سرویس تجسمی هنرآنلاین: پرفورمنس "دایره" اثر اشا صدر در بیستمین روز از فستیوال "سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

اشا صدر در این پرفورمنس که به موضوع حریم خصوصی و عدم رعایت آن در جامعه اختصاص داشت، به بررسی این موضوع از دریچه تعامل با مخاطب پرفورمنس خود پرداخت. او که دامن بلندی پوشیده بود و دامنش سطح وسیعی از گالری شماره 5 موزه هنرهای معاصر را پوشانده بود، ابتدا ظرف‎های چینی گل سرخی را که به مجموعه‎ای ظاهرا قدیمی تعلق داشت میان حاضران پخش کرد، سپس مخاطبانی که ظرف در اختیار داشتند را کنار خود دعوت کرد و پس از صحبتی کوتاه و گرفتن عکس یادگاری از آنها خواست ظرفی که در دست دارند را بشکنند، تکه‎ای را برای خود برداشته و تکه‏‌ای را روی بخش سفید خاکستری رنگ دامن او بگذارند.

اشا صدر درباره این اجرا به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: ما اصولا در روانشناسی حریم‏‌هایی برای افراد داریم. هر فرد یک حریم فردی دارد که به او و حداکثر همسرش اختصاص دارد. در مرحله بعد حریم خصوصی است که به خانواده و دوستان نزدیک و فرزندان تعلق دارد. در حریم اجتماعی همکاران و آشنایان قرار دارند و مرحله پس از آن نیز غریبه‏‌ها هستند جایی که عموم جامعه می‌‏توانند حاضر باشند. تعرض به حریم خصوصی ما را دچار خشم و ترس می‌کند موضوعی که ما در ایران آن را رعایت نمی‏‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه روی این پروژه از یک سال قبل کار کرده است و از یک روانشناس و یک جامعه‌شناس بهره گرفته است افزود: حریم شخصی موضوعی بسیار پیچیده است، تا آنجا که حتی همسران در یک محیط اجتماعی اجازه تصحیح اشتباه دیگری را ندارند و این کار تعرض به حریم شخصی او محسوب می‏‌شد.

این هنرمند درباره اجرای خود اظهار کرد: نخستین نکته این اجرا پخش کردن چینی‏‌های گل‎سرخی است که همه آنها جهیزیه مادربزرگ و خاله بزرگ من هستند و از عمر بعضی از آنها حداقل 70 سال می‏‌گذرد. این ظرف‏‌ها یک عمر زندگی را در خود نهان داشتند و هرکسی دست کم می‏‌داند که دیگر تولید نمی‏‌شوند و اشیایی آنتیک به حساب می‏‌آیند. تعداد ظرف‎های ما آن قدر نبود که به همه ظرف بدهیم اما این یک دعوت به گفت‌وگو در موزه‎های هنرهای معاصر بود. ما سنسورهای دیوارهای موزه را بالا بردیم تا در صورت نزدیک شدن افراد به تابلوهای گالری شماره 5 موزه با شدت بیشتری سوت بکشد، این مسئله به نوعی به حریم امنیت آثار هنری این فضا اشاره داشت. ما این ظرف‎ها را به آدم‎ها دادیم و از آنها دعوت کردیم به این گفت‎وگو وارد شوند.

صدر ادامه داد: پیراهن من نکته بعدی این اجرا است که با توجه به دایره‎های طرح شده از سوی ادوارد تی‌ها با پارچه‏‌هایی به سه رنگ سفید، توسی و سیاه دوخته شده است. بخش سفید حریم خصوصی خود من است، بخش حریم اجتماعی به رنگ توسی است و فضای عمومی که بسیار بزرگ‎تر است رنگی سیاه دارد. من از آدم‎ها دعوت کردم که در بخش سیاه دامن من که به غریبه‏‌ها تعلق دارد بنشینند. آنها اجازه ندارند نزدیک‏‌تر بیایند زیرا این کار آنها همان تجاوز به حریم خصوصی آدم‏هاست. سپس از آدم‎هایی که ظرف‎های گل‎سرخی در دست دارند دعوت کردم نزدیک بیایند اما به محوطه سفید دامن من قدم نگذارند. سپس برای آنها جمله‎ای را روی ظرفی که در دست داشتند نوشتم. ما ایرانی‎ها وارد حریم خصوصی دیگران می‏‌شویم اما اگر آنها به حریم ما وارد شوند ناراحت می‏‌شویم. در عمل مشابهی من به این آدم‎ها که اجازه ورود به حریم خصوصی مرا نداشتند بدون اجازه عکس سلفی گرفتم و جمله‏‌هایی که کاملا تجاوز به حریم خصوصی آنها گفتم.

وی ادامه داد: من شخصا آدمی هستم که اصلا نمی‏‌توانم دیگران را قضاوت کنم و این برای من بسیار دشوار بود که بخواهم عیوبی را از دیگران شناسایی کرده و به آنها بگویم. به علاوه من با این افراد بی اجازه عکس گرفتم، عکس‎هایی که همان موقع روی اینستاگرام من قرار می‏‌گرفت اما این افراد هیچ‎کدام اعتراضی به این موضوع نداشتند و این واقعا عجیب بود.

این هنرمند با بیان اینکه ما یکدیگر را با لحن‎های دوستانه و عذرخواهی‎های بسیار تخریب می‌کنیم و به این موضوع اهمیت نمی‏‌دهیم. افزود: بعد من از آنها می‎خواستم ظرف چینی که در دست دارند را بشکنند و افراد بدون اینکه فکر کنند می‏‌توانند این کار را نکنند، ظرف‎هایی را که می‏‌دانند قدیمی است را می‏‌شکستند. آنها به چرایی این شکستن فکر نمی‏‌کنند. در نهایت من قسمت سفید دامنم را به همراه بخش کوچکی از بخش توسی که نشانه حریم اجتماعی بود بردیم و ظرف‎هایی که عزیزان زندگی‎ام آنها را نشکسته بودند در آن جمع کرده و از اجرا خارج شدم. امیدوارم روزی در این جامعه ما برای همدیگر، برای بزرگ‏ترها، برای یادگاری‎ها و بسیاری چیزهای دیگر احترام و حرمت قائل باشیم.



فستیوال "سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" تا 8 بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر، هر روز ساعت 17 به جز جمعه و شنبه‏‌ها برگزار می‎شود.

گزارش تصویری مرتبط


انتهای پیام/