سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم بزرگداشت غلامحسین امیرخانی؛ پیشکسوت خوشنویسی ایران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، با حضور هنرمندان، علما، استادان، فرهیختگان و دوستداران علم و دانش عصر روز شنبه چهارم بهمن‌ماه در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن مفاخر فرهنگی برگزار شد. در این مراسم شخصیت‌های علمی و فرهنگی همچون حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود دعایی، کریم نجفی، مهدی محقق؛ محمد علی اسلامی ندوشن، حسن بلخاری، بهروز غریب‌پور، علی شیرازی،جواد بختیاری و ... حضور داشتند.

تقدیر از امیرخانی قدردانی از علم و هنر است

در ابتدای این مراسم که به یمن تولد 75 سالگی استاد امیرخانی برگزار شده، مهدی محقق رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به گفت: امیرخانی نیازی به تقدیر ندارد اما برگزاری این مراسم به این دلیل است تا کسانی که راه او را می پیمایند و او را اسوه خود قرار می دهند، بدانند که در این مملکت افرادی چون او تجلیل می شوند و تقدیر از آنها در واقع قدردانی از علم و هنر است.

محقق با اشاره به خوشنویسانی که خطوط مختلف را ابداع کردند، اظهار کرد که ما باید قدر این هنر را دانسته و آن را گرامی بداریم و امروز نیز مراسم نکوداشت یکی از بازماندگان این هنر را برگزار کرده ایم که من هم افتخار نوشتن مقدمه ای را بر یکی از کتاب هایی داشته ام که خوشنویسی آن را استاد امیرخانی بر عهده داشته است.

1200 خوشنویس زن داریم که همگی شاگردان امیرخانی هستند

در ادامه مراسم محمد سلحشور از استادان خوشنویسی به ذکر ویژگی های اخلاقی امیرخانی او پرداخت و گفت: استاد امیرخانی بعد از انقلاب با حداکثر آرای اعضای انجمن به ریاست این انجمن انتخاب شد، رفتارش به گونه ای بود که انضباط را به شاگردانش می آموخت و با روی گشاده مدیریت می کرد که همین بزرگترین امتیاز او بود که انجمن را به سمت شکوفایی هدایت کرد.

سلحشور با اشاره نقش امیرخانی به رشد و توسعه خوشنویسی درکشور گفت: درطول تاریخ بیش از 5 یا 6 خوشنویس زن بیشتر نداشته ایم اما امروز 1200 خوشنویس زن ممتاز داریم که حدود 5 یا 6 نفر آنها به درجه استادی رسیده اند و همه با واسطه و بی واسطه شاگرد استاد امیرخانی بوده اند.

خوشنویسی هنر اصیل ایرانی است

در ادامه این مراسم محمدعلی اسلامی ندوشن در خصوص ارتباطش با این امیرخانی گفت: دو تا از کتاب ها من را امیرخانی خوشنویسی کرده و به زیبایی به چاپ رسیده است یکی "سرو سایه فکن" ودیگری "بهار در پاییز" و سابقه دوستی ما نیز به 25 سال قبل در مراسم بزرگداشت فردوسی در سازمان فرهنگی یونسکو باز می گردد.

وی افزود: من علاقه ای به هنر خوشنویسی هم دارم چرا که هنر اصیل ایرانی است و کلام را به زیبایی خط آراسته می کند که این گرانبهاست.

میرعماد و امیرخانی، حافظ و سعدی خوشنویسی هستند

مهدی احمدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز با قرائت شعری درباره امیرخانی ضمن اشاره به تشابه خوشنویسی با شعر و ادبیات یادآور شد: هرگاه از شعر و غزل سخن به میان می آید نام حافظ و سعدی به ذهن می رسد و هر گاه از خوشنویسی و نستعلیق سخن رانده می شود محال است نام میرعماد و امیرخانی به ذهن نرسد و این دو خوشنویس همان جایگاهی را در این هنر دارند که حافظ و سعدی در شعر فارسی دارند.

