سرویس تجسمی هنرآنلاین: رحمت آذری‌فر هنرمند خوشنویس درباره نمایشگاه آثارش که در نگارخانه ترانه باران برپا شده است، به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایشگاه حاصل 30 سال تلاش من در عرصه خوشنویسی نستعلیق است. در این نمایشگاه از انواع قلم‌های ریز و چلیپا در ابعاد مختلف استفاده کردم که حاصل آن 23 اثر، در ابعاد 23 در 33 سانتی‌متر و 100 در 70 سانتی‌متر که در میان آنها ابعاد بزرگ کتیبه‌ها را تشکیل می‌دهند. وی افزود: موضوع خاصی نداشتم سعی کردم آزاد کار کنم. بیشتر تابلوها از اشعار ادبی شاعران و اسماء الحسنی شکل گرفته است، چرا که هدف من به تصویرکشیدن هنر بود و تصمیم داشتم خط را به تصویر بکشم، آن هم در رنگ‌های مختلف؛ سعی کردم تنوع در نوشتن، قاب و ابعاد وجود داشته باشد و بیننده را جذب کند. چرا که اگر تنوع در کار نباشد، مخاطب از دیدن آثار خسته می‌شود و من دوست نداشتم حاصل کارهایم تکراری باشد. این هنرمند خوشنویس درباره کتابت خط‌های دیگر بیان کرد: در استفاده از هیچ قلمی به اندازه نستعلیق تخصص ندارم و نسخ را در حد معمولی اجرا می‌کنم اما قلم نستعلیق را با تمام توانم کار کردم تا توانستم به این مرحله برسم که امروز در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشم.

آذری‌فر با اشاره به اینکه نگارش خط نستعلیق یکی از سخت‌ترین نگارش‌ها در عرصه خوشنویسی است گفت: این قلم اجازه ابداع به شما نمی‌دهد، به قدری سخت و پیچیده است که باید بسیار تلاش کنید تا بتوانید به شیوه درست و حرفه‌ای کار کنید و روی آن اشراف کامل داشته باشید. وی همچنین درباره استفاده از مرکب‌های رنگی در آثارش نیز اظهار کرد: رنگ مرکب به صورت سنتی مشکی است و بیشتر استادان خوشنویس نیز از این نوع مرکب استفاده کردند، چرا که غلظت و سیاهی مرکب باعث می‌شود این رنگ ماندگار‌تر باشد و به مرور زمان رنگ نبازد. اما استفاده از مرکب رنگی باعث می‌شود تا قدرت و قوت دست را بهتر بتوان به تصویر کشید چرا که نگارش در دانگ‌های بالا با مرکب رنگی کار بسیار سختی است به همین دلیل نیز از مرکب رنگی استفاده کردم در واقع این جدال میان من و قلم و مرکب است .

نمایشگاه آثار رحمت آذری‌فر تا 22 دی ماه در نگارخانه ترانه باران واقع در خیابان شریعتی، خیابان پل رومی، خیابان شریفی منش، نبش کوچه لادن، پلاک 27 واحد 2 پذیرای علاقمندان به هنر خوشنویسی است. انتهای پیام/