سرویس تجسمی هنرآنلاین: نوگل مظلومی طراح جوان درباره مضمون این نمایشگاه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ایده اصلی این نمایشگاه درباره مرگ است به همین دلیل زمان در این مجموعه برایم بسیار مه بود. از ابتدا کار را زمان‎بندی کردم تا اینکه در انتها به عدد هزار و سیصد و شصت ساعت و بیست و یک دقیقه رسیدم. این عدد برایم اهمیت داشت و به همین دلیل آن را به عنوان این نمایشگا انتخاب کردم.

این هنرمند درباره زاویه نگاهش به مرگ نیز گفت: من نوع نگاه خاصی به مرگ دارم و فکر نمی‌‏کنم که با مرگ از ما کاسته شود بلکه معتقدم انباشت وقایع و اطلاعات است که باعث مرگ ما می‌‏شود. مرگ در واقع در فواصلی از زندگی ایجاد می‌‎شود و همه چیز زندگی را نیز در بر می‌‏گیرد؛ به همین دلیل است که این آثار المان‎‌ها و جزییات بسیاری دارند؛ به نظر من مرگ هم ما را به سمت نیستی می‌‏برد و هم لایه‎لایه روی ما قرار می‌‎گیرد.

مظلومی ادامه داد: مرگ برای من مانند اتفاقی است که برای ستاره‎‌ها می‌افتد، یک ستاره در طول حیات خود آنقدر انبساط می‌‏یابد که در ‌‌نهایت متلاشی شده و افول می‌‏کند.

او درباره اینکه آیا در آثارش نماد‌پردازی خاصی درباره مرگ داشته است نیز توضیح داد: ترجیح داده‎ام که زیاد به سمت نماد‌پردازی نروم. نماد‌ها اثر را محدود می‌‎کنند و باعث می‌‎شوند که نوعی ترجمه لغت به لغت برای اثر به وجود آید. در واقع ترجیح می‌‎دهم که مخاطب، ایده من از مرگ را از کل اثرم برداشت کند تا به این ترتیب کارم لایه‏‌های عمیق‎تری داشته باشد.

این هنرمند طراح با بیان اینکه برای بیان ایده چندپارگی از همه چیز وام گرفته است افزود: در کارهای من فضا وجود دارد اما این فضا راه به جایی ندارد، آدم‌ها کامل نیستند و حتی نمی‌‏توانند راه بروند. همچنین فضا‌ها بسیار محو شونده هستند و با مکانی مشخص مانند یک اتاق مواجه نیستیم. نکته دیگر اینکه بر اساس ایده من وقتی یک انسان می‌‎میرد چندپاره می‌‏شود و این انکسار در خاطرات دیگران نیز ادامه دارد در واقع او در خاطرات ما از هم گسسته می‌‏شود و یا تصاویر جدید از او خلق می‌‏شود.

مظلومی درباره تاثیر تصویرسازی در این طراحی‎های نیز اظهار کرد: من انیمیشن خوانده‎ام و فکر می‌‎کنم تاثیرات این حوزه همچنان در فضا‌ها و نوع پرداخت من به موضوعات وجود دارد.

این هنرمن در استیتمنت نمایشگاهش آورده است: "مرگ بازگشت به تهی ست. چرا تهی را می‌پسندم؟ از آن جهت که ذهن ما فرای زندگی را متصور نیست. پیش و پس زندگی، آنجا که توان تصورش بر ما پوشیده است، تهی است. مرگ‌‌ همان تهی بی­کران است که زندگی در فواصلش ایجاد می‌شود. مرگ چیزی نیست که انجام یا واقع شود. مرگ از هرگونه فعلی عاریست. مرگ در حالی که از هرگونه فعلی عاریست تمامی افعال را نیز در برمی­‌گیرد، زیرا که مرگ زندگی را در برگرفته است. در حقیقت آنچه که واقع می‌شود زندگیست. اینگونه، مرگ هم زندگی است و هم نیست."

نوگل مظلومی متولد ۱۳۶۷ است و مجموعه حاضر نخستین نمایشگاه انفرادی‌ او محسوب می‌شود. مظلومی دیپلم گرافیک دارد و در مقطع فوق دیپلم نیز انیمیشن خوانده است.

انتهای پیام/