امیرخانی در هنر به تصرف رسیده است

حسن بلخاری عضو فرهنگستان هنر نیز در سخنان خود به فضائل اخلاقی امیرخانی اشاره کرد و گفت: من از مکارم و فضائل اخلاقی و علمی امیرخانی بسیار بهره گرفته ام و مباحثات بسیاری درباره مبانی بنیادی هنر داشته ایم که بخشی از آن به معرفت شناسی اختصاص داشت و او اطلاعاتی عمیق از مثنوی و مولانا را ارائه کرد.

وی به ارتباط میان تصرف وخوشنویسی هم اشاره و تصریح کرد: من معتقدم که در هنر برخی به تصرف رسیده اند و امیرخانی از آن جمله است که در خط به تصرف رسیده است.

هنر امیرخانی نوع دوستی است

بهروز غریب پور مدیرعامل اسبق خانه هنرمندان نیز در این مراسم با اشاره به جفاهایی که به امیرخانی صورت گرفت گفت: متاسفانه بسیاری اوقات در ایران رفتار مناسبی با بزرگان فرهنگ و هنر این کشور صورت نمی گیرد. زمانی که انجمن خوشنویسان استاد امیرخانی را کنار گذاشت و در یک کودتای فرهنگی ناگهان روش امیرخانی را در دادن سمت و لقب استادی به کنار نهادند و یک باره 75 استاد خوشنویس به جامعه اضافه شدند، باید از خودمان بپرسیم که ما و شما کجا بودیم.

وی تأکید کرد: ما مسئولیت داریم که در برابر ناعدالتی دفاع کنیم و این مردانگی و جسارتی می خواهد که من این ویژگی را از استاد امیرخانی یاد گرفتم.

غریب پور در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که هیچ کس جای استاد امیرخانی را نخواهد گرفت چون هنر او که خوشنویسی است مهم نیست، بلکه دوست داشتن دیگران و نوع دوستی اوست که مهم است و به همین دلیل فکر می کنم به این زودی ها کسی بتواند جای امیرخانی را بگیرد.

امیرخانی عاشق راستین هنر و خادم خوشنویسی است

علی شیرازی از استادان خوشنویس و شاگرد امیرخانی سخنران بعدی مراسم بود که در سخنان خود تأکید کرد امیرخانی هیچ جایگزینی ندارد.

وی در متنی که به مناسبت نکوداشت استادش نوشته بود به ویژگی های رفتاری و اخلاقی او اشاره کرد که چراغ انجمن خوشنویسان 65 ساله را روشن نگاه داشت و شاگردان و استادان بسیاری از دل آن سربرآوردند.

شیرازی از استادش به عنوان پدری دلسوز برای شاگردانش یاد کرد که خانواده بزرگ خوشنویسان را در انجمن گرد هم جمع کرد و در آموزش هنر با گشاده دستی و بی دریغ به هنرجویانش آموزش داد.

او از انصاف و تیزبینی امیرخانی در داوری آثار خوشنویسان سخن گفت و از تلاشی که برای شناساندن این هنر به صاحب منصبان داشته، تقدیر کرد و او را عاشق راستین هنر و خادم خوشنویسی معرفی کرد.

شیرازی در پایان سخنانش در حالی که به شدت متأثر شده بود، ادامه داد: او به جای سخن به نصحیت گویی، با عملش دست هنرجویان و قلمشان را گرفت تا قد بکشند. بسیاری برای قدر هنر از عافیت گذشتند و میراث سترگی به یادگار گذاشتند که امیرخانی از آن جمله است.

خط و شخصیت امیرخانی دو روی سکه هستند

جواد بختیاری دیگر شاگرد غلامحسین امیرخانی در ادامه این مراسم با ذکر فضائل اخلاقی این استاد گفت: امیرخانی دارای شخصیتی کاریزماتیک از جنس هنر است و به واسطه استعداد و هوش و اعتقاد به توانایی‌هایش از اعتماد به نفس فوق العاده ای برخوردار است که این ابزار گران سنگی برای کسی است که کار هنری می کند.

وی افزود: امیرخانی زندگی سختی داشته و از آنها پیروزمندانه بیرون آمده و برخاسته از دل سنت و قواعد اصیل فرهنگی این کشور است که تعاملی میان سنت و نگاه نو برقرار کرده است و به همین دلیل درمیان اقشار مدرن و سنتی طرفدارانی دارد.

