سرویس تجسمی هنرآنلاین : "نیم دیگر"، پروژه‌ای است که بیژن صیفوری، طراح گرافیک و عکاس ایرانی، از سال ۱۳۸۳ آغاز کرده است. او در این مجموعه عکس سیاه و سفید، هنرمندان و طراحان بر‌تر جهانی را در فضای رویایی اصفهان، با نگاه ویژهٔ خود به تصویر می‌کشد. مجموعهٔ "نیم دیگر"، با تاکید بر پرترهٔ طراحان، مواجهه آنان با هنر ایرانی را به نمایش می‌گذارد.
هنرمندِ طراح، این بار از دریچه‌ لنز دوربینش، پرترهٔ دوستان و همکاران غربی‌اش را در فضایی شرقی ثبت کرده است. طراحان و هنرمندانی بین‌المللی همچون آن سانگ‌سو از کره‌ جنوبی، شین ماتسوناگا از ژاپن، آنتون بیکه از هلند، رزماری تیسی، رالف شرایفوگل و ملک ایمبودن از سویس، گای شوکهارت از بلژیک، و استفان زاگمایستر از امریکا در قاب‌های این مجموعه حضور دارند.
بیژن صیفوری پیش از این نیز مجموعه‌های عکاسی و گرافیک آرت خود را در نمایشگاه‌ها و موزه‌های جهان به نمایش گذاشته است.مجموعهٔ "کاستی همگانی" وی، رکورد بر‌ترین فروش در نمایشگاه عکاسی معاصر جهان، حراج بونامز ۲۰۱۱ را از آن خود کرده، و در نمایشگاه‌ها و حراجی‌های دیگری همچون کریستیز، آرت دوبی، حراج تهران، پاریس فوتو ۲۰۱۴ و آرت آنکارا ۲۰۱۵ ارایه شده است.
صیفوری در مقدمهٔ کتابش چنین آورده است: "... نیم دیگر، مجموعه‌ای است حاصلِ سفر با هنرمندان غرب، به شهرِ هنرِ شرق؛ اصفهان. از سال‌های آغازین دههٔ هشتاد، هرگاه که فرصتی دست دهد، در سفر اصفهان همراه دوستانی می‌شوم که پیش‌تر در جایی دیگر ازاین جهان دیده‌ام. جدای گپ‌وگفت کاری، لذتی دیگر در این همراهی هست؛ رصد نگاه چشمانی که دیدن بلدند، بر زیبایی‌های افراشته بر در و دیوار شهر. عکس‌های این مجموعه، برداشت‌هایی‌ست از دیدار هنرمند غربِ امروز، با هنرِ ایرانِ دیروز. قاب‌هایی از خطوط چهره‌های آرام غربی، غرق در زیبایی شرق. تو گویی نگاهِ هنرمند، بنا را در آغوش کشیده و بنا او را. انسان و معماری این‌جا هر دو انگار در شوقی یگانه‌اند؛ شادمانی دیدار نیم دیگر."
بیژن صیفــوری، زادهٔ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ در کردستان، طراح گرافیک، مدیر هنری، عکاس، نویسنده و استاد دانشگاه ایرانی است. او مدیریت هنری و طراحی گرافیک برای صد‌ها پروژه‌ فرهنگی-هنری و ده‌ها ناشر و مجله را در کارنامه‌ خود دارد. صیفوری همچنین داور و نمایشگاه‌گردان برای بسیاری از رویدادهای هنر معاصر ایران بوده است. حضور در پروژه‌ Remastered برای بازآفرینی شاهکارهای هنری جهان در سانفرانسیسکو، عضویت شورای سردبیری مجلهٔ انجمن طراحان ایتالیا AIAP، پایه‌گذاری و مدیرت هنری MeFoundation، بنیادی برای دیزاین در میلان ایتالیا، و داوری مسابقه و نمایشگاه جهانی پوس‌تر Mut Zur Wut در آلمان، برخی از فعالیت‌های اخیر اوست. آثار بیژن صیفوری تاکنون در نمایشگاه‌ها، موزه‌ها، گالری‌ها، مجموعه‌ها، وب‌سایت‌ها، کتاب‌ها و مجلات گوناگونی در ایران و جهان ارایه شده است؛ از جمله در آلمان، فرانسه، ‌ لهستان، ‌ چین، روسیه، چک، ایتالیا، اوکراین، ژاپن، هند، قطر، هنگ‌کنگ، اسلواکی، امارات، تایوان، امریکا، قبرس، سویس، هلند، بلژیک، مکزیک، پرو، ترکیه، و ‌کانادا.
نمایشگاه عکسِ "نیمِ دیگر"، روز جمعه یازدهم اردیبهشت ۱۳۹۴، ساعت ۵ عصر، هم‌زمان با هفتهٔ جهانی گرافیک، در مجموعهٔ لاجوردی گشایش می‌یابد.
این نمایشگاه تا ۳۰ اردیبهشت ماه برای بازدید علاقه‌مندان برقرار است. کتابِ "نیمِ دیگر" نیز با طراحی خود هنرمند، و توسط نشر هنر معاصر در روز گشایش رونمایی خواهد شد. مجموعه لاجوردی در خیابان کریمخان زند، نجات‌الهی (ویلا)، سپند شرقی، پلاک ۲۰، ساختمان ۳۲ واقع شده است.
انتهای پیام/