سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم رونمایی کتاب "سایه پدربزرگم" به سعی سحر خلخالیان و با موضوع هوشنگ پزشک‎نیا عصر جمعه 17 اردیبهشت‌ماه در گالری شیرین و با حضور جواد مجابی، شهرز مهاجر، خانواده پزشک‎نیا و جمعی از علاقه‎مندان به این هنرمند معاصر ایران برگزار شد. سحر خلخاللیان این کتاب را درباره فعالیت‌های هنری پدر بزرگش به عنوان یکی از پایه‎گذاران هنر مدرن در ایران نوشته است. پیش از این تنها یک کتاب درباره هوشنگ پزشک‎نیا از سوی موزه هنرهای معاصر به علاوه چند مقاله در بعضی مجلات درباره پزشک‏‌نیا منتشر شده است. در این نشست جواد مجابی درباره رابطه هوشنگ پزشک‎نیا با هنر معاصر و مدرن ایران گفت: انتشار کتاب "سایه پدربزرگم" فرصتی است تا هنرمندان، مجموعه‌داران و علاقه‌مندان به هنر بار دیگر به چهره کسی نگاه کنند که یکی از بزرگ‎ترین هنرمندان معاصر ایران است. زمانی که پزشک‎نیا کار هنری خود را آغاز کرد نقاشی مدرن نیز در ایران به تازگی شروع شده بود اگرچه نقاشی مدرن ایران از سال‎های 1306 تا 1307 آغاز شد اما به طور کلی جریان هنر مدرن سال 23 تا 25 شکل گرفت. جلیل ضیاپور، جواد حمیدی، حسین کاظمی و پزشک‎نیا چهار نفری هستند که برای نخستین بار در ایران به هنر مدرن پرداختند. آنها در یک جریان فرهنگی طلوع کرده و از نقاشی مدرن آثاری را ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم آن دوران قادر به درک آثار این هنرمندان نبودند افزود: هنر مدرن ایران در آن سال‌ها شروع به معرفی خود کرده بود. مسئله مهم برای این هنرمندان این بود که باید به هویت ایرانی و مضمون کار خود توجه می‏‌کردند. آنها سعی می‎کردند که آثارشان نماینده فرهنگی باشد که در آن زندگی می‏‌کردند. در اینکه این هویت چیست کسی پاسخ مشخصی ندارد، هنرمندان خودشان تعیین می‏‌کردند که هویت بصری ایران چه تعریفی دارد. این نویسنده و منتقد ادامه داد: پزشک‎نیا از جمله هنرمندانی بود که جنوب ایران تصاویر بسیاری از کشاورزان، کارگردان شرکت نفت و ... ارائه داد، در حالی که جلیل ضیاپور مردم روستایی را می‎کشید. در واقع گرایشی وجود داشت که هنرمندان بر اساس آن انسان‎های محروم جامعه را به تصویر می‎کشیدند و این هویتی به نقاشی ایرانی می‏‌داد. در این زمینه پزشک‎نیا از دوستان خود بسیار جلوتر بود به این دلیل که صادقانه زندگی مردم فرودست جامعه را به تصویر می‎کشید. البته گرایش اصلی پزشک‎نیا نسبت به روستاییان است، بیشتر طرح‎‏های او از این گروه مردم، آنان را در نورهای روشن و با چهره‌های شاد نشان می‎دهد. آنان در طبیعت روستایی طبیعی به نظر می‌رسند و مشخص است که هنرمند زندگی آنان را ستایش می‎کند اما وقتی چهره کارگران صنعتی را تصویر می‏‌کند، رنج و سختی و اندکی تیرگی در کارها قابل مشاهده است که نشان می‎دهد او چندان با صنعتی شدن میانه خوبی ندارد.

مجابی با بیان اینکه انسان محور اصلی کارهای پزشک‎نیا است گفت: او درباره مواجهه انسان با هستی، مواجهه او با زندگی و مرگ صحبت می‏‌کند و در عین حال او به رنج انسان‏‌های تهی دست می‏‌پردازد. او در این مسیر هم از منوچهر شیبانی و هم از ضیاپور رویکردی صادقانه‎تر دارد. در کارهای این دو هنرمند نوعی تزیین وجود دارد و هنرمند با موضوع برخورد مستقیمی ندارد، نکته دیگر آنکه در کارهای این دو هنرمند پرداختن به چنین موضوعاتی تداوم ندارد درحالی که پزشک‎نیا به این موضوعات در همه مسیر کاری خود پرداخته است. وی ادامه داد: سوالی که از سوی بسیاری طرح شده این است که چرا هوشنگ پزشک‏نیا درک نشده است؟ او آن قدر غرق کارش بود که به تبلیغ کارش نپرداخت. گروهی از هنرمندان هستند که در گروه‌هایی عضوند و درباره کارشان حرف زده می‌شود، گاه هیاهو کرده و اثر خود را به جامعه تحمیل می‏‌کنند در مقابل گروه دیگری از هنرمندان نیز هستند که تک رو هستند و به کار خودشان عشق می‏‌ورزند و کوششی برای شناساندن آثار خود نمی‏‌کنند همانطور که پزشک‎نیا چنین کاری را نکرده است. دومین نکته‎ای که به او آسیب رساند فرستادن آثارش به پاریس بود، کارهایی که هیچ‌گاه به ایران برنگشت و بخشی از آنها نیز در آنجا نابود شد، این موضوع موجب شد که پزشک‎نیا فکر کند دیگر با جریان هنر مدرن همراه نیست. در نهایت اینکه نقاشان مدرن ایران مانند پزشک‎نیا مورد پذیرش جامعه نبودند، کسی آنها را درک نمی‎کرد و اکنون پس از سال‎ها کار او مخاطبانی پیدا کرده است. جامعه به طور کلی آموزشی برای دریافت هنر ندیده است چه برسد به اینکه بخواهد نقاشی نو ببینید.

این منتقد هنری اظهار کرد: به نظر من پزشک‎نیا از این جهت اهمیت دارد که جزو پیشگامان هنر معاصر ایران است و توانست به همراه دوستانش هنری را معرفی کند که گرچه امروز دیدن آن عادی شده است اما در ابتدا مخالفان بسیاری داشت. دیگر اینکه او مضامینی را طرح کرده است که بدون آنکه در آنها مضامین سیاسی یا شعارزدگی باشد انسان‌محور است. او سعی می‌کند از پوست و گوشت انسان فراتر رفته و به اعماق درونی او برسد تا ببیند چه چیزی انسانی را که روزی روستایی بود به سمت صنعتی شدن پیش برده است.

مجابی در پایان سخنان خود گفت: پزشک‎نیا نقاشی است پیشرو و هویت خود را از عصر خود گرفته است هرچند در عصر خود بیگانه باقی ماند. او توانسته با عشق به آفریدن کارهای فراوان انرژی درونی خود را بازسازی کند. ماجرای عدم درک هنرمند یک ماجرای عمومی است که تا اوایل دهه پنجاه طول می‏‌کشد و پزشک‎نیا تنها هنرمندی نیست که دچار این بی توجهی از سوی جامعه شده است.

همچنین در این نشست شهروز مهاجر نیز درباره حضور تاریخی پزشک‎نیا در مطبوعات و توجه به او از سوی نویسندگان و اهالی مطبوعات صحبت کرد.

کتاب "سایه پدربزرگ" شرحی است بر زندگی و کار هوشنگ پزشک‎نیا که سحر خلخالی نوه این هنرمند آن را تهیه، تنظیم و گردآوری کرده است.

گزارش تصویری مرتبط