وی افزود: ویژگی های شخصیتی او در خط او نیز بروز یافته است و خط و شخصیت استاد حالا دو روی سکه هستند، او علاوه بر نگاهی که به خطوط قدما داشته است، شیوه خاص خود را نیز به نام خودش دارد و بنابراین در سلسله خوشنویسان برتر تاریخ جایگاه ویژه ای دارد که شامل او، میرعماد حسنی و میررضای کلهر می شود.

عشق راهنمای انسان‌هاست

ادامه این مراسم به اهدای لوح تقدیر و سپاس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به غلامحسین امیرخانی اختصاص یافت که با حضور مهدی محقق، حجت الاسلام دعایی، محمدعلی اسلامی ندوشن، شیرین بیانی، محمد سلحشور انجام شد. لوح تقدیرهایی نیز از سوی موسسه محک، علی شیرازی و دیگر علاقمندان این هنرمند به او هدیه شد.

امیرخانی پس از این تجلیل ضمن تقدیر از همه کسانی که در طول زندگی سهمی در زندگی فرهنگی او ایفا کرده اند، گفت: من زبانی برای سپاسگزاری ندارم و باید در برابر این الطاف فقط سکوت کنم چرا که از شدت شرمندگی زبانم به لکنت می افتد.

وی افزود: همه ما در حلقه خوشنویسی این مملکت دارای یک مقام مشترک هستیم که همان محبت و عشق است. عشق راهنمای کسانی است که در مسیر آن قرار می گیرند و جان و جوانی خود را صرف آن می کنند.

این خوشنویس با اشاره دست تقدیر و نقش آن در زندگی اش گفت: اولین شانس من مادرم بود و نشنیده ام که کسی مادری چون من داشته باشد، مادری که در لحظه وداعش با دنیا، اصرار داشت چشم من به او در این حالت نیفتد و او در آن لحظات واپسین هم حاضر نبود من رنجیده خاطر شوم، دومین شانس زندگی من پدرم بود که اهل مطالعه بود و شاهنامه و قرآن را در طول سال می خواند، او از نسل جنگ اول جهانی بود که تبعاتش جمعیت ایران را نصف کرد، مردم ایران در آن سال ها با فقر، گرسنگی، وبا و سختی زندگی گذران می کردند و جنگ دوم جهانی هم ضربت دوم را وارد آورد و پدر من هیچ گاه ندیدم دراین دوران سخت زبان به شکوه و ناشکری بگشاید.

وی شانس سوم زندگی خود را وجود همسرش ذکر کرد و گفت: همسر من 13 سال از پدر خانه نشین من و 18 سال از مادرم مراقبت و پرستاری کرد و این نامش به جز شانس من در زندگی چه می تواند باشد.

رییس انجمن خوشنویسان ایران افزود: شانس دیگر زندگی من شاگردی 17 سال نزد استاد سیدحسین میرخانی بود که هنرش کمال و تداوم هنر عماد و کلهر بود.

وی با بیان این که یکی از خصوصیات استادش ذکر نام استادان پیش از خود بوده است، بیان کرد: این مرد بزرگ تنها کسی بود که در مدت 40 سال مجاورت من با وی، از استاد بزرگ خود علی اکبر کاوه به بزرگی یاد می کرد در حالی که شاگرد مستقیم او نبود.

امیرخانی، شانس دیگر زندگی اش را شاگردی احسان الله استخری بیان کرد و گفت: من مدت 20 سال با استاد مجتهد، ادیب وشاعر آشنایی داشتیم و کتاب او را خوشنویسی کردم.

او آخرین شانس خود را در زندگی پرداختن به ورزش ذکر کرد و تصریح کرد: من برخلاف بسیاری هنرمندان اهل ورزش بودم و 30 سال تیم ورزشی داشتم و فوتبال بازی می کردم.

این استاد خوشنویس در پایان سخنانش از استادان معاصر خود اخوین، خروش، سلحشور و ... یاد کرد و گفت: بسیاری از این استادان پیش از ما استاد بوده اند.

همچنین در این مراسم حسن پورزاهد شاعر معاصر، احسان شکراللهی و دکتر سوگل مشایخی اشعاری را در وصف این هنرمند گرانقدر قرائت کردند.

انتهای پیام/

گزارش تصویری مرتبط.