سرویس تجسمی هنرآنلاین: پرفورمنس "دایره" اثر اشا صدر در بیستمین روز از فستیوال "سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.
اشا صدر در این پرفورمنس که به موضوع حریم خصوصی و عدم رعایت آن در جامعه اختصاص داشت، به بررسی این موضوع از دریچه تعامل با مخاطب پرفورمنس خود پرداخت. او که دامن بلندی پوشیده بود و دامنش سطح وسیعی از گالری شماره 5 موزه هنرهای معاصر را پوشانده بود، ابتدا ظرفهای چینی گل سرخی را که به مجموعهای ظاهرا قدیمی تعلق داشت میان حاضران پخش کرد، سپس مخاطبانی که ظرف در اختیار داشتند را کنار خود دعوت کرد و پس از صحبتی کوتاه و گرفتن عکس یادگاری از آنها خواست ظرفی که در دست دارند را بشکنند، تکهای را برای خود برداشته و تکهای را روی بخش سفید خاکستری رنگ دامن او بگذارند.
اشا صدر درباره این اجرا به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: ما اصولا در روانشناسی حریمهایی برای افراد داریم. هر فرد یک حریم فردی دارد که به او و حداکثر همسرش اختصاص دارد. در مرحله بعد حریم خصوصی است که به خانواده و دوستان نزدیک و فرزندان تعلق دارد. در حریم اجتماعی همکاران و آشنایان قرار دارند و مرحله پس از آن نیز غریبهها هستند جایی که عموم جامعه میتوانند حاضر باشند. تعرض به حریم خصوصی ما را دچار خشم و ترس میکند موضوعی که ما در ایران آن را رعایت نمیکنیم.
وی با اشاره به اینکه روی این پروژه از یک سال قبل کار کرده است و از یک روانشناس و یک جامعهشناس بهره گرفته است افزود: حریم شخصی موضوعی بسیار پیچیده است، تا آنجا که حتی همسران در یک محیط اجتماعی اجازه تصحیح اشتباه دیگری را ندارند و این کار تعرض به حریم شخصی او محسوب میشد.
این هنرمند درباره اجرای خود اظهار کرد: نخستین نکته این اجرا پخش کردن چینیهای گلسرخی است که همه آنها جهیزیه مادربزرگ و خاله بزرگ من هستند و از عمر بعضی از آنها حداقل 70 سال میگذرد. این ظرفها یک عمر زندگی را در خود نهان داشتند و هرکسی دست کم میداند که دیگر تولید نمیشوند و اشیایی آنتیک به حساب میآیند. تعداد ظرفهای ما آن قدر نبود که به همه ظرف بدهیم اما این یک دعوت به گفتوگو در موزههای هنرهای معاصر بود. ما سنسورهای دیوارهای موزه را بالا بردیم تا در صورت نزدیک شدن افراد به تابلوهای گالری شماره 5 موزه با شدت بیشتری سوت بکشد، این مسئله به نوعی به حریم امنیت آثار هنری این فضا اشاره داشت. ما این ظرفها را به آدمها دادیم و از آنها دعوت کردیم به این گفتوگو وارد شوند.
صدر ادامه داد: پیراهن من نکته بعدی این اجرا است که با توجه به دایرههای طرح شده از سوی ادوارد تیها با پارچههایی به سه رنگ سفید، توسی و سیاه دوخته شده است. بخش سفید حریم خصوصی خود من است، بخش حریم اجتماعی به رنگ توسی است و فضای عمومی که بسیار بزرگتر است رنگی سیاه دارد. من از آدمها دعوت کردم که در بخش سیاه دامن من که به غریبهها تعلق دارد بنشینند. آنها اجازه ندارند نزدیکتر بیایند زیرا این کار آنها همان تجاوز به حریم خصوصی آدمهاست. سپس از آدمهایی که ظرفهای گلسرخی در دست دارند دعوت کردم نزدیک بیایند اما به محوطه سفید دامن من قدم نگذارند. سپس برای آنها جملهای را روی ظرفی که در دست داشتند نوشتم. ما ایرانیها وارد حریم خصوصی دیگران میشویم اما اگر آنها به حریم ما وارد شوند ناراحت میشویم. در عمل مشابهی من به این آدمها که اجازه ورود به حریم خصوصی مرا نداشتند بدون اجازه عکس سلفی گرفتم و جملههایی که کاملا تجاوز به حریم خصوصی آنها گفتم.
وی ادامه داد: من شخصا آدمی هستم که اصلا نمیتوانم دیگران را قضاوت کنم و این برای من بسیار دشوار بود که بخواهم عیوبی را از دیگران شناسایی کرده و به آنها بگویم. به علاوه من با این افراد بی اجازه عکس گرفتم، عکسهایی که همان موقع روی اینستاگرام من قرار میگرفت اما این افراد هیچکدام اعتراضی به این موضوع نداشتند و این واقعا عجیب بود.
این هنرمند با بیان اینکه ما یکدیگر را با لحنهای دوستانه و عذرخواهیهای بسیار تخریب میکنیم و به این موضوع اهمیت نمیدهیم. افزود: بعد من از آنها میخواستم ظرف چینی که در دست دارند را بشکنند و افراد بدون اینکه فکر کنند میتوانند این کار را نکنند، ظرفهایی را که میدانند قدیمی است را میشکستند. آنها به چرایی این شکستن فکر نمیکنند. در نهایت من قسمت سفید دامنم را به همراه بخش کوچکی از بخش توسی که نشانه حریم اجتماعی بود بردیم و ظرفهایی که عزیزان زندگیام آنها را نشکسته بودند در آن جمع کرده و از اجرا خارج شدم. امیدوارم روزی در این جامعه ما برای همدیگر، برای بزرگترها، برای یادگاریها و بسیاری چیزهای دیگر احترام و حرمت قائل باشیم.
فستیوال "سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" تا 8 بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر، هر روز ساعت 17 به جز جمعه و شنبهها برگزار میشود.
گزارش تصویری مرتبط
انتهای پیام/