته سعی شده که آثار، علیرغم حفظ زیبایی‌های بصری شکل و شمایلی، مصرفی هم داشته باشند.

این نمایشگاه تا 30 دی‌ماه در خیابان انقلاب، خیابان مظفر جنوبی، نبش کوچه اول، کافه گالری قهوه قجری برپاست.

نمایشگاه عکس‌های عبدالله صفا در کافه گالری شناخت

عبدالله صفا، هنرمند عکاس نیز چهارمین نمایشگاه خود را این روزها در کافه گالری "شناخت" به نمایش گذاشته است. نمایشگاه پیشین این هنرمند هم که پیش از این با ارائه 15 عکس برگزار شده بود و واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت پیش از این در کافه گالری شناخت برگزار شده بود.

صفا در استیتمنت این نمایشگاه آورده است: "این راه از خانه من می‌گذرد. سیاه‌اند و سفید، بی‌هیچ رنگی؛ تنهایی‌های آدمی وقتی نقش می‌شوند بر دیوار؛ در چارچوب محصور. دلتنگی تنهایی اما بر دیوار نمی‌ماند، مسکوت؛ پر می‌کشد از قفس ذهن‌های تنها و از راه خانه‌های انسان به تمامی، می‌گذرد؛ تمامی انسان‌ها. راهی را که از خانه‌های همه‌تان می‌گذرد اگر دنبال کنید، یازده نما از تنهایی انتظارتان را خواهد کشید؛ محصور میان قطع هایی پنجاه در هفتاد سانتی متر. در تنهایی این مفاهیم که غرق شوید، همین درون است و هم بیرون؛ درون تنهای هنرمند که تسری می یابد بر تمامی اشکال تنهای بیرون از فضای ذهن و خود را آرام، فریاد می کشد."

این نمایشگاه روز سی‌ام مهر ماه در کافه گالری شناخت به آدرس میدان فلسطین، خیابان طالقانی، نبش چهاراه فریمان، جنب بانک ملت پلاک 548 افتتاح شد و تا 6 آبان ماه ادامه دارد.