سرویس تجسمی هنرآنلاین: علی سبوکی هنرمند عکاسی است که مجموعه‎ای از پرتره‌های او این روزها در گالری سیحون دو و با عنوان "من‌ها" روی دیوار رفته است. این هنرمند درباره عکس‎های خود به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه 19 پرتره با سه ادیشن به نمایش گذاشته شده است که در فاصله سال‎های 91 تا 94 خلق شده‎اند. این آثار مروری بر آثار پرتره‏‌نگاری من در چند سال اخیر است و من آنها را مکاشفه و درک خود از انسان معاصر در جغرافیای خاص خودم، می‌دانم. این نگاه به هر حال سبکی از حال و هوای این روزهای ما را نشان می‏ دهد. وی درباره شیوه‌کاری خود همچین اظهار کرد: من به شدت به کشف روحیات انسانی علاقه دارم، معتقدم همه آنچه یک انسان می‎تواند بازگو کند در چهره او وجود دارد. و از این زاویه نیز به پرتره‎نگاری می‌‏پردازم. انسان سوژه اصلی کارهای من است سیمای یک انسان موضوع مهمی برای من است و به نظرم می‎تواند بیان‎گر حرف‎ها و حقایق بسیاری باشدکه پشت آن پنهان شده است.

این هنرمند عکاس با اشاره به این نکته که او در این آثار رویکرد روانشناسانه ندارد اظهار کرد: من در چهره‌های انسانی کنکاش می‏‌کنم تا در لحظه با انسان مواجه شوم. برای من بیشتر درونیات انسان‏‌ها دارای اهمیت است تا ظاهری که از خود نشان می‌دهند هرچند می‎توان این موضوع را نیز در نظر داشت که ظاهر انسان‌ها گویای درونیات آنها نیز هست.

سبوکی با بیان اینکه من آنچه می‏‌خواهم را از ظاهر این مدل‎ها بیرون نمی‏‌کشم افزود: من آنچه هست را بیان می‏‌کنم در واقع از کسی که روبه‎روی من نشسته است تا از او عکاسی کنم "اَکت" نمی‎گیرم بلکه آنچه درونم وجود دارد و باعث می‎شود در آن لحظه حس خاصی داشته باشم را ثبت می‏‌کنم، این لحظه‎‏ای است که حقیقت در آن نمود پیدا می‌کند به همین دلیل می‎توانم بگویم که عکس‎های من صرفا چیدمان شده نیستند. به علاوه هیچ کدام از این چهره‌ها گریم ندارند و همه در پوشش‎هایی نمادین به تصویر کشیده شده‌اند که هر یک از آنها بیان‌گر حادثه یا رویدادی هستند. من تنها از المان‎هایی در فضا استفاده می‏‌کنم و بیشتری چیزی که در عکس‎هایم ثبت می‏‌کنم خود آن آدم‎ها هستند. شاید حنا بستن دست‌ها تنها آرایشی باشد که در این آثار وجود دارد، این آرایش به آن نمادهایی مرتبط است که می‌خواهم در این عکس‎ها مطرح کنم.

وی درباره تاکید خود بر توجه به یک جغرافیای شخصی در این مجموعه نیز توضیح داد: من بیشتر از آنکه بخواهم خودم را در جغرافیای ایران بگنجانم، خود را یک هنرمند خاورمیانه‎ای می‌دانم. آن ماهیت شرقی برای من بسیار مهم است و به همین دلیل خودآگاه یا ناخودآگاه همیشه در کارهای من وجود دارد. معمولا آنچه تحت عنوان ماهیت شرقی در آثار هنرمندان وجود دارد استفاده از المان‎هایی رو و دم‌دستی است به همین دلیل در این مجموعه من سعی کرده‌ام این ماهیت شرقی را نه با المان‎هایی خاص بلکه با حال و هوای چهره‌ها و پارچه‎ها و دست‎های حنا بسته نشان دهم. این حال و هوا با یک لوکیشن یا پوشش خاص شرقی بروز پیدا نمی‏‌کند بلکه وجود نوعی حریم خاص در این پرتره‎هاست که آنها را شرقی می‎کند. مفهوم معنویت برای من همیشه مهم بوده است زیرا فکر می‎‏کنم که ذات انسان در این معنویت بروز پیدا می‏‌کند.

این هنرمند عکاس همچنین درباره این موضوع که چرا بیشتر پرتره‎های او را زنان تشکیل می‌دهند نیز اظهار کرد: من بسیاری از اوقات صرفا نمی‏‌خواهم زنان را نشان دهم، برای من این عکس‎ها نوعی تکریم زنان هستند زنان نماد آفرینش و زایش هستند و این اتفاق برایم بسیار قابل احترام است. از سوی دیگر این‎ها لزوما زن نیستند بلکه گاه نماینده انسان هستند انسانی که ممکن است مرد، زن، کودک یا پیر باشد به همین دلیل من این عکس‎ها را فراتر از جنسیت می‌دانم.

سبوکی ادامه داد: در این نمایشگاه به جز این عکس‎ها یک ویدئوآرت نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. این ویدئو تعریف یا توضیحی درباره علی سبوکی است و در واقع می‎توان آن روایتی از خودم دانست که نگاه و رویکرد من نیز در آن نشان داده شده است. به علاوه برای این نمایشگاه یک موسیقی نیز توسط خشایار پوریمین ساخته شده است که در فضای نمایشگاه پخش می‌شود.

نمایشگاه "من ها" تا یک اردیبهشت ماه در گالری سیحون 2 به نشانی خیابان مقدس اردبیلی، خیابان پسیان، خیابان سینایی، پلاک24 ادامه دارد.